Nieuws
Assassins Creed Valhalla

Assassin’s Creed-games wereldwijd meer dan 200 miljoen keer verkocht

De reeks is volgens Ubisoft 'een van de belangrijkste franchises binnen de game-industrie'

Geschreven door Michel Musters op
Er zijn wereldwijd in totaal meer dan 200 miljoen games in de Assassin's Creed-franchise verkocht.

Dat blijkt uit een persbericht van Ubisoft. Volgens het bedrijf maakt dat de reeks "een van de belangrijkste franchises binnen de game-industrie".

De eerste Assassin's Creed-game verscheen in 2007 op Xbox 360 en PlayStation 3. De game ontstond oorspronkelijk als een nieuwe Prince of Persia-game, maar de ontwikkelaar besloot er een nieuwe franchise van te maken. Inmiddels zijn er twaalf hoofddelen en diverse spin-offs in de reeks verschenen. 

Sinds het in 2017 verschenen Assassin's Creed Origins is de franchise een nieuwe weg ingeslagen. Hoewel de games nog altijd een open spelwereld bevatten en stealth een legitieme aanvalstactiek is, ligt de focus in de recentere delen op actie-rpg-gameplay, in plaats van de pure actie en stealth uit de eerdere delen. Het meest recente hoofddeel is Assassin's Creed Valhalla, dat nog altijd ondersteund wordt met nieuwe content.

Afgelopen weekend deed Ubisoft meer details uit de doeken over de toekomst van de franchise. Zo komt in 2023 Assassin's Creed Mirage uit, dat teruggaat naar de roots van de franchise en qua gameplay en lengte vergelijkbaar wordt met de eerste delen. Ergens daarna moet Assassin's Creed Infinity verschijnen, dat als hub dienst moet doen voor toekomstige avonturen. De eerste twee 'ervaringen' die in Infinity beschibaar komen, zijn Codename Red - dat zich in het oude Japan afspeelt - en Codename Hexe.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Investering Saoedi-Arabië in SNK heeft geen invloed op inhoud games' Stalker 2-ontwikkelaar ontkent dat er sprake is van nog meer uitstel
25

Reacties op: Assassin’s Creed-games wereldwijd meer dan 200 miljoen keer verkocht

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 12 september 2022 13:49
    Zo zo en dat voor een "k*t" franchise. En dan is Valhalla ook nog eens de best verkopende AC game en dat voor een "saaie" game.


    Vraag mij oprecht af hoe het komt dat een franchise die wel de slechtste franchise ooit word genoemd zo goed verkoopt.


    Maar alle gekheid op een stokje. Dit zijn erg mooie cijfers in 15 jaar tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 12 september 2022 14:14
    @coola
    Dat valt volgens mij wel mee hoor. 3 generaties consoles, tientallen AC games. Ik vind 200 miljoen eigenlijk helemaal niet zon indrukwekkend getal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 12 september 2022 14:20
    @The_Stifmeister Fifa is ook de best verkochte voetbalserie, er mankeert echter toch een hoop aan. Veel verkopen zegt weinig over kwaliteit.
    Het tegenovergestelde is er ook, Games die algemeen worden beschouwd als pareltjes, maar die toch voor geen meter verkopen.

    Edit. Ik zie nu dat ik bij de verkeerde op reageer heb geklikt, dit was natuurlijk een reactie op @coola

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 12 september 2022 14:25
    @coola GTA5, een game van de studio die jij zo afkraakt haalt in zijn eentje bijna die aantallen. AC heeft daar tientallen games voor nodig.
    Daarmee zeg ik eigenlijk genoeg.
    Ik vind t echt tof voor je dat jij die games zo goed vind hoor, maar het zegt niet zo heel veel over een serie met 12 main games en nog eens een sloot aan spinoffs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 12 september 2022 19:44
    @Messtranor Nogal ja. 170 miljoen exemplaren van 1 game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 13 september 2022 01:25
    @coola Dat veel mensen Valhalla saai vinden is niet zo gek, als iets veel verkoopt dan zullen ook veel mensen het een saaie of slechte game vinden.

    Als Valhalla 10.000 stuks verkocht had en er waren 20.000 mensen die zeiden de game is saai, ja dan was je opmerking tot zijn recht gekomen.

    Veel verkopen willen niet zeggen dat het een top game is, in dit geval gaat het om het totale plaatje, en de meeste mensen vinden de gehele serie top/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 september 2022 05:40
    @DarkraverX Daarnaast zal je de mensen die het een slechte game vinden eerder horen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 13 september 2022 12:44
    @bigds9fan Klopt ook.

    Echter ik vond het geen slechte game, ik irriteerde me alleen mateloos aan deepthroat annie eeeeeh Eivor en de belachelijke manier wat betreft een houten deur openen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 12 september 2022 13:56
    Weet je Coola….het is echt prima dat jij AC zo goed vind. Ik heb in het verleden ook van AC games genoten! Voornamelijk Black Flag en daarvoor ene Ezio Auditore. Ik vind de franchise wel achteruit gaan, wat maakt dat ik de laatste paar games maar voor een stukje heb gespeeld. Voor mij is het teveel van hetzelfde en mooi dat het voor jou geweldig en perfect is :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 12 september 2022 14:00
    Tientallen games.. 3 consoles.. Dan zijn dit echt kudt aantallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • PlugN

    • 12 september 2022 14:11
    @san5324

    Eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 12 september 2022 14:19
    Toch knap hoe men zelfs hier iets negatiefs uit kan halen. Ach ja als het zoekt vind je dat natuurlijk ook

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 12 september 2022 14:43
    @coola
    Het tegenovergestelde is eerder het geval; knap dat jij dit als een soort ultiem bewijs ziet dat de AC-serie het beste is wat ons gamers ooit is overkomen. De aantallen zijn gewoon niet zo indrukwekkend. Je zou daar ook even inhoudelijk op in kunnen gaan in plaats van gelijk weer de Calimero uit te hangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 12 september 2022 17:36
    @The_Stifmeister Calimero! Jij bent groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 12 september 2022 15:29
    @coola Je snapt toch wel dat men juist zo reageert omdat jij standaard reageert? Iedere actie lokt reacties uit. Het verbaast mij nog steeds iedere keer dat jij daar zo verwonderd op reageert. Maar goed daar hebben we het al zo vaak over gehad. Jij mag zeggen en vinden wat je wilt, Maar die vrijheid is geen eenrichtingsverkeer. Anderen mogen daar ook hun reacties op geven.

    Als ik iedere dag op mijn werk ga zeggen "Italiaans is het beste eten wat er is" Dan mag ik dat zeggen. Maar na een paar keer moet ik niet raar opkijken als men een keer zegt "ja nou weten we t wel een keer joh, hou nou je muil maar eens"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 12 september 2022 15:52
    @Messtranor
    Je kan net zo goed tegen een muur lullen, hij gaat toch niet reageren. Typisch coola; die gaat nooit een inhoudelijke discussie aan maar hangt altijd het slachtoffertje uit. Zelfde liedje als altijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 12 september 2022 16:09
    @The_Stifmeister Ja idd. "ik moet niks" en "ik mag dat zeggen". Constant hetzelfde deuntje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 september 2022 05:52
    @Messtranor Inderdaad en dan ook nog eens zonder onderbouwing alsof het opeens een feit is.

    Het is inmiddels wel duidelijk dat ik Ghost Of Tsushima een toffere game vind maar ik geef ook duidelijk aan waarom.

    Zelf al ben je het dan niet met me eens dan nog is het imho duidelijk waarom ik dat vind.

    Zo heeft Ghost maar een verhaallijn wat overzichtelijker is en het dus voor mij een betere game maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    axolotsyl

    • 12 september 2022 18:45
    Assassin’s Creed goede game? Meer en meer raakt het verwant aan een Netflix Original’s. Neh, ik kijk uit naar kwaliteit, niet naar dit. 12 maingames, wtf!. 200 milj is leuk, maar dan echt niet zoveel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 12 september 2022 19:41
    Tja het lijken nette aantallen maar goed The Last Of Us heeft alleen al 20 miljoen exemplaren verkocht evenals de 1ste Horizon en God Of War en dat was op 1 platform.

    De Assassin's Creed games komen op 3 platforms uit dus ik vind dat een stuk minder indrukwekkend.

    En verkoopcijfers zeggen helaas niks over kwaliteit.