Volgens Kojima is de plot in The Phantom Pain veel duisterder dan voorgaande Metal Gear-games, waardoor Snake een subtielere stem met een scala aan emoties nodig heeft. De game speelt zich af in in 1984, waarin Snake 'Big Boss' 49 jaar oud is. Volgens Kojima hadden ze een acteur nodig die goed een persoon van die leeftijd over kon brengen met zijn stem en zijn gezichtsbewegingen. Sutherland's gezicht is vastgelegd met motion capturing. Het is niet duidelijk of Sutherland ook de stem van Solid Snake, de biologische zoon van Big Boss, inspreekt.

Sutherland speelde de hoofdrol in 24, waarin hij het personage Jack Bauer op zich nam. "Ik ben geen gamer, maar zelfs ik kende deze gamereeks", aldus de acteur. Zijn personage Jack Bauer wordt door fans vaak vergeleken met Snake. "Ik was op de hoogte van de geschiedenis en het succes van deze games." Volgens Kojima verschilt The Phantom Pain met voorgaande Metal Gear-games doordat de gameplay zich afspeelt in een open wereld, en niet langer in compacte levels.

Er heerst nog veel onduidelijkheid over The Phantom Pain. Zo heeft Konami eerder gesuggereerd dat The Phantom Pain en Metal Gear Solid: Ground Zeroes dezelfde game zijn. Geruchten wijzen er echter op dat Ground Zeroes mogelijk een proloog is op The Phantom Pain. Wel is bekend dat de Snake in The Phantom Pain Big Boss is, de biologische vader van Solid Snake. Laatstgenoemde speelt de hoofdrol in Metal Gear Solid 1, 2 en 4, terwijl Big Boss de hoofdrol vertolkt in Metal Gear Solid 3 en Peace Walker. Snake's stem werd in het westen in voorgaande games ingesproken door David Hayter. Hij nam eerder dit jaar via Twitter afscheid van de rol. Mogelijk blijft hij echter wel de stem van Solid Snake, de zoon van Big Boss, inspreken.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3