Over het algemeen wordt de Xbox als een succes bestempeld. Het apparaat wordt goed verkocht, de games zijn in orde en Xbox Live is een nieuwe mijlpaal voor de console gameindustrie. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor Microsoft. De Xbox verkoopt in Japan namelijk dramatisch en gaat totaal aan het land voorbij. Tot op heden moet Microsoft nog 500.000 consoles verkopen, daar waar Sony en Nintendo met de Playstation 2 en GameCube console na console verkopen.
De vraag waar Microsoft zich, zeker met het oog op de aankomende Xbox 360, mee bezig houdt, is: waarom doet de Xbox het zo slecht in Japan? In een artikel van GameInformer worden een aantal argumenten op tafel gelegd waarom de console achterblijft in het gamescontinent. De argumenten zijn afkomstig van allerlei Japanse ontwikkelaars.
Allereerst is er de vorm van de console. Een grote, zwarte doos is niet wat de Japanse consument graag in huis haalt. Tel daarbij op dat de console de leus "Ik kom uit Amerika" uitademt, en je hebt de ultieme afschrikking voor de Japanner. Ook de naam Microsoft werkt niet in het voordeel; bedrijven als Sony en Nintendo komen uit Japan zelf en voelen voor de Japanse consumenten meer 'eigen' dan MS.
Vervolgens is er natuurlijk het altijd heibele punt: de games. Voor de Playstation 2 en GameCube worden er in Japan zelf een heleboel aparte, typisch Japanse games ontwikkelt, terwijl de Xbox het vaak met Europese en/of Amerikaanse games moet doen. Deze games slaan minder aan bij de vraag van de Japanners en worden hierdoor genegeerd.
Microsoft zelf komt ook nog aan het woord in het artikel, dit in verband met de Xbox 360. Hoe wil Microsoft de volgende console wél tot een succes verhaal in Japan maken? Yoshihiro Maruyama legt uit dat er drie punten zijn die men uit wil werken. Ten eerste moet de console eerder dan de Playstation 3 in de winkel liggen, ten tweede moeten de games beter aansluiten bij het Japanse publiek en ten derde moet het design meer in de Japanse stijl zijn.
Of de Japanners heil zien in de Xbox 360 wordt in het artikel niet genoemd. Er blijft dus nog best wat interessante stof over voor verder onderzoek. Microsoft zal aanwezig zijn op de komende Tokyo Game Show (TGS) en daar ook meer over de Japanse kant van de console laten zien. Lees het hele artikel hier.
Reacties op: Artikel legt argumenten falen Xbox in Japan op tafel
Fastlane
Cloaked Wanderer
Hoe dan ook is dit artikel natuurlijk weinig nieuws. Voor de meesten (ik neem aan ook voor Microsoft) was het al lang duidelijk dat dit de punten waren waarop het mis ging in Japan.
Het lijkt er overigens wel op dat Microsoft zijn lesje geleerd heeft. De lineup van de 360 ziet er al een stuk beter uit. Ik heb een vrij "Japanse" smaak en ben wel geinteresseerd in de 360 (waar ik de Xbox deze generatie nog heb laten staan).
Legendary
Cloaked Wanderer
Er is geen enkele traditionele Japanse RPG op het systeem (in de stijl van Dragon Quest of Final Fantasy). Het is nou net dat genre dat nodig is om de Japanse markt te veroveren.
Een Trouwe Fan
Ik zit zelf ook nog steeds te wachten op een console van davilex.
Zeg nou zelf…er zijn toch geen leukere games dan a2 racer en amsterdoom?
…..bwahahahahaha
kon m'n gezicht niet strak houden
SilverGun
Ja, en men wil dus uitsluitend games die uit Japan komen. Daar is een groot gebrek aan op de Xbox. Dus zeker WEL de games.
SilverGun
ArjanN
Daarom ziet de XBOX 360 er qua ontwerp uit als een Dreamcast 2.
Beano
misjnoe
dsperial
jantjegoestobollywood
Maar toch deedhij het in het begin niet eens slecht. Sommige titles hebben zelfs heel hoog in de Dengeki top gestaan. Probleem alleen was die waren zo ver uit elkaar dat hij geen momentum kreeg en hield. (VOoral Team Ninja Titles deden het wel goed). Maar ja als je 5 maand of langer op de volgende killer title voor je xdoos moet wachten (Voor japans begrip dan), dan lopen de verkopen nu eenmaal ook terug he. Kijk maar hoe slecht hij tegenwoordig per week verkoop 200+ per week. Dat is gewoon triest. Helemaal als je het met het begin vergeleek. MS heeft het daar gewoon verknald. Is hun eigen schuld niet die van een Japanse mentaliteit.
Trouwens Ik vindt die reactie van Team Ninja chef en zijn dochtertje wel leuk :"die andere is een fan van mij".
jantjegoestobollywood
Ik denk trouwens dat dat het in het begin voor ons allemaal gold hehe. Ik vindt hem niet lelijk maar het is leek groot log ding hehe. Die nieuwe is niet veel kleiner, maar lijkt wel veel kleiner en minder dominant.
Legendary
Legendary
Legendary
Idea Factory – Geen titel
Eidos – Geen titel
Arc System Works - Actietitel
Artdink – ‘Take the A Train X’
SNK – King of Fighters Maximum Impact 2
Capcom - Resident Evil 5, Dead Rising
Kids Station - Geen titel
Cavia - Geen titel
Glef (sp?) - Geen titel
Genki - Tokyo Extreme Racer
Koei - Dynasty Warriors Special
Konami - Winning 11, Rumble Rose XX, ‘Pro Yakyuu Spirits’
Success - Operation Darkness, ZOOKEEPER
Jaleco: Geen titel
Square Enix: Final Fantasy XI
Spike - Geen titel
Sega - Chrome Hounds
Taito - World Air Force
D3 – ‘X, Oneechanbara X’
Tecmo – Dead or Alive 4, DOA Xtreme Beachvolleyball 2, ‘Project Progressive’ (Ninja Gaiden 2?) DOA Code Cronus
Tomy - Zoids
Treasure - Geen titel
Namco – Ridge Races 6, Frame City, ‘Nieuw RPG project’, ‘LOVE FOOTBALL’
Hudson - Tengai Makyou ZIRIA
Hamster - Geen titel
Bandai - Z Gundam
Banpresto - Super Robot Taisen
From software - Enchant arM
Frontier Groove - Geen titel
MGS - Everyparty, Ninety Nine Nights
Marvelous - Geen titel
Yukes - Wrestle Kingdom
Beano
namenick
en ja wij willen die domme japanse spellen ook niet hebben, zo is het anders om ook. in japan vinden mensen van 30jaar het leuk om een stome digtale hond op te voeden en en met een pentje doen ze net of ze die stomme hond uitlaten.
In japan komen best ook vette dingen uit voor Nintendo, maar Nintendo brengt deze producten niet naar europa!! wij zijn voor Nintendo en sony niets een happe krasje eesrte japan en wij ook een beetje (jaren later)
Microsoft richt zich in eesrte instantie op amerika en europa.
Vandaar dat ik kies voor een xbox, ik hoef die japanse schit niet.
inactiefglaned
Legendary