Wargaming: 'Van strategiegames word je slimmer' | Gamer.nl

Wargaming: 'Van strategiegames word je slimmer' | Gamer.nl

Voor de lancering van World of Warships nodigde Wargaming ons uit om een kijkje te nemen aan boord van een aantal klassieke oorlogsschepen in de Chatham Royal Docks in Groot-Brittannië. Gamer.nl heeft volgende week een uitgebreide videoreportage van het evenement zelf. Op het evenement spraken wij ook met Victor Kislyi, oprichter van Wargaming, en Artur Plociennik, de associate producer van World of Warships.

Gamer.nl: Alle spellen van Wargaming hebben oorlog als centrale thema. Waarom?

Victor Kislyi: Toen ik zeven jaar oud was bracht mijn vader me naar de schaakclub. Ik heb leren schaken op hoog niveau en dat zeven jaar lang gedaan. Schaken is een oorlog pel. Je vermoordt de stukken van de tegenstander. Is het een gewelddadig spel? Nee, natuurlijk niet. Maar word je er slimmer van? Jazeker! Strategiespellen, zoals we die tegenwoordig zien, zijn de opvolgers van schaken.

Je kunt World of Tanks en World of Warships zien op dezelfde manier zoals Civ en Masters of Orion [de sciencefiction 4X-game die in de jaren ’90 enorm populair was - red.]. Ik wil erg graag dat mijn zoon die spellen ook speelt. Hij is nu al heel geïntere eerd in Civ. En daar ben ik blij mee. Natuurlijk zijn strategiegames verbonden met oorlog, maar ze maken ons vooral slimmer. 

Media has no description

GNL: Ik begrijp wat je zegt, maar in de World of-spellen besteden jullie alleen aandacht aan de ‘hardware’ van de oorlog. Julie recreëren tanks, vliegtuigen en schepen met veel liefde en oog voor detail. Maar in de spellen wordt nergens aandacht besteed aan de politieke kant van het conflict. De geschiedenis laten jullie in het midden. Is dat bewust?

VK: Ja, dat is een bewuste keuze. Neem bijvoorbeeld Counter-Strike. Daarin speel je als soldaat of als terrorist. Als je aan de kant van de terroristen vecht, ben je dan bezig met het opblazen van onschuldige burgers? Nee, natuurlijk niet. Je speelt gewoon een virtuele sport, waarvoor je discipline moet hebben, teamwork nodig hebt en waar je voor moet oefenen…  Dat geldt ook voor onze games.

GNL: Een vraag voor Artur Plociennik: als Nederlanders zijn we toch een beetje teleurgesteld

Artur Plociennik: Uh, oh…

GNL: Een aantal Nederlandse Marineschepen hebben toch zeker een belangrijke rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Maar er zitten helemaal geen Nederlandse marineschepen in het spel.

AP: Nog niet…

GNL: Bedoel je dat ze wel gaan komen?

AP: We zijn constant bezig met zoeken naar schepen die goed in het spel pa en. Ik kan niks beloven over specifiek Nederlandse schepen, maar wel dat we allerlei vaartuigen van diverse nationaliteiten willen toevoegen. 

GNL: Het vliegdekschip speelt heel anders dan de andere drie kla en in  de game. Is dat ook een soort hint dat er nog een boel andere typen vaartuigen komen met totaal andere manieren van spelen? Onderzeeërs bijvoorbeeld?

AP: Dat is een vraag met twee kanten. Om even met de onderzeeër te beginnen: daar hebben we al eerder over gezegd dat we die pas toevoegen als we een manier hebben gevonden om ze leuk te maken binnen de actiegerichte matches van World of Warships. Over andere soorten schepen, daar hebben we nog niet echt over nagedacht. We zijn blij met de vier typen die we nu hebben.

Wel vragen mensen ons vaak of we ook modernere schepen willen toevoegen.Dan kom je al snel in de problemen met de spelbalans, als je schepen uit de Tweede Wereldoorlog nog effectief wilt laten vechten tegen moderne wapens en bepantsering. Dan kun je beter een heel nieuwe game maken. Een World of Modern Warships of zoiets, met kruisraketten en jets. Maar dat zou dus echt een totaal ander spel zijn dan we nu maken.

GNL: Is het vliegdekschip een manier om later World of Warplanes te combineren met World of Warships?

AP: Nee, daar zijn we niet mee bezig. Er zijn sowieso een aantal technische barrières. Dat is niet iets wat in de planning zit. 

Media has no description

GNL: Over technologie gesproken: we staan aan de vooravond van de doorbraak van virtual reality. Kunnen we straks de enorme schaal van de schepen zien via een Oculus Rift of Playstation VR-headset

VK: Ja, virtual reality is nu al groot en groeit met de dag. Elke maand word ik voor meetings en conferenties uitgenodigd om te kijken naar de nieuwste ontwikkelingen en betere headsets. Maa wij zijn free-to-play, wat betekent dat we alleen goed kunnen draaien als we heel veel spelers hebben. We begonnen op pc met World of Tanks, en het was heel logisch dat we een versie maakten voor de Xbox 360, want die heeft een enorme installed base. Zodra de Xbox One ook genoeg verkocht had was het vanzelfsprekend dat we daar ook onze game uitbrachten. De PlayStation 4 en mobile volgen.

Als vr in bijna alle huishoudens of in bijna elke binnenzak te vinden is, dan gaan we uiteraard ook naar die markt kijken. Technologisch gezien is dat eenvoudig. We hebben al fotorealistische 3D-werelden met mooie special effects. Die pa en prima. Wat betreft de gameplay? Of die verandert? Tja. Hoe verandert een spel in vr? Zou je Tetris anders spelen in vr? Dat is eigenlijk wel een intere ante vraag.

GNL: Wij hebben een versie van Tetris gespeeld met de Oculus Rift.

VK: En?

GNL: We kregen er knallende koppijn van.

VK: (lacht) Maar hoe dan ook: we snappen dat je onze spellen graag in vr wilt zien. En geloof me, wij willen dat ook. Als de markt er tenminste klaar voor is. Dus: geduld.

Media has no description

GNL: Even wat anders: Wargaming gaat een nieuwe versie van Master of Orion publiceren. Betekent dat dat Wargaming als uitgever ook spellen van andere studio’s op de markt gaat brengen?

VK: Nou, Master of Orion wordt dan wel ontwikkeld door een studio in Argentinië, maar het is een interne productie. Wij hebben de rechten en zien onszelf als producent. De reden dat we het door deze Argentijnse studio laten doen is omdat we geen mensen uit de World of-teams konden vrijmaken, terwijl ik graag snel wilde beginnen met het project. Ik kon de rechten van de game gelukkig kopen, want ik wilde zo graag een nieuwe versie zien. Het is een van mijn favoriete games aller tijden.

Het is een experiment, om te zien of we dit pa ieproject tot een goed einde kunnen brengen. En het is ook onze manier om iets terug te geven aan gamers. We doen dit om zo’n kla ieker toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor jonge fans van vandaag, die nooit de kans hadden om het spel te spelen. Maar natuurlijk ook voor de fans van het eerste uur. Master of Orion wordt overigens géén Free-to-play-titel. Er is volgens mij geen manier om dat type spel op die manier op de markt te brengen zonder dat de fans van het origineel heel boos worden. Master of Orion wordt dus een gewone ‘koop-game’.

GNL: Tenslotte: jullie hebben nu World of Tanks, Planes en Warships. Is er nog een aspect van de Tweede Wereldoorlog waar jullie nog een game van zouden willen maken?

VK: Er is natuurlijk ook nog infanterie. We zijn intern allerlei dingen aan het uitproberen, maar we hebben nog niets waar we al mee naar buiten kunnen komen. Het moet echt leuk zijn om te doen. Dat is ook de reden dat we Warships, Tanks en Planes niet met elkaar verbinden tot een grote World of War of zoiets. We hebben intern wel tests gedaan maar nog geen manier gevonden om dat echt leuk te maken.

Lees ook de review in progre van World of Warships. De volledige recensie volgt binnenkort. Volgende week heeft Gamer.nl een videoreportage van het Wargaming-event.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou