Wat krijg je als je een racegame combineert met een shooter? Een interessante gedachte. The Club is de eerste game die dit concept op een goede manier uit de verf doet komen, ookal weigeren veel mensen de game een kans te geven.

Op zich is racen met schieten combineren niks nieuws, games als Twisted Metal, Carmageddon en Interstate schotelden ons het zogeheten car-combat voor, racen en ondertussen je tegenstanders overhoop knallen is een prima concept, maar Bizarre Creations(wat overigens de ontwikkelaar is van de bekende Project Gotham Racing reeks) besloot het eens om te keren. The Club is een shooter met racegame-elementen, in plaats van andersom.

Welcome to the Club

The Club bezit niet echt een verhaal, de game draait om een illegaal clubje wat de zogeheten 'bloodsport' beoefent. Het komt er op neer dat een persoon een arena ingaat, en het daar tegen een enorme overmacht aan vijanden opneemt. Vanuit het hoofdmenu kun je kiezen voor een 'tournament' of een 'single event'. Single events zijn bedoeld voor een snel potje gamen. De tournaments, waarvan er acht in de game zitten, zijn echter de hoofddraad van de game, het verhaal. Voor zover je het zo kunt noemen. Elk Tournament bestaat uit zes afzonderlijke Events, maar daarover later meer. Elk Tournament heeft zijn eigen thema, zo vecht je eerst in een oude ijzerfabriek, maar later verplaatst je je naar onder andere een gevangenis, een verlaten landhuis of een oud vrachtschip. De omgevingen hebben een iets andere sfeer, maar als je door de levels heen rent merk je hier niet zo veel van. Aan het begin van elk Tournament moet je één van de beschikbare characters kiezen, waarvan er aan het begin nog twee vrijgespeeld moeten worden. Officieel zouden de characters van elkaar moeten verschillen qua snelheid, kracht en uithoudingsvermogen, maar in de game merk je hier verdacht weinig van.

Events

Zoals gezegd bestaat elk van de acht Tournaments uit zes losse Events, die elk wat anders van je vragen. Het grootste deel bestaat uit Sprint, een mode waarin je slechts de uitgang hoeft te vinden, het liefst met een flink hoge score. In Run the Gauntlet is het noodzakelijk het level binnen een bepaalde tijd te doorlopen. Time Attack is eigenlijk gewoon een racegame, je moet een bepaald aantal rondes door het level rennen. Een goeie score is mooi meegenomen, maar noodzakelijk is het niet, en als je gaat stoppen om vijanden af te schieten haal je het level sowieso nooit. De Survivor mode haalt het haast-principe weg en plaatst je in een afgezet stukje van het level. Je zult je stukje grond moeten beschermen van de oneindige lading vijanden die op je afkomt. Stap je buiten de zone? Dan heb je exact vijf seconden om terug te gaan, anders gaan de explosieven waarmee je geïnjecteerd bent af. Vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad is deze mode soms best pittig, aangezien de vijanden van alle kanten tegelijk komen. Gelukkig respawnen de healthkits om de paar seconden, waardoor de game nooit frustrerend moeilijk wordt. Ook de andere modi zijn makkelijk te doen, en ik raad iedereen dan ook aan om op de moeilijkheidsgraad 'insane' te beginnen.

Kom, Beau!

The Club draait om scores. Feitelijk gezien heb je nooit een hoge score nodig, maar als je een beetje waardigheid hebt, en voor de trofeeën gaat, wil je natuurlijk wel met zo veel mogelijk punten eindigen. Dit doe je door combo's te maken, je vijanden zo stijlvol mogelijk neer te maaien, en hoofdzakelijk door snelheid. Zodra je je eerste tegenstander neerschiet, start er een combo. Nu is het belangrijk dat je, voordat het balkje leeggelopen is, de volgende vijand omlegt. Lukt dit niet, dan zal je combo falen en moet je een nieuwe combo beginnen. Lukt dit wel, dan krijg je een combo-multiplier. Hoe meer mensen je binnen korte tijd van elkaar afschiet, hoe hoger je multiplier. Naast het afschieten van vijanden, kun je ook zogenaamde 'skullshots' kapot schieten, deze doen exact hetzelfde, je combo aanvullen. Sommige Skullshots zijn duidelijk in het zicht geplaatst, maar als je ze allemaal wil hebben zul je toch flink moeten zoeken. Maar met alleen combo's zul je het niet redden, als je de echt grote scores binnen wil halen zul je wat meer je best moeten doen. The Club beloont stijlvolle kills. Dit betekent dat je niet zomaar iemand een lading lood in z'n romp moet blazen. In plaats daarvan zul je headshots moeten maken, meerdere mensen met één schot op moeten blazen, mensen door dunne materialen af moeten knallen of zelfs iemand vermoorden door je kogels af te laten ketsen op een stuk metaal. Dit systeem brengt enige diepgang in de game, en zorgt ervoor dat je niet zomaar hersenloos door de levels heen rent. Soms is het lastig om te beslissen of je voor een slordige kill moet gaan, wat tijd spaart, of toch voor een nette headshot.