Gartner zag over heel 2015 een wereldwijde krimp van 8 procent. Volgens de marktanalist werden er in totaal 288,7 miljoen pc's verscheept, vergeleken met 308,4 miljoen een jaar eerder. IDC, dat de cijfers op een andere manier berekent, heeft het zelfs over 10,4 procent.
Het is het derde jaar op rij dat de wereldwijde markt voor pc's krimpt. 2012 en 2013 waren ook al rampzalige jaren voor de wereldwijde pc-markt. In 2012 kromp de pc-markt voor het eerst, met een daling van 3,9 procent. In 2013 kromp de pc-markt met maar bijna 10 procent. In 2014 leek de pc-markt zich voorzichtig te herstellen, met een kleine krimp van 0,9 procent.
Volgens Gartner is de pc-markt in het vierde kwartaal van 2015 gekrompen met 8,3 procent, IDC heeft het zelfs over een krimp van 10,6 procent. Volgens Gartner werden er wereldwijd 75,7 miljoen pc's verscheept, vergeleken met 82,6 miljoen een jaar eerder.
Marktleider op de pc-markt was in het vierde kwartaal Lenovo, met een marktaandeel van 20,3 procent. Het bedrijf verscheepte volgens Gartner wereldwijd 15,4 miljoen pc's en doet het met name goed in Noord-Amerika. HP en Dell staan op de tweede en derde plek, met marktaandelen van respectievelijk 18,8 en 13,5 procent. Apple is volgens de cijfers de enige fabrikant die zijn marktaandeel ziet stijgen, met krap 5,7 miljoen verscheepte pc's, vergeleken met 5,5 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.
Gartner verwacht dat de wereldwijde pc-markt in 2016 nog een procent verder zal krimpen. Wel ziet de marktanalist mogelijkheden voor een voorzichtig herstel aan het einde van dit jaar. IDC schetst een iets rooskleuriger beeld voor dit jaar. De marktanalist voorziet een groei van 1 tot 2 procent. Dat zou vooral te danken zijn aan de opkomst van hybride apparaten.
Door NU.nl
Reacties op: Pc-markt voor derde jaar op rij gekrompen
babbaloerie
Een PC is nu alleen nog interessant als je een power user bent, zoals gamers en professionals. Dat kun je ook zien aan de markt voor gaming hardware, die nog wel groeit.
garciagarcia
Computers moet je dan ook vergelijken met auto's. Deze vervang je niet even elk jaar zomaar. Je vervangt eerder onderdelen en dat wordt niet meegenomen in bovenstaande gegevens.
Een gemiddeld persoon doet denk ik 3 tot 6 jaar met een PC en gaat dan pas over tot de koop van een nieuw exemplaar. Het kan daarom zomaar zijn dat dit jaar weer een stijging te zien is, omdat mensen dit jaar wel hun oude PC willen vervangen.
Baukereg
En wat @SnelleSjonnie zegt, gamers stellen toch vooral zelf hun PC samen, en die zijn niet meegenomen in deze cijfers.
SnelleSjonnie
Mrhotshot85
Cornish
Mrhotshot85
Cornish
Mrhotshot85
Cornish
unimatrix0030
Nu komt er echter dit jaar verandering in met de oculus rift en het feit dat 4K gaming nu mogelijk wordt aan een redelijker prijs .
Stuyvesant
Maar koop je dan een volledig nieuwe PC of vervang je dan je videokaart?
Arrahant
Ik heb in 2015 voor het eerst sinds 2005 een pc (en geen laptop) gekocht, maar ik heb hem zelf in elkaar gezet. Als de proportie gamers die zelf een pc bouwt tov. de gamers die een kant-en-klare pc kopen is toegenomen kun je dat niet aflezen aan deze cijfers, terwijl het allemaal 'de PC-markt' is.
Ik snap niet waarom gamer.nl deze titel hanteert terwijl iedereen met wat gezond verstand inziet dat het net zo goed mogelijk is dat de pc-markt groter is geworden.
Garia666
AGxKiiNG
G.T
Persoonlijk koop ik nooit een kant en klaar game pc of pc, ze zouden eigenlijk de cijfers moeten bekijken per component.
clausbmf
kr1z
Kids van nu willen een ps4, dus worden games voor consoles gemaakt en (veelal slecht) geport en grafisch min of meer geupgrade naar pc.
Omdat games voor consoles worden gemaakt staat steeds de grafische ontwikkeling stil tot er een nieuwe generatie consoles uit komt.
Vroega, toen games voor pc gemaakt werden konden ontwikkelaars bij elk nieuw spel de graphix one uppen; de hardware kwam er achteraan.
Doordat kids geen pc willen gamen staat de grafische ontwikkeling en de hardware ontwikkeling en de pc markt dus stil.
Zo zie ik het iig. (zelf game ik trouwens op console en (een gloednieuwe snelle) pc)
geert1
Wat betreft gaming is de PC in bepaalde genres enorm, en in andere krimpend. De MOBA's, enkele MMO's en specifieke shooters zoals CS:GO doen het bizar goed, maar multiplatform-titels verkopen meestal beter op de consoles dan op PC. Qua indies is het ook verdeeld; sommige doen het erg goed op de PC en andere weer niet zo. Hoe dan ook blijft het mijn voorkeursplatform, met de PS4 erbij voor een game hier en daar. Persoonlijk hoop ik dat PC en console steeds dichter naar elkaar toe gaan komen (wat al jaren gaande is), en uiteindelijk in elkaar verweven op een goede manier.
Aquemini