...of toch niet? Dat is de vraag die 3D Action Planet uitgebreid behandeld in een artikel. Waar het vooral om draait is dat de spelers, volgens de schrijver van het artikel, niet degene zijn die de regels bepalen. Het doel van een shooter is om je tegenstanders uit te moorden en zelf proberen te overleven. Daar kan je zelf bij kiezen welke stijl van spelen je gebruikt. Als dit campen is dan moet je dat zelf weten.

Volgens de schrijvers van het artikel wordt er niet geklaagd door de goede gamers. Wanneer je neergeschoten wordt door een camper, ben je namelijk zelf dom geweest. Je hoort al die plekjes te kennen en te controleren voordat je verder loopt. Een niet-bewegend object is nog eens makkelijker te raken dan een bewegende, dus wat dat betreft zou je juist in het voordeel moeten zijn.

De conclusie luidt dat cheaten fout is, omdat het op een 'illegale' manier verkregen wordt, maar campen mag. Het hoort bij het spel en het is er zo ingeprogrammeerd. En daar kan ik mij ook goed in vinden, hoewel 24/7 campen niet voor mij weggelegd is...Whether it's an onside kick in football, a baseball pitcher bringing the "chin-ball," or a basketball player throwing an accidental elbow, it seems that all competitions, just like gaming, are plagued by certain seemingly "unfair" practices. However, each of these above practices, just like camping in multiplayer games, is completely within the legal boundaries of the competition. Furthermore, each of the above practices, just like camping, will only succeed in moderation and only at the most opportune times. For example, after an onside kick recovery, the opposing team will take measures to prevent another. The same should apply to victims of a camper - once he establishes himself, he should have little chance of claiming further victims.