Een paar maanden geleden kondigde Sierra aan bezig te zijn met een derde deel in de Tribes reeks. Reeds vanaf het begin af aan was duidelijk dat dit deel door een ander team gemaakt zou gaan worden dan het origineel. Sierra had immers de eeuwen oude ontwikkelstudio Dynamix opgedoekt vanwege te beperkte succesen.

Voor het vervolg op Tribes deed men dan ook een beroep op Irrational, de makers van System Shock 2 en Freedom Force, een tweetal spellen die het uitmuntend deden bij de critici maar welke door het grote publiek helaas over het hoofd gezien werden. De mensen van Irrational zijn echter niet zo bekend met de Tribes-reeks als de mensen van Dynamix zelf geweest zouden zijn, en dus moest er eerst veel gespeeld worden met de eerste twee delen voordat men aan de slag kon:Before we can start, we need to understand what kind of game we're making. I'd previously played a fair amount of Tribes 1, but only a little of Tribes 2. During the period where we were still pitching to do Tribes: Vengeance, I played more Tribes than I ever had. Primarily, we were playing Tribes 1, and then later on Sierra gave us a bunch of free licences to Tribes 2, and once a week many members of the studio would log on and battle it out. De rest van het dagboek, dat vooral in gaat op de planningsfase van het spel, is hier te lezen en gaat vergezeld van een aantal nieuwe screenshots uit deze op de Unreal engine draaiende First Person Shooter.