Nieuws
gaming

'Bijna 10 procent tienerjongens toont tekenen gameverslaving'

Aldus Universiteit Utrecht

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Bijna 10 procent van de Nederlandse jongens die 12 tot 15 jaar oud zijn, vertonen verschijnselen van gameverslaving. Dat meldt de Universiteit Utrecht dinsdag op basis van onderzoek onder ruim 2.600 jongeren. Minder dan 1 procent van de meisjes toont tekenen van gameverslaving.

De tieners werden gevraagd hoe lang ze per dag gamen en over de gevolgen daarvan. Vervolgens werd aan de hand van criteria die zijn vastgelegd in het medische DSM-handboek bepaald of zij tekenen vertonen van problematisch gamen.

Uit het onderzoek (pdf) bleek dat jongens gemiddeld 16 uur per week gamen, terwijl dat bij meisjes 4,5 uur is. Jongens besteden meer tijd aan consolegames als Call of Duty en Grand Theft Auto, terwijl meisjes meer mobiele games als Candy Crush spelen. Onder de jongens die problematisch gamegedrag vertonen is de gemiddelde speeltijd 29 uur per week, waar dat bij meisjes 12,5 uur is. 

Van een gameverslaving wordt alleen gesproken als het spelen van games meerdere problemen oplevert, bijvoorbeeld het verlies van controle of het ontstaan van ontwenningsverschijnselen. Ook als gamen familieconflicten oplevert of als gamers hun gedrag verbergen, kan dit bijdragen aan een verslavingsdiagnose.

Van de jongeren die volgens het onderzoek problematisch gamen, zegt 86 procent ook zelf 'verslaafd' of 'een beetje verslaafd' te zijn. Van de jongeren die niet problematisch gamen denkt 37 procent minstens een beetje verslaafd te zijn.

Geïsoleerd

Jeugdonderzoeker Regina van Eijnden wijst erop dat er verbanden bestaan tussen gameverslaving en de manier waarop jongeren worden opgevoed, maar dat lastig valt vast te stellen of sociale problemen worden gevoed door gameverslaving, of dat de verslaving juist zorgt voor de sociale problemen. Een vervolgonderzoek moet hier meer duidelijkheid over scheppen.

Jongeren met concentratieproblemen en met minder goede sociale vaardigheden lopen meer risico om gameproblemen te krijgen, concludeert Van Eijnden. "Deze jongens zonder goede vriendschappen raken door hun gameverslaving alleen maar meer sociaal geïsoleerd."

Maandag bracht het Trimbos-instituut al een rapport (pdf) uit met adviezen voor de behandeling van gameverslaving. Daarin wordt onder meer geadviseerd om de preventie vooral te richten op de risicogroepen, en om ouders te voorzien van goede informatie over het probleem. Daartoe is ook een speciale website opgericht.

Door NU.nl

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

EA verwijdert Donald Trump-campagnevideo vanwege Mass Effect-elementen NES-systeem van 24 karaats goud te koop voor 4999 dollar
40

Reacties op: 'Bijna 10 procent tienerjongens toont tekenen gameverslaving'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Grohe

    • 5 april 2016 22:14
    @Hellraidermike,

    Ok, dus je vriend kijkt doordeweeks oude wedstrijden terug omdat die anders afwijkingen krijgt.

    Rare vrienden heb jij, ook al verbaast me dat weer niet. Gedraag je gewoon normaal, ik heb je nergens onheus bejegend en ben serieus op je ingegaan maar je komt gelijk weer aan met ''dom'' etc. Hou het netjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellraidermike

    • 6 april 2016 01:14
    @Grohe

    Wie zegt dat ik een vriend heb die voetbal kijkt, die heb ik helemaal niet en dat heb ik ook nooit gezegd.

    Ik zeg niet dat je dom bent vraag alleen of je dat bent. Het moet namelijk een van die 2 antwoorden zijn.

    Kijk nogmaals naar de definitie, als je hierna nog niet snapt dan moet ik helaas constateren dat je dom bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 6 april 2016 01:48
    @Hellraidermike,

    Jouw definitie van verslaving is veel te beperkt. De definitie die jij aanhaalt spreekt over "middelen", dus roesmiddelen. Dat is anders dan gok of gameverslaving waar impulsbeheersing stoornis optreedt. Je neemt de psychologische en medische zijde niet in ogenschouw en noemt al gelijk iets een verslaving als iemand veel uur aan iets besteedt. Want als je eerlijk bent weet je ook wel dat er niemand is die lichamelijk en psychisch afhankelijk wordt van voetbal kijken. Echter kan het wel voorkomen bij gamers. Zelfs mogelijk relatief zovaak dat er meer wetenschappelijk verdieping voor nodig is.

    Er is nog nooit iemand geweest die een constante drang voor voetbal kijken had. Er is geen ziektebeeld van voetbalkijkers die geen rem hebben op hun impulsen behoeften. Bij gaming kan verslaving wel optreden. Je praat dus poep en gaat een amateur psycholoog spelen terwijl je amper kan ontleden wat een verslaving is. Zoals wel vaker weet je ook niet je punt te maken. Je kan niet duidelijk maken wat je punt mbt gameverslaving is. Zelfs al zou je het willen kan je het niet. Dat heb je nu wel bewezen.

    Hou je nou maar bezig met solderen. Dat je gaat constateren of iemand dom is geeft wel aan in wat voor fantasiewereld je leeft. Mensen dom noemen zegt wel iets over jouw omgangsvormen. Die zijn asociaal en bot. Gedraag je jongeman.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellraidermike

    • 6 april 2016 16:13
    @Grohe

    Nou jou antwoord lijkt mij duidelijk zat dus. Dom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 6 april 2016 16:17
    @Hellraidermike,

    ''jou antwoord''. Zonder ''w''? Het is ''jouW'' of ''JE''. En dan andere dom noemen? LOL.

    Jammer, je bent gezakt en doet niet meer mee ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellraidermike

    • 6 april 2016 17:57
    @Grohe

    Lekker boeiend, je kunt er gewoon niet tegen dat je verliest. En dat is het laatste wat ik vuil maak aan mensen zoals jij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 6 april 2016 17:59
    @Hellraidermike,

    Sterk ''argument'' hoor. Heel overtuigend ook. Lol.

    Kijk uit met voetbal kijken hoor, strx raak je nog verslaafd!!! xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 5 april 2016 20:05
    @Hellraidermike
    In de context die de psychologie voorschrijft is dit niet zo, echter is feitelijk alles wat het beloningsysteem in de hersenen stimuleerd en een sterke wens tot herhaling van dit effect opwekt een verslaving. Dus ja, het leven is een verslaving als je het juist inricht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TripleDad

    • 5 april 2016 20:04
    @Grohe
    Sportverslaving dan. Dat bestaat namelijk. Mijn punt is dat je aan vrijwel alles wat leuk is verslaafd kan raken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • danieldebruin

    • 5 april 2016 13:13
    Ik vind dit toch best kwalijk. Dit moet je als Gamer niet verdedigen. 1 op de 10 tieners waarbij het gemiddelde bij mannen waarschijnlijk hoger ligt. De maatschappij heeft hoge verwachtingen en veilig verschuilen achter een computer is helaas niet de oplossing!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 5 april 2016 13:34
    @danieldebruin
    1: "toont tekenen gameverslaving" wil niet direct zeggen dat het verslaving IS. Dat zou het zelfde zijn als zeggen dat iedereen met hoofdpijn een hersentumor heeft.
    2: Als de maatschappij mag verwachten dat wij 40 uur per week werken, dan mogen gamers toch zeker zelf wel weten wat ze met de rest van de tijd doen ?
    3: Misschien komen deze symptomen wel voort uit het feit dat er zo veel verwachtingen zijn. En worden ze nogal moe van een maatschapij die arbitraire regels oplegt over wat wel en niet geaccepteerd is, zodat de maatschappij daar beter van word, ongeacht of dit ook beter is voor elk individu.

    Als het leven voor deze mensen zo kut is dat ze er voor moeten schuilen, dan zou ik het probleem niet zoeken bij de plek waar ze schuilen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    garciagarcia

    • 5 april 2016 13:42
    Hmm, dan moet ik maar wat opbiechten. In de tijd dat World of Warcraft uit kwam zat ik in HAVO 5 en had dat jaar tentamens. Ik speelde dat spel dag en nacht en haalde de 19,5 uur makkelijk in een week. Ik skipte afspraken met vrienden, skipte voetbal en weet ik het allemaal. Toch wist ik te slagen met alles boven de 7.

    Maar toen kwam mijn eerste jaar op HBO. En dat ging even wat minder goed. Mijn eerste jaar had ik goed verneukt en dat heb ik het tweede jaar wel geweten xD. Mijn geluk is geweest dat ik een vriendin kreeg in die tijd en ik mijn studie zelf moest gaan betalen. Dat betekende veel werken, veel langs bij mijn vriendin en klaar was het met de verslaving. Ach, ik was toendertijd pas 17…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 5 april 2016 13:46
    Dat kinderachtige gedoe meteen van sommige gamers die in een kramp schieten omdat ze menen zich te moeten verdedigen.

    Ga niet ontkennen dat er game verslavingen zijn en ga dat ook niet relativeren aan de hand van aantal uur wat eraan gehangen wordt, zo van "dan kan je alles wel een verslaving noemen". De wetenschappers en onderzoekers vind ik genuanceerd en gedecideerd overkomen en geven ook aan dat je niet te snel iets een verslaving moet noemen.

    Zie het probleem gewoon onder ogen en hou jezelf beetje in de gaten ipv te denken dat heel de wereld met hun domme vooroordelen tegen jou is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 5 april 2016 13:51
    @Grohe Mee eens. Maar wil je dit ook even zeggen tegen de andere groep mensen die direct tot maatregelen overgaan en bijvoorbeeld een tijd limiet zetten of wetten gaan voorstellen ? (Dit werkt overigens averechts. Het is zelfs een techniek die veel mobile games gebruiken om juist nog verslavender te werken).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TripleDad

    • 5 april 2016 20:12
    @Grohe
    Ik zou het genuanceerder gevonden hebben wanneer ze het in een breder kader geplaatst hadden. Welke verslavingsverschijnselen vertonen jongeren, en is game verslaving de meest voorkomende vorm. Er wordt nu één verslaving uitgelicht. Het ligt misschien wat gevoelig omdat gamers in het verleden door onderzoeken nogal eens neergezet zijn als wereldvreemde, moordzuchtige en asociale randdebielen. Je hebt gelijk, de reactie is wel overtrokken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Arrahant

    • 5 april 2016 13:48
    Het artikel beschrijft helaas niet welke tekenen van gameverslaving binnen die 10% subset vaker waargenomen zijn. Ook maakt het artikel niet duidelijk wat de definities zijn van - en wat het verschil is tussen - gameverslaving en problematisch gamen. Brengt dit artikel de inhoud van het onderzoek wel goed over, vraag ik me af.

    Daarnaast is het vertonen van tekenen van gameverslaving niet hetzelfde als een gameverslaafde zijn. Wij gamer.nl bezoekers hoeven ons dus geen zorgen te maken ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 april 2016 19:35
    Achja, anderen hangen meer dan 29 uur per week op de bank met vrienden, alsof dat geen verslaving/tijdverspilling is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellraidermike

    • 5 april 2016 20:27
    @SuperDre

    Ik zat vroeger ook als kind super veel achter de PC.

    Maar de rest van mijn leven school etc ging gewoon voor, en ik haalde de 30 uur per week makkelijk. Wil niet zeggen dat je verslaafd bent. Pas als er iets onder lijd dan kan je zeggen dat het het een verslaving is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 5 april 2016 21:32
    @SuperDre

    sociaal zijn is normaler dan 24/7 gamen, het is toch veel leuker om samen met je vrienden voetbal te kijken of bijv fifa 16 te spelen dan alleen daarnaast heb je ook nog eens het uitgaansleven maarja de meeste gamers komen hun donker gat niet uit en dat word gezien als een verslaving.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellraidermike

    • 5 april 2016 22:12
    @RIO21

    Dus iedere avond met 5 man gamen op skypen, kloten ouwehoeren etc. Dat is niet sociaal.

    Moeten we dan maar met zijn vijven in 1 kamer gaan zitten met 5 computers. Want dan is het ineens wel sociaal?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.