"Ik ben geen expert op het gebied van PR, maar het is duidelijk dat het [promoten] van de game met vallen en opstaan ging: van de naamsverandering tot het falen met aftellen tot de onthulling van de game tijdens de E3 in 2008, en uiteindelijk de prijs", aldus hoofdontwerper Lars Bakken. "Het zou lekker zijn om de introductie van het spel opnieuw te kunnen doen." Volgens Joseph Staten, schrijver en creative director van de game, kreeg Bungie veel kritiek te verduren door slechte communicatie over wat Halo 3: ODST precies in zou gaan houden. In eerste instantie kondigde Bungie het spel namelijk aan als uitbreiding op Halo 3, terwijl het uiteindelijk als een volledige titel in de winkel verscheen.  "We wisten niet hoeveel werk we gedaan konden krijgen toen we het spel aankondigden", aldus Staten. "Het is onmogelijk om dat te weten, maar mijn gevoel zegt dat als we het woord 'uitbreiding' nooit in de mond hadden genomen we een welkome toename in de cijfers onder recensies hadden gezien." In de ogen van Bungie's community director, Brian Jarrard, heeft de ontwikkelaar ook steken laten vallen met de prijsaanduiding van het spel. Volgens Jarrard heeft een ontwikkelaar namelijk geen controle over de prijs die aan een spel wordt gehangen, aangezien dit het werk van de uitgever is. Jarrard: "Als er iets is dat we hebben geleerd, is het wel dat we nooit iets moeten zeggen over iets waar we geen hand in hebben. Hoewel het waar is dat we al vroeg bekendmaakten dat we een kleinschalig project voor ogen hadden, dat steeds groter werd tijdens de ontwikkeling, hadden we nooit zo ver mogen gaan om een uiteindelijke prijs te voorspellen."