Mijn grootste tegenstander is neergegaan… maar hij is nog niet volledig knock-out gegaan. Het lukt hem toch weer om op te krabbelen, voordat de scheidsrechter hem kan uittellen. Hij herstelt zich en begint weer te boksen. Heeft hij echt nog niet genoeg gehad? Ik heb hem de hele nacht bestookt met snelle linkse directen, gemene uppercuts en verwoestende stoten op het lichaam. Zal ik nog wat door de ring dansen of zal ik hem de definitieve genadeklap geven? Ik denk dat ik het beide doe. Dat is mijn stijl. De titel is van mij.

Boksen, één van de weinige sporten waar bijzonder weinig games van worden gemaakt. Herstel, een sport waar bijzonder weinig goede games gemaakt worden. De Fight Night-reeks van EA is de enige die goede games maakt in dit genre, en Fight Night Round 3 is daar geen uitzondering op. Toen de game bijna twee jaar geleden uitkwam, was het zeer waarschijnlijk de mooiste en realistische sport game op de markt. Verrassend genoeg behoort Fight Night 3 in deze tijd nog zeker aan zo een soort rijtje. Fight Night Round 3 is namelijk twee jaar na data nog steeds verbluffend mooi. De zweetdruppels zijn letterlijk van het hoofd van een bokser te onderscheiden en dat zegt al heel wat.

Voordat je aan een Fight Night game gaat beginnen moet je één ding weten. Fight Night is geen vechtgame. Je kan het eerder een bokssimulatie noemen, maar het is zeker niet te vergelijken met Street Fighter, Virtua Fighter of Dead or Alive. Fight Night gaat veel meer de realistische kant op, en je merkt dat dat de ontwikkelaars heel aardig gelukt is.

Zoals iedere professionele bokser, begin je je carrière als amateur. In tegenstelling tot in real-life, mag je je eigen hoofd en lichaam nog in elkaar zetten voordat je je carrière begint. En dit is een zeer groot pluspunt in de game, de editor. Deze is namelijk zo ontzettend uitgebreid en je kunt de kleinste aanpassingen aan je lichaam aanbrengen. Wil je je ogen een paar millimeter dichter bij elkaar? De oren wat spitser? De neuspunt iets meer omhoog? Het is allemaal geen probleem, je kunt werkelijk iedere persoon die je voor je ziet laten boksen in de ring in Fight Night Round 3. Echter, vrouwelijke boksers zijn niet aanwezig in de game, dus je moet er wel zeker van zijn dat de persoon die je voor je hebt van het mannelijke geslacht is.

Als je eenmaal de ideale bokser gemaakt hebt, wordt je uitgedaagd door een aantal andere boksers om een potje te gaan vechten. Jullie zijn natuurlijk nog allemaal amateurs, dus je zult nog een hoofdbeschermer dragen. Je accepteert de uitdaging van een andere bokser en gaat vlak voor de wedstrijd nog even wat trainen. Je krijgt de keuze tussen drie verschillende trainers, je eigen (gratis) trainer, eentje die gespecialiseerd is in een krachttraining en eentje die gespecialiseerd is in een techniektraining. Echter, elke keer als je één van deze trainers inhuurt zal je een flinke stapel zuurverdiende centjes neer moeten leggen voor één training. Het is dus zeker niet aan te raden zo vaak een trainer in te huren, want dan ben je binnen de kortste keren blut en dat is niet de bedoeling. Nadat je een trainer hebt gekozen krijg je de keuze uit drie verschillende trainingen; ga je helemaal los op de zogenaamde combat dummy, of neem je toch liever de zware bokszak? En als je helemaal geen zin heb er op los te slaan, ga je maar even gewichtheffen. Maar de vraag is, is dit nou leuk? Daar kan ik heel kort over zijn; nee. De eerste keren zul je het niet heel erg vinden om deze trainingen te doen, maar later worden ze enorm repetitief en ga je de auto-train functie toch wat vaker gebruiken. Dit heeft als gevolg je de helft van je geleerde vaardigheid eraan overhoudt. Waar je normaal gesproken dus 6% aan overhoudt, krijg je 3% bij het gebruik van auto-train. Bovendien zijn de moeilijkheidsgraden van deze trainingen behoorlijk verdeeld. Waar twee van de drie trainingen bijzonder makkelijk en saai zijn, is de andere training enorm moeilijk, frustrerend én saai. Natuurlijk zijn die trainingen realistisch, want in het echt trainen boksers ook erg vaak. Het is alleen een beetje jammer dat de fun boven het realisme staat bij mij…

Maargoed, als je dan uiteindelijk je training afgerond hebt, kan je eerste wedstrijd in de bokswereld beginnen. Het begint allemaal als jij heel zelfverzekerd, inclusief je trainer en een irritant hiphopmuziekje de ring in loopt. Je wacht op je tegenstander, die uiteraard eraan komt. In tegenstelling tot jijzelf komt hij teruggetrokken, de ring in en je ziet aan zijn hoofd dat hij het liefste veilig thuis zou zitten. Maar zijn motiverende trainer duwt hem de ring in en zo staan er twee amateurboksers in de ring. Als de wedstrijd begint valt je meteen twee dingen op; ten eerste de verbluffende graphics die van een abnormaal hoog niveau zijn en ten tweede, het gemis van een HUD. Voor de mensen die het niet door hebben, een HUD is niet een houten huisje wat je meestal in een boom plaatst, maar het zijn de statistieken die je meestal in een game nodig hebt. Zo worden er in shooters bijvoorbeeld aangegeven hoeveel kogels je nog in je bezit hebt. Bij games van dit kaliber verwacht je een HUD met de hoeveelheid gezondheid die je nog overhebt, voordat je knock-out gaat. Bij Fight Night Round 3 is dit niet het geval, en het werkt verrassend goed. Je kunt namelijk perfect aan je eigen lichaam zien of je aan de winnende- of verliezende hand bent. Ook is het aardig goed in te schatten of jij of je tegenstander al bijna knock-out is. Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen, helpt het spectaculaire commentaar meestal wel, die aangeven dat er iemand op het punt staat te gaan vallen. Wat natuurlijk veel makkelijker is, is de optionele HUD aan te zetten. Doe je dit, dan krijg je de balkjes te zien die je verwachte. Op het bovenste opvallende balkje is je gezondheid af te lezen, op het onderste balkje kan je zien of je personage moe aan het worden is, of al moe is. Je moeheid is erg belangrijk in deze game, omdat een erg moe personage hooguit net zo hard slaat als een omaatje wiens handtasje net gestolen is. Het is dan ook zeker aan te raden je conditie goed te trainen, alleen jammer dat die training enorm saai is…

Maar dan naar het gedeelte waar deze game natuurlijk om draait, de boksgevechten zelf. De Fight Night reeks is altijd al een speciale game geweest, door de controls. Zoals je gewend bent, loop je door middel van de linker analoge stick. Je aanvallen voer je echter niet uit door combo's met de knoppen, maar je voert ze uit met de rechter analoge stick. Inderdaad, je valt aan met dat kleine stickie. Maar uit deze game blijkt dat dat stickie ook een andere functie heeft dan alleen maar doelloos rond bewegen. Deze stick is namelijk perfect voor het uitvoeren van smerige en pijnlijke combo's. Het vergt dan ook behoorlijk wat oefening om sommige moeilijke combo's onder de knie te hebben. Maar als je dan zo'n combo goed uitgevoerd hebt hoor je de commentators helemaal los gaan en zie je de gevolgen op het gezicht van je tegenstander. Als je een aantal van dit soort combo's gemaakt hebt, en je tegenstander dreigt neer te gaan, zie je een heerlijke slow motion van jouw genadeklap. Nog één klap en je hebt een knock-out! Het beeld vertraagt totdat jij die ene briljante klap geeft. En wat dan komt is werkelijk geweldig. Je ziet een close-up van je tegenstanders hoofd voordat jij die klap geeft. Je ziet heel langzaam de klap aankomen op het hoofd van je tegenstander. Vervolgens hoor je een doffe klap en je hoort en voelt de botjes, spieren en pezen van zijn hoofd kraken. Vervolgens zie je het bloed uit zijn mond lopen en vliegt zijn tandenbitje uit zijn mond, totdat hij eindelijk op de grond ligt. Heerlijk! En dan kan het aftellen beginnen…

Mocht je tegenstander na 10 seconden nog niet opstaan, heb jij de wedstrijd gewonnen. Staat hij wel op, dan gaat de wedstrijd verder totdat hij nog een keer knock-out gaat, of je maakt de van te voren besliste aantal ronden af. Als dit het geval is, bepaalt de jury wie er als winnaar naar huis gaat. Alles precies hetzelfde als in het echt dus, zoals de gehele game is. Fight Night is erg gebrand op zijn realisme dus ook alle echte regels zijn van de partij. Zo zal het nog wel eens voorkomen dat de scheidsrechter de wedstrijd stil legt, omdat anders één van de boksers zwaar letsel zou kunnen overhouden aan het gevecht. Automatisch heeft de tegenstander van het slachtoffer natuurlijk gewonnen. Ook een leuke toevoeging zijn de illegale stoten, die in je een echte bokswedstrijd ook wel eens tegen zou kunnen komen. Zo kan je met één druk op de knop een hoofdstoot, knietje of elleboog geven. Je moet echte wel het geluk hebben dat de scheidsrechter het niet ziet, want je loopt het risico gediskwalificeerd te worden als je het te vaak doet. Qua schade doen dit soort stoten niet echt veel, maar mentaal wel. Het slachtoffer wordt boos op de scheidsrechter, waardoor hij zijn concentratie verliest en bijvoorbeeld zwakkere stoten uitvoert of zijn dekking laat zakken. Ook zijn er combinaties uit te voeren met de analoge stick, die extra krachtige aanvallen oplevert. Raak je deze aanval, zal het veel schade doen aan je tegenstander. Mis je je aanval echter, ziet je tegenstander de kans je een net zo'n harde klap terug te geven, omdat je je dekking hebt laten zakken. Denk dus goed na wanneer je deze aanval uitvoert en doe dat op een tactisch moment. Fight Night is dus realisme ten top en je zult in deze game dan ook geen over the top bewegingen vinden.

Mocht je één van de vele rondes overleven, krijg je een minigame voorgeschoteld waar het de bedoeling is je eigen hoofd zo goed mogelijk op te lappen. Dit kan je doen door ijs op de zweren te bewegen of het bloed van een open wond te stoppen door een wattenstaafje er tegen aan te duwen. Ook dit gebeurt op dezelfde manier in het echt, dus realisme is echt in overvloed. Al deze realisme komt ook naar buiten in de zowel online- als offline multiplayer, die niet verschilt van de singleplayer. Alles is precies hetzelfde, behalve dat je dan tegen een echt mens speelt in plaats van de voortreffelijke AI.

Als je nou eindelijk je eerste wedstrijd in je carrière gewonnen hebt, zal je weer precies het zelfde moeten doen. Namelijk een wedstrijd kiezen, uitdaging accepteren, die saaie trainingen nog een keer doen, vechten, en dan winnen of verliezen. Kort gezegd; ook de gameplay wordt dus aardig repetitief door het gebrek van vele modes. Je krijgt de keuze uit je carrière, saaie trainingen, en een online of offline potje. That's it. Hierdoor kan het boksen toch vrij snel vervelen, wat jammer is want de game had een klassieker kunnen worden met meerdere modes…