Pirates of the Caribbean: At World's End Review voor Xbox 36 | Gamer.nl

Kapitein Jack Sparrow heeft zichzelf aardig voor paal gezet met de voorgaande game "The Legend of Jack Sparrow". Afgrijselijke graphics en een op hol geslagen camera deed de game de nek om. Vandaar dat Disney besloot om het 2e deel alsnog te vergamen, samen met de 3e. Maar of dat goed gaat..?

Het Verhaal

Met het idee om ook de 2e film, "Dead Man's Chest", te verfilmen in de game voor de 3e film, nam Disney Interactive met Eurocom wel heel veel hooi op z'n vork. Iets te veel hooi, want inderdaad is het de gamestudio's niet gelukt om beide films goed om te zetten. Het is gewoon te veel verhaal en actie om in één game te proppen. Hele verhaallijnen, scenario's en locaties worden weggelaten en zonder het zien van de film als bodempje is het onmogelijk om met de weinig cutscenes ook maar iets te begrijpen van de game. Geloof me, ik begreep geen ene flikker meer van de 2e film, hoewel ik hem al gezien had. Het is ronduit schandalig dat de fantastische film zo wordt neergeplaatst en vernederd in At World's End. Het verhaal van de 3e film is toch al niet zo intere ant, en na het verhaal van de 2e film maakt het je niks meer uit. De scenario's gaan razendsnel voorbij en de eindeloze zwaardgevechten en gebrekken aan uitleg en verhaal laten het verhaal zinken naar de bodem van de oceaan.

Combat Met zwaardvechten valt zeer veel te variëren. Met rammen valt zeer veel te variëren. Met grijpen valt zeer veel te variëren. En toen kwam Disney met het idee deze 3 in een blender te stoppen en het voor te schotelen aan het publiek. Great work, guys! Ga zo door! Het liefst zou ik dat willen uitschreeuwen tijdens het spelen van de game. Maar helaas valt er niks te beginnen met het combat-systeem. Er zijn maar 2 zwaard-moves en 3 ram-moves. Tuurlijk vallen deze te variëren, maar dan nog is er absoluut geen enkele intelligentie nodig tijdens het vechten met de vijanden. Ontwijken doe je simpelweg door de aanval-knop in te drukken en naar de vijand toe te gaan staan, terwijl deze zich 22 seconden voorbereid op een aanval. Er komen wel duels voor in Pirates of the Caribbean: At World's End, maar deze zijn ook allemaal hetzelfde en bieden niks nieuws aan het oersaaie zwaardvechten in At World's End. Wel is de poging tot interactie met de omgeving een applausje waard. Je kan fle en oppakken en naar iemand gooien, dolken op de grond gebruiken om deuren mee te openen of om iemand de harses in te slaan en er zit wat explosieve actie in de game. Kruitvaten en bommen komen aardig tot leven op de next-gen consoles en zijn een plezier om te aanschouwen.Graphics

Pfoe, even rust van al dat bekritiseren. Graphics in de game zijn te doen voor de meeste gamers. Er valt mee te leven, laat ik het zo zeggen. Jack Sparrow is aardig mooi in digitale vorm, en z'n dreadlocks bewegen tijdens het rondlopen door de levels. Hij is vrijwel meteen te herkennen en gelukkig heeft Johnny Depp zijn stem verleend aan de game, want hij is dan ook de enige echte Jack Sparrow. Will Turner en Elizabeth Swann echter, blijven ver achter bij Jack. Will lijkt voor geen meter op z'n werkelijke voorganger Orlando Bloom en het gezicht van Elizabeth Swann (Keira Knightley) is compleet uitdrukkingsloos. De locaties zijn wel een blik waard. Cannibal Island is een mooie tropische locatie met palmbomen en de wateren zien er mooi waterig uit. De schurken reageren goed op je aanvallen en de schepen zijn direct te herkennen. De Vliegende Hollander heeft z'n groene gloed over zich heen en de Black Pearl heeft ook zijn typische Black-Pearl-achtige uitstraling. Jammer van de personages, maar kla e van de locaties.

Jack Sparrow, de piraat die geen zwemles had Met al die scheepsgevechten, zeeën en rum zou je wel zeggen dat een val in het water niet fataal overkomt. Zeker niet bij de altijd nuchtere Will Turner of de toch wel slimme Jack. Ik stond perplex toen ik merkte dat Jack niet kan zwemmen in poedeltjes van 50 centimeter en een val in het water in de game meteen Game Over is. Wáááát? Een piratengame zonder zwemmen? Iemand heeft z'n huiswerk niet gedaan.