In 2003 en 2004 was er een ware vloed aan Vietnam games. Bijna elke shooter leek zich inde Zuid-Aziatische jungle af te spelen. Een van die games was Vietcong, waar binnenkort een tweede deel van verschijnt. Een logisch vervolg, want het eerste deel werd zeer positief ontvangen. Het spel deed het vooral goed bij "casual gamers" van boven de 30 jaar. Deze groep vond Vietcong interessanter dan de wat jongere gamers, wat vooral te danken zou zijn aan de documentaire-achtige aanpak en sfeer die in het spel aanwezig was.

Liefhebbers van de jungle zullen echter teleurgesteld worden, want in Vietcong 2 draait het voornamelijk om de stad Hue. De meeste actie speelt zich dan ook af in stedelijke gebieden, hoewel de jungle zo nu en dan wel van de partij is. In de tweede campagne van Vietcong bekijk je het conflict van de andere kant en kruip je in de huid van een Vietcong engineer genaamd Mai van Minh, en ben je vooral bezig rond en op het Ho Chi Minh padGamecloud - How will the game's enemy AI be improved for the sequel? Jarek Kolar - The soldiers' AI in the original Vietcong was generally very well received and many people commented on how good it was. The only aspect that some people criticized was that the AI was sometimes too hard to beat, and was quite harsh when it came to killing players. So, this time, we are trying to work harder to improve the balance of the game, and allow casual gamers a good gaming experience without unwanted frustration. Multiplayer is vanwege de populariteit in het eerste deel nog meer verbeterd, wat misschien tegenstrijdig lijkt, maar ontwikkelaar Pterodon wil de fans een een nog betere ervaring geven. Meer over de komende jungle shooter kun je in dit interview vinden.