Metal Gear is een van de meest populaire gameseries die er bestaan. Hoeveel mensen stoppen af en toe geen schijfje in hun console of computer? Nu komt het sterk geanticipeerde Metal Gear Solid 4 uit. Er werd meteen bekend gemaakt dat dit het laatste deel zou zijn waarin er met Solid Snake gespeeld zou worden, een van de meest bekende spelkarakters ooit. Het is de bedoeling dat dit laatste deel de saga op een volwaardige manier afsluit, maar is dit ook gelukt?

Ja, Metal Gear Solid 4 is een mooie afsluiting, met name de mensen die al bekend zijn met het Metal Gear universum zullen aangesproken worden door dit deel. Hiermee wordt ook gelijk duidelijk gemaakt dat Metal Gear Solid 4 een game is die niet iedereen zal waarderen. Het is min of meer een afscheidscadeau aan de fans van de serie. Aan de mensen die de vorige delen ook gespeeld hebben, die de serie een warm hart toedragen. MGS4 knoopt alle losse eindjes van de vorige delen aan elkaar en sluit het verhaal op passende wijze af. Heb je de vorige delen niet gespeeld? Dan zal je de game misschien niet zo goed kunnen waarderen als de fans, maar je zal jezelf zeker vermaken met de game. Want ook mensen die de serie niet op de voet gevolgd en gespeeld hebben kunnen wel degelijk hun portie plezier uit de game halen, nadeel is dat er veel dingen onduidelijk zullen zijn. Om het verhaal voor de volle honderd procent te kunnen begrijpen is het spelen van de vorige delen een pre.

Jij bent Solid Snake, een oorlogsveteraan die door velen als absolute held wordt gezien. Helaas lijdt deze held aan het Werner's syndroom, dit zorgt ervoor dat Snake sneller veroudert dan moeder natuur eigenlijk gepland had. Maar verouderd of niet, ook in dit deel is het aan Snake de taak om de held uit te hangen en Liquid Ocelot, leider van de vijandige, uit te schakelen voor het te laat is. Er is een hevige oorlog gaande tussen de rebellen en de mariniers. Snake en Ocelot staan beiden buiten deze oorlog en bestrijden elkaar. In het begin schreef ik expres 'Jij bent Solid Snake' en niet 'Jij speelt als Solid Snake'. Want tijdens het spelen van Metal Gear Solid 4 heb je daadwerkelijk het gevoel dat jij Solid Snake bent. Bij alles wat er gebeurt, zowel bij Snake zelf als bij zijn vrienden, leef je met hem mee.

Alhoewel de game oogt als een 3rd person-shooter is Metal Gear Solid 4 toch echt een stealth-game, waarbij het uitschakelen van vijanden de laatste optie is. Het is de bedoeling zo onopvallend mogelijk een weg door alle vijandelijke troepen te vinden. Dit kan echter nog wel eens misgaan. In dat geval heb je altijd nog een ontzettend breed scala aan wapens en gadgets tot je beschikking. Al deze wapens en gadgets komen prima van pas in de game en je kunt ze ook allemaal naar eigen wens aanpassen. Denk hierbij aan grips, silencers en scopes die je op de vuurwapens kan zetten. Voor alle verschillende wapens kun je terecht bij Drebin, een eerste klas wapenhandelaar, die alles voor op het gebied van wapens regelt. Er is ook een robotje genaamd Mk II. De Mk II wordt bestuurd door je maat Otacon (niet te verwarren met Ocelot), die je overal naartoe volgt om vervolgens hints, tips en aanwijzingen te geven.

De vorige delen in de Metal Gear serie speelden zich voornamelijk in de jungle (Snake Eater), een plek waar weinig vijanden te bekennen waren. In tegenstelling tot de vorige delen zullen er in deel vier veel meer vijanden te bekennen zijn, de neiging om af en toe iemand bruut om te leggen wordt daardoor vanzelfsprekend een stuk groter. Het is nog steeds mogelijk om de vijand te ontwijken en om hem heen te sluipen. Omdat het zo druk is zul je een met de omgeving moeten worden. Gelukkig beschikt Snake over een Octo-suit, een pak waardoor hij opgaat in zijn omgeving, altijd handig wanneer er weer eens dekking gezocht moet worden tegen rondvliegende kogels. Vervolgens kan het pak gebruikt worden om rond te lopen zonder op te vallen. Dit is af en toe echter ongeloofwaardig gedaan, als Snake naast een vijand gaat liggen in een vuurgevecht heeft dezelfde vijand niks door.

De stealth-elementen in de game worden op z'n tijd afgewisseld met wat meer actie. Dan verandert de game als het ware van genre en is het spel een shooter geworden. Dit zijn ook de momenten waarop Snake tegen eindbazen moet vechten, ook wel bossfights genoemd. Hierbij is het in plaats van 'erop losknallen', eerder de bedoeling om de zwakke plek van de desbetreffende eindbaas te vinden. Dan is het alleen nog een kwestie van timing en de juiste wapens gebruiken. Je kan in principe de gehele game als shooter uitspelen. Dit is uiteraard niet de bedoeling, maar vooral voor de mensen die niet van Stealth-games houden is het hoe dan ook erg leuk dat het mogelijk is.

Niet alleen qua gameplay, maar ook qua locaties wisselt de game af. De locaties in de game verschillen van een donkere Europese stad tot sneeuwgebergten, van een jungle in Zuid-Amerika tot een ontzettend groot schip in het midden van de oceaan. Bij elke verschillende locatie zal je jezelf ook steeds aan moeten passen aan de omgeving. De locaties verschillen niet alleen op het gebied van gameplay, maar ook de sfeer is altijd weer verschillend. Dat is een groot pluspunt te noemen gezien het feit dat de sfeer ook altijd goed is.

Deze sfeer wordt op een prachtig manier in beeld gebracht, daarnaast is het spel grafisch ook nog eens fantastisch. Tegenwoordig lees je overal dat een game ''prachtige'' of ''sublieme'' graphics heeft, en vaak zijn deze uitspraken ook waar, maar er is geen game die grafisch de lat zó hoog legt als Metal Gear Solid 4. De in-game beelden zijn grafisch erg mooi, maar de game komt pas echt tot z'n recht tijdens de tussenfilms, waar er behoorlijk wat van zijn. Ook de audio in de game is wonderbaarlijk. Af en toe schoten de rillingen door mijn lijf door alle adrenaline die de muziek met zich meebrengt. De audio in de game versterkt de sfeer, die toch al goed was, nog eens extra. De tussenfilmpjes voegen erg veel toe aan het verhaal.

De game barst ook nog eens van de kleine extraatjes die erin verborgen zitten. Zo is het mogelijk om een iPod te gebruiken, hierop kan tijdens het spelen muziek afgespeeld worden. Een ander voorbeeld zijn de Playboys die als wapen tegen de vijand gebruikt kan worden. In oorlogstijd is het niet verwonderlijk dat een vijand gelijk zal toehappen zodra hij een paar borsten ziet liggen op de grond. Wil je zelf weten wat er in de Metal Gear Playboy staat? Ga je gang, je hebt vrij spel en je kan doen wat je wilt.