Nieuws
PlayStation

Bungie blijft ook na Sony-overname opkomen voor eigen mening

'Er is geen muilkorf groot genoeg'

Geschreven door Michel Musters op
Bungie heeft laten weten dat het niet van plan is om na de overname door Sony zich in te houden bij het publiekelijk geven van een mening over belangrijke zaken.

Dit naar aanleiding van de huidige discussie rondom abortus in de Verenigde Staten. Vorige week bleek dat PlayStation-CEO Jim Ryan een e-mail naar werknemers zou hebben verstuurd waarin hij zou melden dat verschillende meningen over abortusrechten gerespecteerd moeten worden, gevolgd door meerdere luchtige alinea's over zijn katten - dit leidde tot woede bij werknemers. Ook zou Insomniac hebben vernomen dat Sony niet wil dat studio's van de uitgever hun mening naar buiten brengen over de situatie.

Eerder dit jaar bleek dat Sony de studio achter Destiny wil overnemen. Op Twitter merkte iemand op dat "het echt zou zuigen als Sony een muilkorf op Bungie plaatst". Daarop reageerde een community manager van Bungie met het volgende: "Ik moet toegeven dat ik alleen een community manager ben, maar ik ben van het volgende zeker: we zijn en blijven Bungie. Er zal geen muilkorf groot genoeg zijn die ons ervan weerhoudt op te komen voor wat juist is."

In de Verenigde Staten komt het onderwerp abortus de laatste tijd veel in het nieuws doordat is uitgelekt dat het hooggerechtshof het recht op abortus op nationaal niveau mogelijk wil afschaffen. Daardoor zouden staten zelf mogen bepalen of abortus toegestaan is.

Bungie sprak zich een paar weken geleden al uit over de kwestie. Het bedrijf noemt op diens website de mogelijkheid dat het abortusrecht wordt afgeschaft "een directe aanval op mensenrechten".

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht voorspelt komst van GTX 1630-videokaart Mogelijk vervolg op of spin-off van Warframe in de maak
16

Reacties op: Bungie blijft ook na Sony-overname opkomen voor eigen mening

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 18 mei 2022 11:21
    Zie nog steeds niet in wat sony nu fout zou doen. Dat ze juist verbieden dat hun divisies zich mogen uitspreken over dit soort issues is goed iets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 18 mei 2022 12:00
    @coola Vind het eerder raar dat Sony bepaald voor andere mega divisies en bedrijven dat ze niet een mening mogen geven hierover, tewijl Sony intern middelen en hulp aanbied aan diegene die dat eventueel nodig hebben in het geval dat deze wet er komt. Lijkt mij erop dat Sony een kant in deze discussie heeft gekozen, maar te bang zijn om hier voor uit te komen. Beetje laf imho.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 mei 2022 12:16
    @coola Verbieden dat andere mensen hun mening mogen geven vind ik persoonlijk nogal gevaarlijk. Daar gaat Sony helemaal niet over.
    Stel jouw werkgever komt erachter dat jij Coola bent op gamer.nl en spreekt jou aan op uitspraken die jij hier doet. Hoe zou jij dan reageren? Ik zou het zorgwekkend vinden als jij daar ok mee bent.
    Volgens mij heb ik je in je reacties vaak zien zeggen dat jij je eigen mening mag uiten, en terecht, maar waarom zou een werknemer van Bungie dat dan niet mogen en waarom mag Sony hen daar ineens in mogen beperken?

    Bungie komt hier op voor hun eigen rechten, ze hebben het recht hun mening te geven ergens over en hoewel Sony de eigenaar van die studio is kunnen ze Bundie niet monddood maken.
    Ik snap Sony wel, ze willen geen lijdend voorwerp worden van een of andere rel, maar dat vind ik persoonlijk nogal laf.
    Iemand noemde hier laatst het voorbeeld van Netflix, die reactie van Netflix vond ik ook heel sterk. Mensen moeten er gewoon mee leren leven dat er verschillende meningen zijn, ook al ben je het daar volledig mee oneens. Accepteer dat die er zijn en mocht je dat willen kun je met iemand in discussie gaan, maar ga niet proberen iemand het recht tot het uiten van een mening te ontnemen. Welke mening dat dan ook is, links of rechts.

    Daarbij wordt ook hier heel vaak meteen WOKE geroepen. Ik snap wel wat er mee bedoeld wordt, maar WOKE staat niet gelijk aan iedere enigszins links georienteerde mening. Dus als ik voor de keuzemogelijkheid voor abortus ben en ik het ontnemen van die keuze belachelijk vind ben ik niet meteen woke. Of als ik voor gelijke mensenrechten ben of het niet vreemd vind dat mensen een regenboog-kapsel hebben, ook dan ben ik niet woke en ook die persoon met dat kapsel is niet automatisch woke. Ben het er wel mee eens dat woke een overtrokken reactie is en sta ook negatief tegenover virtue signalling en de overdreven woke reactie, maar dat betekent niet dat alles waar je het niet mee eens bent, maar meteen woke is.

    Ik betrek dit overigens niet direct op jou Coola, maar wat algemener, ik ben wat afgedwaald in mijn reactie ;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 18 mei 2022 17:26
    @Ziminar er is natuurlijk een groot verschil tussen een bedrijf dat een statement maakt of iemand die daar toevallig werkt.
    Ik neem aan dat iedereen die bij bungie werkt mogen zeggen wat ze willen zolang ze dat doen via hun eigen platform wat dat dan ook mag wezen. Als indd een bungie medewerker op Twitter zet dat hij voor abortus wet is en dan Sony hem op het matje roept zou te gek voor woorden zijn!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 mei 2022 21:02
    @Ziminar sony is nog geen eigenaar he dat moet nog goed gekeurd worden. Denk dat bungie zich ook daarom van zich laat horen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 mei 2022 21:05
    @hulstpower klopt, maar ze zeggen dat het nooit gaat gebeuren dus blijkbaar ook als ze van Sony zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 18 mei 2022 21:37
    @Ziminar en dat geloof ik, toen ze bij micro nog zaten was er een keer video van hun studio die bij micro zat ofzo en daar zeiden ze toen heel trots dat ze van mixro zijn maar niemand van micro bij hun de vloer op mocht en zeggen hoe het ging gebeuren en wat er ging gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 18 mei 2022 17:37
    @coola
    Kan je ook met maar 1 goed argument komen waarom je dat vind? Of is dit gewoon het standpunt van iemand die tegen abortus is en vind dat mensen die voor abortus zijn gecensureerd moeten worden? Want zo kom je zonder uitleg wel over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 mei 2022 17:48
    @poklaan

    Ik zat er al op te wachten op zo'n vraag als dit.

    Ik ben voor abortus. Tot zekere hoogte, voor verkrachtings gevallen ben ik voor abortus en bij niet verkrachtings zaken ligt het er aan hoe ver de zwangerschap al is gevorderd want er is imho een grens.


    Om gelijk transparant te zijn Ik ben ook voor de doodstraf en waar ik ook 100 % voor ben is embryonale stamcel onderzoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sc00byd00die

    • 18 mei 2022 23:49
    @coola Qua je standpunt over abortus ben ik het volledig met je eens.

    Het lijkt voor veel maar klein tot dat je het zelf meemaakt en ziet hoe zoiets gedaan word !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 18 mei 2022 19:08
    @poklaan Ik kan ook wel enkele argumenten geven:

    1. Dit onderwerp is niet gerelateerd aan gaming, zodat medewerkers er ook binnen het bedrijf zelf een mening over moeten kunnen uiten en vrij over moeten kunnen discussieren met elkaar, zolang dat uiteraard de werksfeer niet negatief beinvloedt.
    2. Het is daarom niet gepast wanneer een gamesbedrijf namens al haar medewerkers een standpunt hierover wil innemen en zo die medewerkers te dwingen het standpunt uit te dragen.
    3. Sony beslist niet voor alle bedrijven dat ze geen standpunt mogen uitdragen, maar alleen voor bedrijven die zij heeft overgenomen en die dus Sony in hun doen en laten mede vertegenwoordigen.

    Als bedrijf een statement hierover uiten en dus ook verwachten dat je medewerkers dat statement uitdragen, dat is pas beperking van de vrijheid van meningsuiting.
    Mijns inziens moeten zowel voor- als tegenstanders van abortus ongestoord kunnen (samen)werken bij een bedrijf als Bungie, zonder dat hun een mening namens het bedrijf wordt opgedrongen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 18 mei 2022 11:26
    Sowieso. Vind het opmerkelijk dat men er tegen is dat er op staat niveau de beslissingen over zaken worden genomen. Alsof de EU zegt dat landen nu zelf hun wetgeving mogen maken. Dat dit bepaalde gevolgen heeft voor bepaalde staten is gewoon politiek van de meerderheid. Maar goed. Offtopic. Iedereen zou zijn eigen mening moeten geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 18 mei 2022 13:42
    @mhnl1979 De manier waarop je de vraag framed laat ofwel zien aan welke kant jij staat in deze discussie, danwel hoe weinig jij weet van het onderwerp abortus in amerika.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 21 mei 2022 14:05
    @Sisko alleen al het feit dat hij zegt dat ik de vraag frame zegt meer over wat jij van het onderwerp vindt dan ik. Dus dan maar meteen wat ik er van vindt. Ik vind dat er genuanceerder over gesproken moet worden dan alleen 100 procent voor, of alleen 100 procent tegen. De discussies hierover gaan altijd over verkrachting en dat soort zaken of dat de vrouw altijd mag bepalen wat er in haar lijf gebeurt. Terwijl zaken vaak veel genuanceerder liggen dan dat. Wat betreft het politieke klimaat. Dat is inderdaad compleet verziekt en armoede is een groot probleem. Dat de gevolgen van deze wetgeving groot zijn ben ik met je eens. Het punt is eigenlijk dat de verantwoordelijkheid vmbo’s de staat ligt. En dat is met Roe versus Wade gewoon slecht opgelost. Dit zat er jaren aan te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 mei 2022 13:47
    @mhnl1979 Eh ja landen mogen in de EU zelf hun wetgeving maken, maar op sommige vlakken met bepaalde kaders. Als we ons als Nederlandse bevolking totaal niet kunnen vinden daarin moet je stemmen voor een partij die uit de EU wil stappen.
    Oftewel ook politiek van de meerderheid, heet ook wel democratie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 21 mei 2022 14:07
    @Ziminar Dan moet je dus ook niet klagen als de democratie in Amerika bepaalt dat abortus strafbaar wordt. Want hoe graag we ook anders denken daarover in Amerika is de mening daarover 50 50. En de discussie zou genuanceerder gevoerd moeten worden in plaats van stokpaardjes van wie dan ook

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.