Het is belangrijk om op te merken dat Second Wave geen add-on is. Er komen geen nieuwe missies, wapens of spelelementen bij. Wat dan wel? “Het geeft je meer controle over de game dankzij extras die de gameplay drastisch veranderen”, legt Solomon uit. “In eerste instantie krijg je vier nieuwe opties die bijvoorbeeld de schade van wapens beïnvloeden of van invloed zijn op de statistieken van soldaten.”

Opties

De optie Damage Roulette zorgt er bijvoorbeeld voor dat wapens een willekeurige hoeveelheid schade doen. Een zwak wapen kan opeens twee keer zoveel schade doen, terwijl een sterk wapen nauwelijks effect heeft. Een andere optie is Not Created Equally, die nieuwe soldaten met willekeurige statistieken aanmaakt. Met de optie Hidden Potential gaan de statistieken ook nog eens willekeurig omhoog tijdens het levelen. Je krijgt dus te maken met soldaten die uitblinken op een bepaald gebied of gewoon overal slecht of goed in zijn. Het kan eigenlijk alle kanten op gaan. Dat maakt het spel minder voorspelbaar.

Door het spel uit spelen op een bepaalde moeilijkheidsgraad, krijg je nog meer opties die de gameplay veranderen. Een complete lijst van de mogelijkheden kun je hier vinden. Wij vinden vooral Marathon een interessante optie. Hierdoor duurt het spel ruim twee keer zo lang. “Niet de missies worden uitgebreider, maar juist het strategische gedeelte duurt langer. Onderzoek doen kost bijvoorbeeld meer geld en het duurt veel langer voordat het voltooid is”, legt Solomon uit.

In combinatie met de optie War Weariness, die ervoor zorgt dat de inkomsten afnemen naarmate de oorlog langer duurt, creëer je een race tegen de klok. Het spel wordt dus zo moeilijk als je het jezelf wilt maken. Makkelijker wordt het in ieder geval niet. “Xcom wordt door deze update pas echt Xcom”, aldus een enthousiaste Solomon. Hiermee doelt hij op de klassieker die inderdaad een stuk moeilijker was dan Enemy Unknown nu is.

Gewacht

Maar waarom waren die opties er dan nog niet bij de lancering van het spel? “We hadden het gevoel dat spelers de nieuwe Xcom eerst moesten leren kennen voordat ze toe waren aan deze update”, verklaart Solomon. Dat heeft er vooral mee te maken dat het spel door de update drastisch anders speelt en veel ingewikkelder wordt. “Op sommige momenten is de game onmogelijk en moet je het zo lang mogelijk uithouden. Een andere keer is het juist veel makkelijker, maar is het heel moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren. Hardcore gamers kunnen daar misschien goed mee omgaan, maar we wilden de andere spelers ook een kans geven zich hierop voor te bereiden.”

“We hebben de opties getest op kantoor en elk potje was weer anders. Het is moeilijk te voorspellen wat fans ervan gaan vinden en hoe ze met de nieuwe mogelijkheden om zullen gaan.” Voor Solomon is het in ieder geval fijn om weer even met de game bezig te zijn. “Na de release van Xcom viel ik in principe in een zwart gat. Mijn levenswerk was voltooid en daarna was er opeens niks meer. Het was volledig in handen van de fans of Xcom een succes werd.”

Het team van Firaxis stopt na de update niet met ontwikkelen voor Enemy Unknown. Naast de bestaande DLC wordt er dit jaar nog meer aangekondigd. Tijdens het interview kon Solomon daar nog niet op ingaan, maar hij liet wel alvast doorschemeren dat de studio er hard mee bezig is. Tot het zover is, biedt Second Wave veel potentie voor een nog diepgaandere strategiegame. Het is natuurlijk vooral een cadeautje voor de hardcore spelers, want de game wordt er aanzienlijk moeilijker op. Dat geeft gelukkig niks, want de update is gratis en jij bepaalt zelf welke opties je aan- of uit wilt zetten.