De eerste Crysis stond bekend op zijn grafische pracht; spelers hadden een zeer krachtige PC nodig om de game voluit te kunnen draaien. Crysis werd daarom ook lang gebruikt om PC's mee te benchmarken. Dat was niet het geval met Crysis 2, waar Crytek zich bij de ontwikkeling vooral richtte op de spelcomputers. Crysis 2 kreeg veel kritiek onder PC-gamers, omdat er niet genoeg grafische mogelijkheden waren om hun PC-systemen tot het uiterste te laten gaan.

Die kritiek gaat niet op voor het derde deel, vertelt Jones. "Wat wij deden in Crysis 2 was een enorme hoeveelheid optimalisatie, omdat we mikten op de spelcomputers als doelplatform. We maakten het niet simpeler, maar wat we pakten die high-end features en optimaliseerden ze, zodat ze op een console konden draaien. Nu we dat punt hebben bereikt, gaan we terug naar de fase waarin we extra dingen kunnen toevoegen. Dus voor de high-end PC wordt het echt een game die een nieuwe benchmark zet. Er is geen andere game begin volgend jaar die de hardware zo tot het uiterste drijft."

Jones benadrukt wel dat Crysis 3 op dezelfde PC's draait als het tweede deel, maar dat gamers een superkrachtige PC nodig hebben om de shooter te draaien met alle settings op maximum.