Project Gotham Racing 3 review door MetalSonic | Gamer.nl

Even de motor verwarmen

De X360 kent velen games, maar de meesten die ik heb gekocht zijn vooral erg leuk voor een tijdje om vervolgens voor eeuwig te stoffen. Neem nou het spel Call of Duty 4. Dit was voor mij genieten tijdens de singleplayer maar ook tijdens de multiplayer. Ik heb het spel dan ook iets van een maand non stop gespeeld. Na deze maand heb ik het nooit meer aangeraakt. Andere games zoals Fable 2 speel je later mi chien nog eens voor een 2nd play trough. Na deze intro over de mate waarin ik een game speel kom ik bij de game waar ik nu een recensie over schrijf. Project Gotham Racing 3, ook wel PGR3. Dit is een spel dat ik in tegenstelling tot de andere games heel vaak even speel. Een paar dagen achterelkaar wat baantjes op de Nürnburgring om het vervolgens weer een paar maanden niet aan te raken.

Ready, set, go!

De singleplayer heb ik al lang geleden uitgespeeld maar dat neemt niet weg dat ik het spel dus nog regelmatig speel. De mode die ik dan speel is de playtime mode. Dit is een mode waarin je snel je track, auto etcetera kiest om vervolgens te ga en alsof je leven ervan af hangt. Zoveel jaar na datum speelt het spel nog lekker weg. En voor de verzamel fans zullen er vast nog autos zijn die nog niet in garage stonden. Zo heb ik de stijl content gedownload waarin 4 van mijn favoriete BMW's zitten. Ik selecteer de BMW m3, doe wat lekkere dance muziek aan via mijn externe harde schijf en ik ben weer een half uur zoet. Dit brengt bij mij de audivisuele aspecten alsmede natuurlijk de gameplay.

De weg is niet altijd van goede kwaliteit

Op de gameplay is weinig aan te merken, het is een semi arcade racer. Hij zit als het ware in tu en een spel zoals Need for Speed Most Wanted en Forza Motorsport. Degene die al meer autorace games gespeeld heeft zal een betere vergelijking kunnen maken maar dit is die van mij. Er is wat ruimte om stuur fouten te maken, deze kun je snel corrigeren. Maar het is ook weer niet zo dat je overal de muur kan meepakken. Verder maak je zodra je buiten de track komt al snel een spin. Tot zover mijn aandacht voor de gameplay, de rest lees je maar in een review van Gamer.nl. Datgene dat mij vandaag vooral weer irriteerde was het visuele aspect. Ondanks dat ik op een nette Samsung HD Ready 26'' speel heeft dit spel nog veel last van kartel randjes. Zodra je het spel erin doet om wat rond te rijden valt meteen op dat de auto niet mooi gestroomlijnd is. Er zijn zowel op de auto kartel randjes als op de vangrails aan de buitenkant van de track en dit blijft een bron van ergernis.

We zijn alweer bij de finish

Zelf vind ik PGR 3 het heerlijkste om te spelen voor enkele uurtjes om hem in het doosje te doen en even later weer op te pakken. De replay is lekker hoog en er zijn tal van autos die je kan kopen of unlocken via de singplayer mode die hier ook wel de carreer mode wordt genoemd. Het is desalniettemin jammer dat het spel nog steeds veel last heeft van kartel randjes en dat dus ook op een HD TV. Ondanks dat minpunt krijgt het spel van mij een 9 voor de hoge replay en omdat hij stiekem nog steeds wat beter is dan PGR 4.