De besturing van Resident Evil 5 gaat aangepast worden om meer in de smaak te vallen bij gamers die gewend zijn aan de besturing van games als Gears of War. Dat gaf producer Jun Takeuchi aan na de Microsoft-conferentie in Japan gisteren.

De geruchten over een herziening in de besturing van het aankomende vervolg op de grote hit Resident Evil 4 deden al langer de ronde, maar nu gaf Takeuchi aan dat de game in haar nieuwe vorm te zien (en wellicht te spelen) zal zijn op de Tokyo Game Show in oktober. Hij noemde Gears of War ook om aan te geven waar de nieuwe besturingsmethode op lijkt.

Resident Evil 5 bleef teveel hangen in het vorige deel qua besturing, aldus diverse critici die de game al hebben mogen spelen. De ren, stop en schiet-gameplay zou te houterig zijn om de grotere hoeveelheden vijanden nog aan te kunnen. Men zou kunnen stellen dat Gears of War naar Resident Evil 4 heeft gekeken voor inspiratie en nu Resident Evil 5 dat bij Gears of War doet, is de cirkel weer rond. Dat niet iedereen ontevreden was over de 'oude' besturing kun je lezen in onze preview van een hands-on sessie op de Leipzig Games Convention.