Red Orchestra 2 is het commerciële vervolg op de Unreal Tournament-mod Red Orchestra, die later ook als losstaande game is verschenen. Red Orchestra 2 maakt gebruik van de Unreal Engine 3 en draait geheel om het gevecht rond de stad Stalingrad tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De multiplayermodus vormt nog steeds de hoofdbrok van het spel. Naast de bekende Territory-modus zijn twee nieuwe speltypes toegevoegd: Firefight en Countdown. Het spel kent nu een first-person dekkingssysteem dat de vuurgevechten tactischer en intenser moet maken.

Heldenstatus

Red Orchestra 2 maakt gebruik van persistente spelerprogressie. Uiteindelijk kun je als speler online een heldenstatus verwerven. Je krijgt dan de beschikking over zeldzame wapens en inspireert de spelers om je heen, terwijl je bij de vijand angst inboezemt. In de singleplayercampagne worden de multiplayermaps gebruikt om de verschillende gevechten rond Stalingrad met AI-tegenstanders na te bootsen. De campagne biedt de keuze zowel aan Russische of Duitse zijde mee te vechten en is ook coöperatief te spelen.