Je zou bijna zeggen dat we het erom doen, maar toevallig plaatste CNN vandaag een artikel online over de hoeveelheid illegale software die de ronde gaat. Het gaat hier over een wereldwijd onderzoek waar naast games ook andere software is meegenomen.

Schokkende conclusie van dit rapport is dat maar liefst 37% van gebruikte software in illegaal gebruik is. Daarvan zal het percentage games misschien lager liggen dan desktop applicaties, maar het blijft nog steeds een erg groot marktaandeel. Het totale bedrag aan jaarlijkse schade bedraagt maar liefst 11.75 miljard(!).

De software-industrie investeert dan ook flink wat middelen aan het tegengaan van deze kopieerpraktijken en komt met steeds nieuwe middelen. Een goed voorbeeld is het binnenkort te verschijnen Windows XP dat door Microsoft enkel met een online verificatie kan worden geactiveerd.In response to this threat, Microsoft's upcoming Office XP and Windows XP products will require an online "product activation" sequence that uses a combination of a software serial code and a number created by scanning the hardware of a person's computer. If the customer doesn't activate the program, it will stop working within several days.

But like copy-proof "key disks" of the past, these methods can frustrate legitimate buyers and are frequently overcome by industrious software pirates. Even though Windows XP hasn't been released, there already are downloadable programs that work to disable its copy protection. Internet zal zeker in de combinatie met toekomstige software een belangrijke rol gaan spelen. Dat zal het in de toekomst ook een stuk moeilijker maken om illegale software onder de massa's aan te bieden. Hoe creatief developers zijn geworden zullen we snel genoeg merken.