Matthew Goldman, een van de mensen achter de grafische hoogstandjes van Baldurs Gate 2 schreef voor GameSpy een dagboek van de ontwikkeling van de expansion: 'Throne of Bhaal'. Hierin weet hij oa te vermelden hoe snel het team al begon aan de expansion en welke problemen het te overwinnen had.

Met alweer de vierde editie (expansion-packs meegerekend) was het natuurlijk ook de vraag in hoeverre Throne of Bhaal nog wat nieuws zou kunnen bieden.

Matthew probeert er antwoord op te geven in de feature van GameSpy.Development of Throne of Bhaal began immediately after BG2 was complete. One short week off and it was off to the races! Quandary: How to make a rich and satisfying world more quickly than ever before? We had a distinct advantage in a very stable and well known technology that we could push to the limit. Also, a pool of talented and resourceful people certainly helps! The success of the endeavor hinged on speeding production in anyway possible, so an immediate retrospective on BG2 was in order. Natuurlijk een hoop reclamepraat voor de game, maar alles bij elkaar genomen een aardig verhaal voor de fans.