Het komt tegenwoordig wel vaker voor, en meestal ook niet één keer: het patchen van een game. Een team is dan 2 jaar in volle glorie met een game bezig en in de laatste 3 weken, de weken van het "kaasschaven" (hiermee bedoel ik dat er een game neergezet wordt die nog verre van af is er in deze periode bugs en dergelijke uit worden gehaald, tot het een mooi geheel is), zit de media op de huid van de developer. Deze besluit de game dan eerder uit te brengen, waardoor de game vol met bugs en andere irriterende zaken komt te zitten.

Gevolg: weken lang, iedere dag maar nieuwe patches.

3D Action Planet besloot een mooi artikel te schrijven over het hoe en waarom van het patchen van games. Take Soldier of Fortune. It was successful, and a Gold version was released. But all the new features are made available to owners of the original by way of a patch. The 18 new multiplayer maps, the two new deathmatch modes, the reworked AI, the six new team models, and the new bots for deathmatching are all there for free! Patchen heeft natuurlijk ook een goede kant, één van de aspecten waar het artikel dieper op in gaat.