Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

CD Projekt Red verdedigt graphics The Witcher 3: Wild Hunt

'We zien het niet als een downgrade'

Geschreven door Michel Musters op
Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft gereageerd op de kritiek van gamers dat de uiteindelijke versie van The Witcher 3: Wild Hunt niet zo goed oogt als de vroege trailers van de game.

In een interview met Eurogamer laten mede-oprichter Marcin Iwinski, studiohoofd Adam Badowski en global communications manager Michal Platkow-Gilewski weten dat ze de huidige graphics van The Witcher 3 "niet als een downgrade" zien. Ze betreuren het echter wel dat sommige gamers dit wel vinden en beloven te proberen dit goed te maken.

Iwinski geeft wel toe dat veranderingen in graphics van de eerste trailer tot de release van de game bij het proces van games ontwikkelen hoort: "We maken een versie voor een beurs en het werkt, het oogt geweldig. Maar je bent nog ver verwijderd van het afmaken van de game. Dan plaats je het open wereld-element erin en merkt dat het niet echt werkt. We hebben de game al getoond, nu moeten we het laten werken, op een gigantische schaal. Dit is hoe games ontwikkelen werkt."

"We zijn het er niet mee eens dat het een downgrade is maar dat is onze mening, en gamers kunnen hier anders over denken. Als ze hun aankoop hebben gemaakt gebaseerd op de trailers uit 2013, dan spijt mij dat heel erg, en we hebben discussies over hoe we het goed kunnen maken", aldus Iwinski. 

CD Projekt Red laat weten dat het aan een patch voor de pc-versie werkt waar meer dan zeshonderd aanpassingen in zitten. De patch geeft spelers ook de mogelijkheid om .ini-files aan te passen zodat spelers de game kunnen aanpassen. De patch wordt op dit moment gekeurd en zou ergens volgende week moeten verschijnen.

Bron: Eurogamer

Dit artikel delen:

Lees meer

Take-Two klaagt BBC aan vanwege Grand Theft Auto-film First-person puzzelgame Cage Closed uitgelicht
58

Reacties op: CD Projekt Red verdedigt graphics The Witcher 3: Wild Hunt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Aurulion

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    F*ck de graphics… De game ziet en speelt belachelijk fantastisch!!!!
    Wat ik ook super vond aan de game unboxing is dat er zo veel bij zit, een bedank notitie met 16 gratis DLC.
    Onlangs had Gamer.nl een review geplaatst met de opmerking dat er, voornamelijk in steden, wat bugs waren, hier heb ik nog niets van gemerkt.

    Ben benieuwd waar CDprojekt mee aan komt zetten om de teleurgestelde gamer tegemoet te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dre2010

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Helemaal mee eens .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Onzin, zoals ik al eerder had gezegd ze hadden de trailer pas moeten laten zien aan de buitenwereld zodra ze wisten hoe zwak de nieuwe consoles zijn, en ze de boel moesten downgraden. Begrijp me niet verkeerd ik geniet van ieder minuut van de game, maar het zijn wel Ubisoft Watch Dogs praktijken.

    Waar ik mij ook altijd zwaar en dan ook zwaar aan stoor, met pc games die naar de consoles gaan zijn de cut-scenes. Heel het spel ziet er zwaar gaaf uit op de pc en dan komen die klote cut-scenes met console kwaliteit op 29 frames er tussen door. Heel de boel loopt te stotteren, tot de console cut-scenes voorbij zijn en de prachtige pc beelden weer tevoorschijn komen. Zware afbreuk op de game, hier had TW2 totaal geen last van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Daeda

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Tja, zoals ze in het interview terecht opmerken: zonder de consoles was het budget en dus ook de scope van TW3 veeeel kleiner geweest. Je levert er wat voor in, maar ook de goede dingen van The Witcher 3 zouden er zonder de consoles grotendeels niet geweest zijn.

    Overigens zag ik in 2013 achter gesloten deuren een gameplay demonstratie (staat nog een preview op de site ergens) en ik merkte toen al op dat het "wegblazen" wel meeviel in mijn ogen. Desalniettemin ben ik dik tevreden met de visuals hier (al voelt de camera snel bewegen aan als een lage framerate, zelfs als ik hm op low zet maar dat terzijde)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Heb je motion blur uitgezet? Alles lijkt ruk met motion blur aan in iedere game imo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ik vind het ook echt een geweldig spel geworden, niks op aan te merken behalve dan die lelijke cut-scenes. Het is net of je van 1080p naar 480p gaat en weer terug naar 1080p heel lelijk, en dit is heel vaak met pc spellen die naar de consoles gaan.

    Had ook graag gezien dat de nieuwe consoles een stuk duurder waren met betere hardware, had ik zeker 700 euro voor betaald. Was ook voor alle platformen beter geweest, vooral nu de consoles qua architectuur zoveel op een pc lijkt.

    Speel zelf met een gtx980 in SLI op 4K, en heb werkelijk geen problemen met de framerate tot de console cut-scenes voorbij komen, die lopen op 28 frames en is één groot stotter festijn. Toch is die 9,5 dik verdiend!

    @Gillian
    Motion blur is altijd het eerste wat ik uitzet bij games, omdat ik het persoonlijk alleen maar irritant vind :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    @spreadthehate: de slechtlopende cutscenes schijnen te maken te hebben met de deapth of field die vooral in cutscenes een flinke belasting zijn op je gpu. Ik heb er zelf overigens geen last van. Zie voor meer info de nvidia performance guide via de link van Gillian hieronder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    @Razgriz

    Ik heb het niet over de cut-scenes tijdens het spelen, bijvoorbeeld tijdens een woordenwisseling, deze lopen perfect. Heb het over de echte filmpjes die in het spel zitten, deze zien er niet uit en lopen heel slecht op de pc. Had het misschien iets anders moeten zeggen in plaats van cut-scenes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    @spreadthehate, ok nu is ook je opmerking dat de kwaliteit van de filmpjes van een 'console' categorie was een stuk logischer. Succes met de oplossing van Aquemini.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ach vroeger hadden ze doosjes met artwork en reclames in tijdschriften die bij benadering nog niet leken op de 16 kleurige pixel game die je kreeg.

    Met alle kennis over IT zou je verwachten dat mensen intelligent genoeg zijn om te bedenken dat wat je tijdens een presentatie ziet nooit het eindproduct is omdat er nog jaren ontwikkeld moet worden. Het is overigens altijd de uitgever die zo snel mogelijk iets van de game wil laten zien en zelden de ontwikkelaar om de hype aan te zwengelen.
    Wacht met (pre-)orderen tot de reviews uit zijn en ga dan niet janken maar neem de game voor wat ie is of koop 'm niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ja mooi was dat :) Ook meerdere malen gezien dat op de doos screenshots stonden die uit een demo versie kwamen en totaal niet op de daadwerkelijke game leken, en zelfs screenshots van dezelfde game op een totaal ander platform (screenshots van de arcade versie op de doos van een Commodore Amiga game bijvoorbeeld).

    Dat was verder lekker belangrijk, de lol was niet minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ik weet niet of je het uberhaupt is opgevallen dat die superieure gameplay-footage ook schokte als de neten toen ze hem op de pc toonde?
    Das ook een reden om wat te veranderen…
    Bovendien vraagt het spel nu tot ongeveer het uiterste van een gtx980 met alles aan en op het hoogst, dan had je waarschijnlijk een TITAN X SLI nodig gehad als ze die vorige build instant hadden gehouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ik heb alle trailers gezien van het spel en niet 1 van de pc game trailers schokten of stotterden. De Xbone versie daarintegen wel. Dat doet ie nog steeds trouwens want die 30 en minder FPS is echt wel merkbaar bij een maat van me op zijn xbone.

    De PC versie heb ik geinstaleerd staan maar eerst even DA3 uitspelen. DA3 had dit ook op de pc versie trwouens, waar de game zelf bij mij gewoon hele hoge frames haalt tot de console cut-scenes in kicken , wat een stotter fest is dat.

    De fix er op en voilla , console stotter fest is weg.

    CDPR heeft gewoon teveel vertrouwed op de PR praatjes van AMD en hebben zich daarom verkeken op de werkelijke uiteindelijke prestaties van die niewe consoles. Daarom hebben ze de boel bij moeten draaien.

    Waarom denk je anders dat CDPR in het verleden gewoon hele vroege beelden kon laten zien en het uiteindelijke spel daar niks vanaf deed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    — Stuttering or unsatisfying performance during cutscenes? Locate the visuals.ini file in The Witcher 3 Wild Hunt\bin\config\base folder. Open the file with notepad and change MovieFramerate=30 to MovieFramerate=60. You may need to change the ubersampling value to false if performance can’t keep up.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Kijk hier kan ik iets mee thnx :)
    Zal morgen meteen eens even testen of dit werkt.

    De filmpjes zullen er niet mooier van worden, maar ben al blij als de boel niet stottert. Heeft ook echt met de consoles te maken aangezien ik de 30fps lock moet veranderen naar 60fps, aangezien die in de ini files op 30 staat. Jammer dat ik geen links mag posten op de nieuwe gamer, anders kon ik jullie precies laten wat ik bedoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Dit probleem zie je met heel veel games helaas, dat de aankondiging een stuk mooier is dan de uiteindelijke game. Dit heeft volgens mij een aantal oorzaken, waaronder het creëren van hype en het overschatten van de hardware waar de game uiteindelijk op moet draaien. Ontwikkelaars zetten bewust of onbewust vaak te hoog in qua graphics. Ik zie dit als oneerlijke marketing.

    Om het op te lossen zouden ontwikkelaars hun games wat mij betreft pas veel later moeten aankondigen, of in elk geval nog geen in-game beelden moeten tonen voordat definitief is bepaald wat er mogelijk is in de praktijk. Gamers hoeven dan voor 't gevoel ook gelijk een stuk minder lang te wachten op games; ik vind het vrij absurd dat ze soms al twee jaar van tevoren dingen laten zien (die meestal dus toch niet kloppen met de werkelijkheid). Dus gewoon de marketing van een game pas starten rond 3 tot 6 maanden voor de release, en ook pas dan een releasedatum melden. Daar voorkom je een hoop gedoe mee, volgens mij. Zou voor alle partijen beter zijn.

    Gelukkig ziet The Witcher 3 er alsnog erg goed uit voor een open-wereld-game, en biedt het spel ook een hoop qua gameplay, verhaal, dialoog en karakters. Dus rampzalig is dit allemaal niet.

    En er komt dus binnenkort weer een flinke patch aan; mooi zo! Voor wie het spel op de PC speelt: Er zijn al een aantal tweaks uitgevogeld die het spel een stuk soepeler speelbaar maken op met name AMD-hardware. Ik kan hier geen links plaatsen geloof ik (krijg een spam-waarschuwing), maar het kan zeker lonen om het internet even af te struinen voor de beste opties en tweaks. Ook komt er binnenkort een nieuwe video-driver van AMD die verdere verbetering zou moeten geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Tip:

    Haal de puntjes weg uit je link dus

    gamer nl/articles/nieuws/cd-projekt-red-verdedigt-graphics-the-witcher-3-wild-hunt/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • olivetomato

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Het zal wel aan mij liggen hoor, maar ik vind de graphics helemaal niet zo super geweldig… Ik speel het spel op 'Ultra' en het lijkt wel alsof er een soort van Photoshop filter over alles ligt om het te blurren. Herkent iemand dit??
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind de graphics niet slecht, maar ik ben er beslist niet ondersteboven van. Het spel zelf overigens vind ik tot nu toe geweldig. Zelden een spel tegen gekomen waar ik zo snel het verhaal en de spelwereld ingezogen werd. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Same thing I said before: motion blur uitgooien. Kan ook Chromatic Abberation zijn, een filter die niet iedereen fijn vindt. Op GeForce staat een grote guide www. geforce.com/ whats-new/ guides/ the-witcher-3-wild-hunt-graphics-performance-and-tweaking-guide

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • olivetomato

    • 2 jaren, 8 maanden geleden
    Had je eerste reactie niet gezien. Maar bedankt voor de tip. Daar ga ik vanavond even mee vogelen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.