InfoFolder heeft een preview gedaan van Arcatera, kruising tussen een RPG en een adventure. Opvallend aan het spel is dat je maar 3 weken de tijd hebt om het uit te spelen en dat er 10 verschillende eindes zijn.Arcatera is een mengeling tussen RPG en adventure, met de nadruk op het adventure gedeelte. Je beweegt in een gerenderde 2D wereld, waarin mensen en dieren zich met hun dagdagelijkse taken bezighouden. Het doet een beetje aan de titel Myst denken, doch aangepast aan de systemen van vandaag. Het spel heeft nog een maand van ontwikkeling voor de boeg, en men vertelde ons dat alles wat we zien nog bèta is, het verhaal is nog niet helemaal afgewerkt, en ook aan de interface is men nog bezig. Ik moet echter wel zeggen dat ik aardig onder de indruk was van wat men hier op het scherm toonde, er mogen dan niet erg veel animaties in de personages zitten, de gameplay is wél magnifiek, en uiteindelijk is het ons daar allemaal om te doen. Je kiest uit vier verschillende personages; een adventurer, een monk, een magician en een thief. Dat elk van deze personages zijn/haar eigen vaardigheden heeft dien ik niet te vertellen, en ook het skills gedeelte is aanwezig in het spel. Daarnaast merk ik ook dat sterkte en intelligentie een kleine verandering hebben ondergaan; hoe sterker je bent, hoe groter je backpack is, en hoe slimmer je bent, hoe meer informatie je te weten komt over een item. Als je bijvoorbeeld een healingpotion aanklikt dan krijg je te horen dat het "een greater healing potion is, en geneeskrachtige eigenschappen bezit". Als je echter meer weg hebt van een randdebiel met een IQ van rond de 70 dan krijg je alleen de boodschap 'It's a bottle' te horen. Het belangrijkste dat je moet weten over het verhaal is dat je slechts drie weken hebt om een mysterie op te lossen, en de vrouw van je dromen te vinden. Drie weken échte tijd, want een seconde in het spel, duurt een seconde in het echte leven. Je zou volgens Westka genoeg tijd hebben om de meer dan 300 verschillende locaties te bezoeken. Daarnaast zullen er ook nog eens meer dan 2000 unieke voorwerpen in het spel te vinden zijn. Meestal speel je gewoon in de hoofstad, die bestaat uit enkele gebieden. Daarnaast zal je ook nog de bossen moeten uitzoeken en donkere dungeons moeten zuiveren van allerlei gespuis. Arcatera maakt, zoals de goede oude adventure games, gebruik van een point&click systeem en kan gespeeld worden in een resolutie van 800x600 in 16 BIT. Er is geen nood aan hogere resoluties, aangezien we niet te maken hebben met 3D beelden. Je kan hier verder lezen.