H.A.W.X. review door roelofzen | Gamer.nl

De ace combat serie heeft nooit echt veel concurrentie gehad. Vanaf nu is dit anders, want nu is er Tom Clancy's H.A.W.X. Een spel waarbij soms de adrenaline door de aderen giert, maar ook een spel wat het stoom uit je oren laat blazen.Beginnen als groentje..

Je begint in H.A.W.X. laag in rang als piloot. Echt levensgevaarlijke capriolen beheers je nog niet en ook de straaljagers waar je in vliegt zijn nog niet zo dodelijk als later in de game. Wel wordt je met deze kisten vrijwel meteen in de dogfights gegooid, deze gevechten tu en vliegtuigen zijn goed uitgewerkt. Later in het spel worden de mi ies wat gevarieerder, je moet dan bijvoorbeeld bommen droppen op bepaalde locaties. Veel variatie in de opdrachten die je krijgt is er helaas niet, maar dat kan ik de game nauwelijks kwalijk nemen. De game heeft een relatief lage instapdrempel, wel jammer dat het spel nooit zeer moeilijk wordt voor de fans van dit genre.

Palmbomen in Rio

Grafisch is H.A.W.X. een genot. De vliegtuigen zelf zien er al subliem uit, de omgevingen zijn levensecht! Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van satellietbeelden, waardoor de omgeving zeer gedetailleerd is. Moet je natuurlijk wel de tijd hebben om met mach 9 de palmen in Rio de Janeiro te bekijken. Doordat het spel er zo goed uitziet, wordt het ook meeslepender. Ook het wapentuig ziet er fabuleus uit, het ontwijken van een raket gaf nog nooit zoveel voldoening. Minpunt hierbij is wel de camera, deze werkt niet altijd even soepel in de dogfights. Later in het spel is dit wel te verhelpen door de computera isentie uit te schakelen, dit zorgt voor nog meer beleving bij de dogfights.

Samen rondvliegen is leuker dan alleen!

De A.I. van de tegenstanders is wel redelijk, ze doen wat ze moeten doen. Soms zijn ze wel erg makkelijk op te blazen. Het probleem in H.A.W.X. is dat jij altijd degene bent die de tegenstanders opblaast, en vrijwel nooit je zogenaamde wingmen. Zij vliegen er maar een beetje bij en als ze een keer een raket hebben afgeschoten vinden ze het wel best en gaan ze weer genieten van de prachtige omgevingen. Dit heeft ervoor gezorgt dat ik een paar keer flink scheldend achter de T.V. heb gezeten. Opdrachten geven aan je wingmen heeft dus weinig zin, maar is wel een soort van verplichting in het spel. Gelukkig is er ook nog online co-op, dit werkt uitstekend en met wat headsets kan je hier veel plezier mee beleven. De multiplayer in H.A.W.X is ook erg vet om te spelen. Het spel kan je met 8 man online spelen en heeft een paar modi, maar niks vernieuwend.

Al met al is H.A.W.X. een geslaagde game, helaas stelt de A.I. teleur en doet de camera wat lastig. Voor de ervaren Ace Combat spelers is het net iets te makkelijk, maar voor gewone gamers is het gewoon een goed spel. Dit zal ik daarom niet meenemen in het uiteindelijke cijfer. Positief aan H.A.W.X. is wel dat het er grafisch fantastisch uitziet en dat, ondanks dat er geen split-screen inzit, de online co-op en multiplayer goed doen wat zij moeten doen en voor veel plezierige uurtjes zorgen.