"Wanneer je een game maakt en je in de cyclus terechtkomt om hem te verschepen, dan zijn er vaak drie of vier maanden waarin de game eigenlijk af is. Je zit dan met een team dat ergens aan moet werken", legt Bleszinski uit. "En om compatibiliteitsproblemen te voorkomen, moet er soms wat content op de disk staan. Het is helaas de realiteit in de game-industrie. Ik ben er geen groot fan van, maar het is een van die ongelukkige waarheden."
Volgens Bleszinksi kan dit probleem verholpen worden door games digitaal te distribueren: "Wanneer er volledig downloadbare games zijn, betaal je gewoon dertig dollar voor een horrorgame en dan heb je hem gewoon, dan zijn we er gelukkig vanaf".
Gevoelig
DLC op disk ligt bij veel gamers gevoelig: ze hebben het idee extra te betalen voor iets wat al in de game had moeten zitten. Capcom kreeg onlangs een stroom van kritiek over zich heen toen bleek dat twaalf 'downloadbare' personages al op de disk van Street Fighter X Tekken staan. Capcom verdedigde zich door te zeggen dat het "voor meer flexibiliteit en efficiëntere gameplay zorgt".
Reacties op: Bleszinski: 'DLC op disk hoort er helaas bij'
Black Spider
Brainstorm4ever
Reanimationist
Of je begint met produceren als de game af is, zodat deze eerder in de winkels ligt.
Of zie ik dat nou verkeerd? =/
SuCCeSSoR
risljaninasim
Johnnnyboy15nl
Kolky
Vaak zullen de ontwikkelaars dan middels een patch deze extra content beschikbaar moeten stellen. Wil je deze extra content direct onderdeel maken van de game, dan zul je opnieuw door de TRC/TCR heen moeten met de gehele game wat de release-date nog verder opschuift! (Ondertussen heeft het content team weer een tijdje niets te doen.)
Ik vindt het dan ook niet gek dat we dit steeds vaker zien, totdat er inderdaad wordt gekozen voor volledige digitale distributie. Je zult dit effect trouwens alleen zien bij studio's waar het ontwikkelingsproces goed gestroomlijnd is, die al veel games geproduceerd hebben of een bestaande engine gebruiken.
Johnnnyboy15nl
En terecht! Als je 50-60 euro betaalt, wil je gewoon dat alles dat er op die DISC staat gespeeld kan worden, niet dat je achter af nog even gauw 10-15 euro wil betalen om het slot er vanaf te halen. Ik hoop dat de Europese Commissie (Nelie Kroes) dit goed blijft observeren wat de game industrie doet. Voor dat het "normaal" wordt om het op deze manier te doen.
dj sniffy
eduardkhil
Misschien is het een idee om in zo'n geval wat bugs eruit halen. De makers van bijvoorbeeld Minecraft zijn constant bezig om het spel te verbeteren. Als grote uitgevers zoals Activision, EA en Bethesda dat nou eens zouden doen, zou de community veel blijer met hun games zijn. Skyrim bijvoorbeeld heeft ontieglijk veel bugs. Deze worden maar heel langzaam opgelost, en er komen steeds nieuwe bugs bij. Sinds patch 1.5 heb ik last van bugs die er eerst niet in zaten. Of ze huren wat modders in die helpen om de bugs uit het spel halen. Bij Mojang hebben ze de makers van de bukkitmod aangenomen. Mensen die het spel spelen zijn heus niet allemaal domme consumenten.
Over DLC: dat is op zich niet slecht. Vroeger waren er expansion packs die een tijdje na de games uitkwamen, zodat je meer content had om te spelen. Later waren deze te downloaden als DLC. Tegenwoordig komt DLC tegelijk met de release van een game uit, en krijg je bijvoorbeeld verschillende bonussen als je games voor de release bestelt bij verschillende winkels. Ook wordt een deel van de content van de game er als het ware uitgehaald en apart verkocht als DLC. Eigenlijk is de betekenis van DLC veranderd, en heeft nu een negatieve toon gekregen.
Kolky
Koning86
Ik kan begrijpen dat je team wat moet doen in die tijd, en dat je die tijd gebruikt voor DLC. Dat de DLC dan mbt compatibiliteit op de disk komt kan ik ook enigszins begrijpen, maar maak hem dan gratis. probleem opgelost. klanten blij, industrie van haar imagoprobleem af.
Nu klinkt het meer als een excuus…..
Kolky
Koning86
LeV88
HolyDemon
En in die laatste 3/4 maanden dat de bugs worden opgelost, zijn er eigenlijk 2 keuzes wat te doen met het contentteam. De studio kan besluiten om ze op een andere game te zetten, waardoor er dus geen DLC komt voor de game. Of de studio kan besluiten om ze gelijk aan DLC te laten werken.
Zo'n ontwikkelteam kost veel geld, dus als een game qua content af is dan ga je ze niet gratis nog eens extra content laten maken.
Bloemkool87
Aan de andere kant hechten sommige mensen te veel waarde aan het fysieke bezit van games. Games moeten omwille van begrotingen zo snel mogelijk op de markt gebracht worden en dat resulteert vaak in patches die al snel na de release beschikbaar zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er veel mensen zijn die Skyrim nog zouden willen spelen rechtstreeks vanaf het schijfje zonder patches…
Je betaalt voor het schijfje en de content die de ontwikkelaar en je speelt het spel op de manier waarop de ontwikkelaar het geprogrammeerd heeft. Al vullen ze de rest van de disc op met afleveringen van de Teletubbies… als ik er niet bij kan, heb ik niet het gevoel dat ik iets mis. Speel gewoon het spel, vind je het daarna de 50 euro niet waard, dan mag je klagen.
Infje
geert1
Aquemini
Far Cry3 wordt momenteel ook als een worst in allemaal plakjes gesneden. Ik heb geen idee hoe ik die game momenteel moet pre-orderen zonder iets te missen. Vage ontwikkeling