Rise of Nations: Rise of Legends is de nieuwste titel van Big Huge Games, waarvan we laatst een hands-on preview hadden. Twee van de drie volken waren al bekend, namelijk de Vinci en Alin. De Vinci is een volk dat gebruik maakt van uitvindingen van de gelijknamige uitvinder Leonardo da Vinci, de Alin is een woestijnvolk dat via magie een enorme beschaving heeft opgebouwd.

Het derde volk dat het spel compleet maakt is de Cuotl, een buitenaards ras dat met hun ruimteschip op aarde is neergestort. De aliens hebben één begrijpelijke wens, en dat is zo snel als mogelijk de blauwe planeet verlaten. Daarvoor heeft men wel de nodige grondstoffen nodig.

Verwacht geen heftige space aliens en gigantische lasers, want de Cuotl doen zich voor als Maya en Azteken goden. Hun ruimteschip is namelijk in het regenwoud neergestort en door zich als goden voor te doen, worden ze door de lokale bevolking vereerd. In dank voor de belangstelling geven de Cuotl hun volgelingen verschillende "upgrades", waardoor hun beschaving zeer machtig wordt. Het ziet er dan ook naar uit dat de Alin en Vinci moeten samenwerken willen ze de invasie van de Cuotl overleven.The first thing I realized in my mission is that numerical superiority is an absolute must when fighting the Cuotl. Time and again I watched a single squadron of Cuotl soldiers take out two or three times their number of Vinci units. The good news, though, is that Cuotl power seems dependent on unit cohesion. The best tactic against their infantry was using as much area-of-effect damage (especially air units with bombs) as I could in order to disrupt their soldier's shooting. If you can get them off their feet, they're vulnerable. Volgens deze preview moet er nog wel wat aan de balans gedaan worden, want de Cuotl zouden veel te sterk zijn. Rise of Nations: Rise of Legends staat ergens gepland voor de komende lente, dus Big Hug Games heeft nog wel even de tijd.