Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II review doo | Gamer.nl

Op nieuwjaarsdag maakte ik een preview over de beta van The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth 2. Toen had ik beloofd ooit eens een review te schrijven over het hele spel. Hier sta ik dus en jullie zullen vast wel benieuwd zijn wat mijn conclusie over de game is. Electronic Arts heeft er 10 maanden aan gewerkt en toen ik het spel opstartte kon ik als Lord of the Rings fan niet wachten om het eindelijk na maanden te proberen!De verhaallijn:

Electronic Arts had in het 1e deel braaf de films gevolgd en had alle details die in de films te zien waren in de game gezet. Nu heeft Electronic Arts een andere weg gevolgd, namelijk de weg van de grote heer Tolkien. Het meesterbrein van Middle Earth. EA heeft namelijk de boekrechten van een zogenaamd bedrijf gekocht, nu kunnen ze dus elementen in de sequel stoppen die totaal niet in de films te zien waren. Deze keer speelt het dus niet in het zuiden af maar koud in het noorden waar de Dwarves tegen de Goblins aan het vechten zijn. Er zullen ook vele personages in deze sequel voorkomen die niet in de films te zien waren maar wel een grote rol speelden in de boeken zoals Glorfindel, de sterkste elf die het elvenleger ooit gehad heeft.

Ik startte het spel op:

Ik startte het spel op en ik was al meteen een beetje teleurgesteld. De trailer die ze lieten zien was al een oude bekende voor de meeste want het was namelijk de 1e BFME 2 trailer die EA had uitgebracht. Ik dus op escape gedrukt en maar wachten op het menu. Laden was voltooid en het menu was werkelijk prachtig uitgewerkt, met Argonath en weerspiegelent water kan je de vele opties kiezen. Zo kon je beginnen met Tutorial,Skirmish,War of the Ring,Campagne,Create a Hero en Multiplayer. Vele opties waren dus nieuw voor mij en ik besloot met de tutorial te beginnen.

De tutorial was vrij simpel en ik liep het spel door. Je begon met Men of the West en je moest de Goblins uit de Misty Mountains wegjagen. Dit was erg vermakelijk want ik kon kennismaken met Build Anywhere,het nieuwe Vuursysteem, het nieuwe Formatiesysteem en Naval Combat.

De verbeterde Maps:

Toen ik met de tutorial klaar was, was ik bereid om Skirmish aan te gaan, ik koos Men of the West. Met de Collectors Edition die ik gekocht had, kreeg ik 3 nieuw maps: Argonath,Weathertop en Umbar. Ik probeerde Argonath en was erg benieuwd. Level Argonath begon en ik zag hoe EA de levels had verbetert! Mijn mond viel open van het mooie landschap, de kabbelende beekjes met mooi geluid, de vogels die tjirpten en de wuivende bomen. Je kon de sfeer gewoon voelen en de levels zijn erg vermakelijk om mee te spelen. Toen ik klaar was(had uiteindelijk verloren) besloot ik om The High Pa te gaan proberen. Ik wist van tevoren dat dit een sneeuwlevel ging worden vanwege mijn ervaring met LOTR. High Pa begon en het was precies zoals ik had verwacht. Ik weet nu dat EA Tolkien's beschrijvingen van plekken goed heeft bestudeerd. Ik zag hoe de zonnestralen op het ijs van The High Pa scheen en het kreeg een mooi effect. Er zat prachtig structuur in en je kon gewoon de berg opklimmen en daar een kamp bouwen. Dus het content van de mappen is erg verbeterd!

Kunstmatige Intelligentie:

Natuurlijk toen ik Skirmish testte, bestudeerde ik ook gelijk de AI oftewel de Artificial Intelligence van mijn Medium tegenstander. Ik moet zeggen dat de AI verbeterd is ten opzichte van het eerste deel maar het voldoet nog steeds niet aan mijn wensen. Zo lopen ze zonder pardon naar je kamp en laten ze zich vermoord worden. Ook hebben ze geen tactiek, ze lopen maar in het rond en als ze iets zien maken ze het af. Ook maken ze geen gebruik van de upgrades,de helden en de krachtpunten. Maar er is een jongeman Clord genaamd die een mod heeft uitgevonden voor een fantastische AI en Electronic Arts overweegt zelfs zijn mod in de volgende patch te zetten. Slim van EA he?

De Races:

Battle for Middle Earth had 4 races namelijk Rohan,Gondor,Isengard en Mordor. Nu zijn er in dit deel maarliefst 3 bijgekomen: Dwarves,Elves en de Goblins ook wel de Corrupted Wild genoemd. Ook om het een beetje gebalanceerd te maken zijn Rohan en Gondor gefuseerd en de uitkomst luid: The Men of the West. Wat volgens mij een erg stoere naam is. Ik begon dus met Men of the West en ze hebben een erg mooie citadel. MotW's sterke punt is voornamelijk de sterke muren. Je kunt deze muren upgraden met towers,catapulten en poorten. Zo kunnen Dwarves,Elves en Isengard ook gebruik maken van deze functies. Men of the West is voor de rest allemaal hetzelfde ze hebben 1 nieuwe unit en dat zijn de Ithilien Rangers. Ook al zijn alle units geüpdatet en opnieuw gedetailleerd, ik had toch liever wat nieuwe units gezien. Dit geldt ook voor Isengard en Mordor. Toen ik met de Dwarves begon realiseerde ik me dat ze erg sloom maar toch erg krachtig zijn, zo kunnen ze een megakatapult bovenop hun citadel zetten die gruwelijke schade doet. De Elves moeten het hebben van snelheid en zien te overleven, want ook al hebben alle units niet veel health, toch kunnen ze later in het spel met upgrades zeer krachtig zijn. Toen ik met de Corrupted Wild begon wist ik zeker dat hun de snelste waren maar toch de underdog. Zij moeten het hebben van het zogenaamde rush tactiek, je tegenstander snel afmaken. Isengard en Mordor zijn zoals gewoonlijk, Mordor vroeg in game sterk maar laat in game zwak, Isengard vroeg in game sterk en laat in game zwak.

De Campagne:

De stelling kort maar krachtig hoort zeker bij de campagne. Want toen ik hoorde dat de Forces of Light 8 en de Forces of Darkne ook 8 mi ies kreeg was ik toch wel teleurgesteld. 16 mi ies moet je het doen met deze game en dat vind ik erg teleurstellend. Maar toen ik de campagne opstartte was ik verkocht, er zijn mooie trailers te zien die worden ingesproken door Elrond(Hugo Weaving)

De mi ies zijn erg vet en er zit tenminste een verhaal achter, geen search en destroy net zoals het eerste deel gewoon echt een mi ie leiden, zoals Rivendell verdedigen, Haldir redde uit de klauwen van de Goblins en Dol Goldur overnemen. De mi ies kunnen van 20 min tot anderhalf uur duren. Ook al is de Campagne van korte duur, het is nog steeds erg vermakelijk en de Replay heeft een erg hoge waarde!

De Sound:

Jullie zullen me mi chien wel raar vinden maar de sound vind ik het beste element in de game! Het raakt me gewoon, de sfeergeluiden, de achtergrond muziek en natuurlijk alle voices. Ook al hebben de meeste helden dezelfde voices als in het 1e deel, EA heeft toch goed gekeken van hoe kunnen we de sfeer verbeteren. Dat hebben ze zeker gedaan, je hoort gewoon alles.

The War of the Ring Mode:

Zoals ik al zij de game is erg uitgebreid door de vele modes die het bezit. Een van die nieuwe modes is The War of the Ring. War of the Ring gaat om het bezetten van heel Middle Earth. Het doet je denken aan het bordspel Risk. Je bestuurt van bovenaf je gebieden en je moet zorgen dat je hoofdstad in je bezit blijft. Als je een gebied wilt overnemen wat bewaakt is kun je kiezen voor: Auto Resolve of Real Time Battle. Wat mooi is aan deze mode is dat je alle gebieden kunt bevechten, dat betekent dat alle maps uit Middle Earth in het spel zijn. Als je eenmaal een gebied overgenomen hebt word dat gebied verkleurd tot jouw kleur en kan je er van alles bouwen om te zorgen dat het niet wordt ingenomen! War of the Ring kan met maximaal 4 mensen bespeeld worden en kan zowel Offline als Online.

The Create a Hero Mode:

Toen ik de trailer There is more to see.. And Far more to Fear bekeek was ik zo enthousiast! De trailer liet onder andere wat van Create a Hero zien en dat het er zo uit zou zien had ik totaal niet verwacht. Zo kan je Mensen,Elven,Dwergen,Trollen,Wizards etc etc maken. Deze races hebben ook subcla es waar je uit kan kiezen. Deze game heeft dus ook een element uit MMORPG spellen. Zo kan je eigen Hero bekleden met mooi armor en wapens. Helaas zijn er wel weinig van dit soort items, zo zijn er maar weinig wapens en helmen waaruit je kan kiezen. Maar dat is niet zo erg want als je je Hero hebt bekleed ben je nog niet klaar! Zo moet je je attributen bepalen van je Hero, zo kan je je Health en Kracht bepalen. Als je daarmee klaar bent ben je nog niet klaar want nu moet je je spells bepalen van je Hero. En dat is wel erg uitgebreid, je kunt kiezen tu en pa ieve en effectieve krachten. Als je er 5 hebt uitgekozen heb je nog 5 punten over, deze kun je opmaken door je krachten te upgraden. Als je helemaal klaar bent met je Hero, kun je er een screenshot van maken en op internet zetten. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je je eigen held kan gebruiken in Skirmish en op Multiplay. Zo zijn er ook Arena mappen speciaal voor CaH gemaakt. Speel met je vriend 1 vs 1 Heldgevecht in een arena of ga de strijd aan met andere 2 helden. Het kan allemaal met deze mode!

Nieuwe Elementen in BFME II:

Met de tutorial kon ik kennismaken met het nieuwe Formatie systeem. Je kunt nu namelijk je leger nu beter opstellen en beter voorbereiden voor de oorlog. Als je namelijk linkermuisknop en de rechtermuisknop inhoud kun je je units naast elkaar,achter elkaar of waar je ook maar wilt plaatsen. Zo kan je speervechters voorop en de boogschutters achter net zoals in de films. Dus een erg handig iets om een war mee te winnen!

Wat ook nieuw is, is het vuursysteem. Vuur speelt een erg grote rol in The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth 2. Zo kan je bo en in brand steken als er vijanden staan. Ook zie je ze rond rennen als units in brand staan, je hoort ze schreeuwen en ze leiden van de pijn. Dit geeft een echte kick als je aan het spelen bent. Er zijn ook vele vuurkrachten aanwezig zoals Vuurregen,Draken die vuur spuwen etc etc. Om het vuur te blu en kun je met je Builder een emmer water pakken en het gaan blu en. Je moet dus snel handelen of je bent omsingeld door vuur!

Wat erg vernieuwend is aan deze game is Naval Combat. Terwijl je lekker nog steeds met Battle for Middle Earth 1 nog op het land aan het vechten bent kun je met deel 2 ook op het water vechten. Zo heb je Transport schepen,Vuur schepen, Bombardement schepen etc. Ook al gebruikt Electronic Arts dezelfde engine, het water ziet er anders wel fantastisch uit! Het is het mooiste wat ik in een RTS game heb gezien, het weerkaatst het zonlicht en je hoort de golven als het ware. Ook een nieuw element waar ik zeer tevreden over ben.

We wisten dit natuurlijk al maar je kunt voortaan overal bouwen in de game! Je hebt voortaan bouwers nodig om bijvoorbeeld een boerderij te bouwen. Als je bouwers dood zijn kan je nieuwe oproepen bij je Citadel. Zo kan je ook muren om je citadel bouwen zodat je een echt kasteel krijgt. Elk ras heeft een citadel en elke citadel heeft een superkracht wat geld kost. Zo hebben de Elves een reuzenadelaar en de Dwarves een megakatapult. Dus er zit meer strategie achter deze game waardoor het ook moeilijker maar toch wel leuker is om mee te spelen.