"Het is zeker het plan (om de framerate te verbeteren", aldus Charles. "We gaan nu die fase van de ontwikkeling in dat we ons richten op framerate en stabiliteit. Het is daarom nog te vroeg om exacte getallen te geven, maar je zult een verbetering zien ten opzichte van het eerste deel."

Volgens Charles werkt een deel van het ontwikkelteam aan de aan de problemen die de eerste Borderlands heeft met voice-chat. Deze feature moet volgens hem voor iedereen werken, wanneer de game uitkomt.

Ook het inventarisbeheer wordt onder handen genomen. Charles vertelt: "We hebben een compleet nieuw inventory-scherm. (...) Er is veel meer nuttige data voor het vergelijken van uitrusting en ook meer beschijvende teksten op de item-kaarten." Charles legt verder uit dat kogels en geld nu automatisch worden opgepakt bij neergeschoten tegenstanders.

Health

Bovendien heeft de ontwikkelaar besloten om de draagbare health packs uit de game te halen. Wanneer spelers in het eerste deel hun gezondheid moeten aanvullen, vaak tijdens gevechten, moeten ze het spel pauzeren en door hun inventory navigeren om een health pack te kunnen pakken.

Charles meent nu dat dat geen goed systeem was en Gearbox biedt spelers in Borderlands 2 de mogelijkheid om schilden en relics te activeren, die de speler automatisch beschermen. Bovendien laten sommige vijanden nog wel health packs vallen, maar deze genezen de speler direct wanneer ze worden opgepakt.