Nieuws

App Store-games die twee jaar geen update hebben gehad worden verwijderd

De nieuwe regel geldt voor alle apps

Geschreven door Michel Musters op
Apple gaat spellen die twee jaar niet van updates zijn voorzien verwijderen uit de App Store.

Dat heeft Apple in een e-mail laten weten die het naar ontwikkelaars stuurt. Prototop Games deelde de informatie op social media. "Ik ben misselijk. Apple heeft me net een e-mail gestuurd waarin het zegt dat het mijn gratis game Motivoto verwijdert omdat het meer dan twee jaar oud is. (...) Dit is een oneerlijk obstakel voor onafhankelijke ontwikkelaars."

Het is blijkbaar onderdeel van Apple's poging om de App Store gebruiksvriendelijke en gemakkelijker om te navigeren te maken. Ontwikkelaars zouden het kunnen omzeilen door binnen dertig dagen na het ontvangen van de e-mail in kwestie een update voor de game uit te brengen. "Als er binnen dertig dagen geen update wordt uitgebracht, wordt de app uit de verkoop gehaald."

Apple heeft inmiddels bevestigd dat dit een nieuwe regel is en dat het voor alle apps geldt - niet alleen games. "We willen dat apps op de App Store functioneren en up-to-date zijn om het makkelijker te maken voor consumenten om geweldige apps te vinden die bieden wat men zoekt."

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony zoekt naar directeur voor het brengen van PlayStation-games naar pc Ninja Theory deelt nieuwe screenshot Senua's Saga: Hellblade 2
18

Reacties op: App Store-games die twee jaar geen update hebben gehad worden verwijderd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sokpop

    • 25 april 2022 09:06
    Lijkt me logisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 25 april 2022 09:21
    geef dan een update van 1kb, geen moeite. schrijf het daarna in je agenda dat je dat over 2 jaar weer doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 25 april 2022 10:00
    @-JK- dus wat is dan precies de toegevoegde waarde van dat beleid?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • h4l

    • 25 april 2022 10:37
    @Ziminar dat apps die vergeten zijn eruit worden gehaald. Vind het wel een goed beleid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 25 april 2022 11:27
    @h4l wie zegt dat die app vergeten is? Wat als je geen update hebt hoeven uitvoeren aan je app? Alles draait zoals het hoort te draaien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 april 2022 11:00
    @-JK- Soms heb je de code zelfs niet meer. Zeker bij indie devs die enkele jaren geleden een app gemaakt hebben. Mss ondertussen harde schijf of pc in de prullenbak.
    Dit kan wel voor frustraties zorgen lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 25 april 2022 11:28
    @do365nic dat zou dan niet zo slim zijn van die ontwikkelaar, er zijn namelijk hele goeie oplossingen voor om je code online op te slaan in bv GitHub.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 25 april 2022 10:03
    Zouden ze bij MS en Sony ook moeten doen. Oh ghost of tsushima heeft al twee jaar geen patches/updates gehad nou dan maar verwijderen van de store. Oh gears of war 5 heeft al twee jaar geen patches/updates gehad nou dan maar verwijderen van de store. Zullen onze consumenten geweldig vinden dat ze de games niet meer kunnen kopen/downloaden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SandR

    • 25 april 2022 10:25
    Wat een onzin. Dus als je een goed draaiende app hebt die geen updates nodig heeft moet je een update doen om een update te doen? Als een app al twee jaar niet compatible is gemaakt met de laatste iOS versie vind ik het nog een ander verhaal….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 25 april 2022 10:37
    'Suppoost, waar is nu de Mona Lisa ineens gebleven?'
    'Nieuw beleid, meneer. Schilderijen die meer dan twintig jaar geen nieuwe bewerking hebben gehad, worden nu verwijderd, om het makkelijker te maken voor bezoekers om geweldige kunstwerken te vinden die bieden wat men zoekt.'

    'Bibliothecaris, waar kan ik In de ban van de Ring vinden?'
    'Nergens meer, mevrouw. Deze trilogie heeft al meer dan twee jaar geen nieuw deel ontvangen en is daarom uit het assortiment gehaald. Maar ik kan u wel deel 45 van Roep der Fantasie van harte aanbevelen!'

    Blijft soms toch een rare wereld, die gamesindustrie…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 25 april 2022 12:39
    Ik vind eerder de mensen raar die met dit soort domme vergelijkingen komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 25 april 2022 14:56
    @denver Het is denk ik dan wel aardig als je uitlegt -waarom- de gelijkenis niet zou opgaan. Dit voegt voor mij niets toe zo en doet mij ook niet van gedachten veranderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 25 april 2022 15:15
    Zal ik het omdraaien? Waar is de Mona Lisa ineens gebleven? Oh, deze wordt geupdatet door een schilder. Blijft soms toch een rare wereld, die kunstwereld.

    Beste drukker, ik heb weer een komma toegevoegd. De negenhonderdste druk van In de Ban van de Ring is onderweg.

    Je vergelijkt twee analoge werken met digitale werken, het had nog een slechte poging tot humor kunnen zijn, maar je hebt dus echt geen idee waarom dat een domme vergelijking is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 25 april 2022 16:28
    @denver Natuurlijk kunnen digitale werken naderhand geupdated worden en analoge werken (over het algemeen) niet, hoewel boeken echter nog weleens herdrukken krijgen met kleine herzieningen erin. Die zou je als updates kunnen zien.

    Maar ook digitale werken kunnen op een gegeven moment gewoon voltooid zijn, af, klaar. Niet elk spel is geschikt om eindeloos te blijven updaten, of heeft tweejaarlijks nieuwe updates nodig om te blijven functioneren.
    Van een developer verwachten dat hij of zij elke twee jaar toch in een uodate voorziet, op straffe van verwijdering uit deze store, vind ik dan dus wel wat kortzichtig.
    Dan is het mijns inziens toch te vergelijken met een afgemaakt, vaststaand product dat volgens de store dan toch niet af mag zijn.

    Je hebt dan ook kans dat sommige developers precies hetgeen gaat doen wat jij omschrijft in jouw tweede gelijkenis: enkele zeer minieme wijzigingen verrichten in hun spel om maar aan de eis tot updaten te voldoen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 april 2022 10:40
    Dat ze een keer de bezem door AppStore moeten halen is duidelijk (zou Android ook eens moeten doen, maar is het helemaal een bende) maar dit lijkt me niet de manier. Eerder zoals SandR aangeeft; verwijder apps die al 2 jaar hun comptabiliteit aan een nieuwe iOS versie niet hebben aangepast. Sterker nog, dan is een jaar ook genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 25 april 2022 10:54
    Nou, voor sommige apps/games kan ik me het wel voorstellen, maar als de game nog steeds werkt zonder problemen, waarom zou er dan een update voor moeten verschijnen. If it aint broken, don't fix it.
    Maar als ik zo kijk naar bv Steam, waar een hoop games al na een paar weken na release al compleet abandoned worden, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

    Maar als software developer zelf, een update om een update, vind ik dus te ver gaan. Je zou anders ook kunnen stellen dat er iets gruwelijks mis is met het OS zelf als apps perse updates nodig hebben om veilig te blijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 25 april 2022 11:02
    Ik denk gewoon dat ze geen zin hebben om geld te spenderen aan hun datacentra om oude troep op te slaan, al vind ik 2 jaar wel een erg korte limiet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 25 april 2022 13:53
    Idee is goed, uitvoering kan nog wel wat aanpassingen gebruiken