"Elk creatief idee dat een ontwikkelaar kan bedenken, kan goed op de huidige generatie consoles of PC gedaan worden", stelt Carmack. Volgens hem kan de volgende generatie alles doen wat nu al gedaan wordt "maar met alle knoppen volledig open". Als voorbeeld noemt hij Halo: "Als je die game draait in 1080p, met 60 frames per seconde en high dynamic frame buffers dan heb je plotseling alle kracht van de volgende generatie gebruikt".
Carmack denkt dat virtual reality wel voor een totaal andere ervaring kan zorgen, dit kan volgens hem een technische stap vooruit worden die vergelijkbaar is met "3D of het voor het eerst gebruiken van een muis". Carmack toonde tijdens E3 aan een aantal journalisten een zelfgemaakte virtual reality-headset, waar Sony volgens hem interesse in getoond heeft. Hij vergelijkt het met Nintendo dat met Wii een nieuwe ervaring bracht en "met maar een tiende van de processorkracht" de concurrentie achter zich liet.
Reacties op: Carmack niet heel enthousiast over volgende generatie
Xanadu
Echter zijn andere innovaties ook welkom, ik ben benieuwd.
spreadthehate
Ik ben hier dus wel enthousiast over, dit mis ik dus op de consoles van nu. Eindelijk eens en keer alle spellen op 60fps spelen en dit keer zonder wazig beeld zodra er veel actie op het scherm getoverd wordt.
Zo erger ik mij dus ook vaak aan de PS3 spellen er zit vaak een soort korrelige filter over de spellen heen. Beetje moeilijk uit te leggen maar denk dat sommige mensen wel snappen wat ik bedoel.
spree
tvdw
Ben het overigens met Carmack eens. Consoles moeten niet zo "fixed" zijn als ze op dit moment zijn, ze moeten eigenlijk net als de PC de mogelijkheid hebben om gewoon te evolueren.
spreadthehate
Je ziet het bijvoorbeeld ook bij Spec ops demo. Het ziet er best mooi uit, maar meteen zie ik die korrelige filter weer over heel het scherm heen.
DarkSlide.nl
GGB
chrisboers
Als je bedoelt dat er nu wel heel erg veel vervolgen komen ipv nieuwe games, heb je deels gelijk. Enerzijds wordt er bij de grote AAA titels steeds minder risico genomen, en is een deeltje x veel makkelijker intern 'verkoopbaar', anderzijds zie ik nog steeds Sony veel risico nemen met hun nieuwe franchises als The Last of Us, en zijn er nog steeds onnoemelijk veel Indie-games die barsten van de originaliteit.
Overigens, de kwaliteit van games wordt wel steeds beter. Als je nog eens terugkijkt naar de games van 10-20 jaar geleden, zie je dat er in GUI/besturing en game-flow enorme stappen vooruit gemaakt zijn. Ook dat is kwaliteit.
Onlangs nog eens zo'n point-and-click adventure gespeeld, en ik kan me nu echt niet meer voorstellen dat ik vroeger het hele beeldscherm pixel voor pixel afgelopen heb, op zoek naar dat ene item dat ik op kon pakken. Vreselijk!
Noble7
spreadthehate
Ik denk ook niet echt dat het een soort filter is maar gewoon gebrek aan hardware.
Spree legt het op een fijne manier uit, het lijkt inderdaad een soort filter maar denk niet dat het dat is. Als je het eenmaal ziet dan snap je precies wat ik bedoel.
Hier kan je het ook wel redelijk zien: http://www.youtube.com/watch?v=XR2X6Wng2Tg
Prozua
Teknootje
De kracht die daaruit komt, gaat alleen maar gebruikt voor betere graphics.
Bioh4zard
SuperDre
sdfewsdfwe966
====( fullmalls.com )=====
n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone
free shipping
competitive price
any size available
accept the paypal
jordan shoes $32
nike shox $32
Christan Audigier bikini $23
Ed Hardy Bikini $23
Smful short_t-shirt_woman $15
ed hardy short_tank_woman $16
Sandal $32
christian louboutin $80
Sunglass $15
COACH_Necklace $27
handbag $33
AF tank woman $17
puma slipper woman $30
====( fullmalls.com )=====
Aquemini
en dat met het huidige werkgeheugen van de 360 of de ps3? Ik denk het ff niet best Carmack!
Sith
Eerst in 1977; vanwege de vele Pong clones - ironisch, gezien je comment.
Vervolgens in 1983; vanwege de crash van Atari als marktleider.
Pas met de introductie van de NES kwam de industrie er weer een beetje bovenop. Je kan stellen dat aan het begin van de jaren 90 er nogmaals een crash was in de markt voor arcadekasten, die daarmee practisch compleet verdwenen. Het is echt niet ondenkbaar dat dit nogmaals kan gebeuren met de platforms/games zoals we die nu kennen.
Een volgende crash zal, net als bij de vorige keren, echter weinig te maken hebben met kwaliteit. Gamers staren zich daar graag blind op, maar het is niet echt een heel erg relevante factor. Marktverzadiging en efficiëntere platforms hebben veel meer impact.
- Verzadiging zien we momenteel alom met gigantische AAA games die lang niet genoeg meer verkopen om de groeiende kosten te dekken.
- Efficientere platforms zijn al in allerlei vormen opgekomen, al wil men het hier niet echt accepteren als "games"; smartphone, tablet, browser-based en streaming games kosten 100x minder om te maken, en resulteren in veel stabielere inkomsten. Mobiel heeft zo al de handheld markt gedecimeerd.
tldr; We hebben al meerdere crashes gehad en er zijn heel veel signalen dat het huidige AAA marktmodel zich niet heel veel langer in stand kan houden.
D4rKy28
3d gaming werkt namelijk pas in 120 hz, dus ik weet niet onder welke steen carmack gelegen heeft lol.
Rent A Ham
Geen grote bek over andere uitgevers en ontwikkelaars, maar gewoon puur op de tech af.
Mstro
Een engine op 30Hz verwerkt iedere 33,33 milliseconde je input. Worst case heb je dan dus ~33,33ms lag op je input/output. Bij een 60Hz engine, je raadt het al, is dat maar 16,66ms. Dit vertaalt zich naar een responsievere game. Als je die game echter speelt op oude hardware en maar 15FPS haalt, draait die ID Tech 5 engine onder de motorkap nog altijd op 60Hz.
Je monitor is ook weer zo'n 'factor' die met Hz'en gooit. En inderdaad…3D wordt pas een beetje te doen bij 120Hz of hoger (i.e. 60 per 'oog'/'scherm').