"Dragon Age was een erg persoonlijke ervaring en dit Neverwinter-project draait meer op het ontdekken van en leren over Neverwinter. Je bent een avonturier die naar Neverwinter is gehaald en je zoekt roem en rijkdom zoals een D&D-avonturier betaamt," aldus Emmert.

Op de vraag of Neverwinter lijkt op de voorgaande delen uit de serie antwoordde Emmert: "De focus is een beetje verlegd, maar in essentie wel ja. We hebben de tussenfilmpjes, de NPC's, de stemacteurs, et cetera. Neverwinter is zeker een vervolg op Neverwinter Nights en Neverwinter Nights 2." De grootste verschillen met deze delen is dat Neverwinter gebruik maakt van de regels geïntroduceerd in de vierde editie van het rollenspel Dungeons & Dragons. Ook is Neverwinter in tegenstelling tot eerdere delen enkel online te spelen. 'Je bent altijd online, nooit offline. Maar je kunt het spel zeker alleen doorlopen. Er zullen plekken zijn waar je andere spelers tegenkomt, maar niemand zal een geweer tegen je hoofd houden om je te dwingen samen te spelen", verklaart Emmert.

Geen MMO

Emmert benadrukte verder Neverwinter beslist geen MMO te willen noemen. "Door het binnen een ander genre te plaatsen wil ik spelers vooraf laten weten dat we dingen anders gaan doen dan in een MMO. Dat betekent niet dat we minder features hebben, maar alleen dat deze wellicht iets anders gestalte zijn gegeven. Een online multiplayerspel hoeft niet per se PVP-gevechten of een crafting-systeem te hebben. Het heeft alleen een aantal mensen nodig die coöperatief online spelen. Neverwinter staat gepland voor eind volgend jaar.