Britse waakhond eist compensatie door Nintendo vanwege Joy-Cons

Britse waakhond eist compensatie door Nintendo vanwege Joy-Cons

De Britse consumentenorganisatie Which? oppert dat Nintendo consumenten die nieuwe Joy-Cons hebben gekocht om hun kapotte oude controllers te vervangen volledig moet compenseren.

Joy-Cons zijn de standaard controllers voor de Switch die worden meegeleverd met de console. Sinds release zijn er veel klachten naar buiten gekomen over zogeheten 'drift', waarbij de analoge stick input van spelers registreert terwijl men deze niet aanraakt. Dit maakt het lastiger of zelfs onmogelijk om games te spelen. 

Which? heeft zelf een onderzoek uitgevoerd om de oorzaak van het driftprobleem te vinden. Uit het onderzoek zou blijken dat het om een combinatie gaat tussen opgehoopt stof en versleten contactpunten.

Als het aan Which? ligt worden consumenten uit Groot-Brittannië die nieuwe Joy-Cons hebben gekocht omdat hun oude Joy-Cons problemen ondervonden, vergoed door Nintendo. Daarnaast wil de waakhond dat Nintendo iedereen met kapotte Joy-Cons aanbiedt om ze te maken of te vervangen. Ook wil men dat Nintendo groen licht geeft aan een onafhankelijk onderzoek naar het probleem en dat het bedrijf dit alles promoot, zodat consumenten er van op de hoogte worden gesteld.

Nintendo meldt na de ondervindingen van Which? dat het percentage van Joy-Con-controllers die problemen ondervindt klein is en dat het bedrijf sinds 2017 continue verbeteringen maakt aan de controller. "Als onze hardware niet naar behoren werkt, motiveren we consumenten om contact op te nemen met onze kantenservice. We lossen vervolgens graag alle problemen met Joy-Cons op, ook als er geen garantie meer op zit."

In 2020 verontschuldigde directeur Shuntaro Furukawa zich al voor het probleem. In de meeste landen rekent het bedrijf geen kosten meer voor het maken van Joy-Cons.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik weet niet beter dan dat Nintendo dit heel keurig afhandelt. Ik ken niemand die hier kosten aan gemaakt zou hebben. Helemaal omdat bij dit product erg gemakkelijk twijfel kan ontstaan of het wel of geen gebruikersfout is (bijv laten vallen of weg gooien ed)

0
test

@Jumpman ik heb er kosten aan gemaakt. Mijne gingen wel na meer dan 2 jaar stuk. Dit kan gebeuren en had dus nergens meer recht op.

0
test

@hulstpower Valt dit dan niet in principe onder een verborgen gebrek? Stick drift is iets wat namelijk vaak voorkomt in een Nintendo switch. Echter kan de koper niet weten of zijn/haar Switch dit probleem eventueel heeft. Dus dan lijkt het mij dat, ook al zit je buiten de garantietermijn, dit alsnog kosteloos opgelost moest worden in jou geval. Correct me if I'm wrong, ik ben natuurlijk geen jurist :-)

0

Aanbevolen voor jou