Sucker Punch's Nate Fox: “InFamous is leuker met Delsin” | Gamer.nl

Sucker Punch's Nate Fox: “InFamous is leuker met Delsin” | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Fox zit er ontspannen bij, ondanks dat hij voor deze review-tour elke dag in een ander land moet zijn. Voordat de presentatie begint, komt hij al bij ons aan tafel zitten om zich voor te stellen en zijn verwondering over de grote hoeveelheid naakt op onze tv-kanalen te delen. Hij is expres een dag eerder naar Amsterdam gevlogen om wat tijd door te brengen in onze stad. “Ik ben hier ook meerdere keren geweest in mijn vrije tijd, op vakantie. Dat ik hier nu mag zijn voelt alsof ik ergens mee weg kom, een soort betaalde vakantie.” Ook voor brand director Ken Schramm is het reizen geen straf. “We mogen de fans ontmoeten, we zien mooie steden, en we mogen lekker uitrusten in Amsterdam. Het is heel belonend!”

Fox heeft dus een voorliefde voor onze hoofdstad: betekent dat toevallig ook dat een volgende InFamous zich in Amsterdam kan afspelen? “Het is een van mijn favoriete steden omdat je overal heen kunt lopen, en ik hou van de architectuur. Ik kan me een InFamous-game hier helemaal voorstellen! Vooral omdat het makkelijk zou zijn om je weg te vinden, door de grachten die in die U-vorm door de stad lopen. Je zou wel superkrachten moeten verzinnen die op de stad aansluiten... wat voor kracht kun je verzinnen met de grachten?”

inFamous Second Son

De goedzak wint

Door de data van de PlayStation-trophies weten we nu dat 78 procent van de gamers besloot om Cole in de voorgaande inFamous-games als held te spelen en niet als slechterik. “Wij willen luisteren naar wat de fans willen, en dit is hoe zij het spel hebben gespeeld,” legt Schramm uit. “We waren eerst wel verbaasd dat zoveel mensen goed speelden, maar eigenlijk is het wel logisch. Als je de game begint ga je los met je krachten, dan ben je kwaadaardig met je powers aan het smijten. Maar na een kwartiertje neemt het geweten het over en kies je er toch voor om een goedzak te zijn.”

Dat betekent eigenlijk dat Sucker Punch evil mi ies maakt, die driekwart van de gamers nooit zal zien. Fox: “Als ontwikkelaar móet je de content maken waarmee gamers de keus hebben om goed of slecht te zijn. Als de game spelers dwingt om een held te zijn en er is nooit de optie om zelfzuchtig te zijn, dan krijgen zij nooit het gevoel echt iets gedaan te hebben. Door altijd een keuze te geven en spelers uit te dagen, voelen zij zich veel meer alsof ze iets hebben bereikt. En dan maakt het niet uit of gamers die mi ies wel of niet hebben gespeeld. Al moedigen we gamers, vooral bij Second Son, aan om het spel twee keer te spelen, omdat je anders zo veel mist.”

inFamous Second Son

Schreeuwen naar het scherm

Delsin is dus de nieuwe hoofdpersoon en hij is een stuk minder humeurig dan Cole. Hij voelt zich niet bezwaard door zijn nieuwe superkrachten maar geniet er juist met volle teugen van. Zonder zorgen rent hij rond in Seattle, en als je een coole move uitvoert schreeuwt hij het uit. “Het was absoluut leuker om een game te maken met Delsin dan met Cole. Hij is voortgevloeid uit een focustest met de eerste twee delen. Gamers schreeuwden tegen het scherm als ze een auto oppakten en in de rivier gooiden, ze hadden echt plezier met hun krachten. Dus toen we een nieuwe held maakten, wilden we dat hij dezelfde houding had als de speler. Delsin vermaakt zichzelf en dat helpt de speler om te beseffen dat ze vrij zijn om te doen wat ze willen.”

Second Son maakt opvallend veel gebruik van de extra mogelijkheden die de nieuwe controller biedt. Als je neon wilt opzuigen uit een reclamebord, houd je je vinger op de touchpad. Vervolgens stromen de lichtjes Delsins hand binnen en hoor je wat twinkelingen uit de speaker in je controller komen. Ook dingen als deuren of kisten openen gebeurt met een swipe op de touchpad. Sucker Punch was dan ook een van de voorstanders van de aanrakingsbesturing toen Sony de controller ontwikkelde. “Ik was zeker enthousiast over de touchpad, omdat alles in ons leven daarom lijkt te draaien. Onze telefoons, in Amerika ook het afrekenen bij de supermarkt; het voelt als de normale manier om met de wereld om te gaan. We gebruiken het nu voor kleine momenten in de game, het is niet zo dat het spel daar om draait.”

De game ziet er ontzettend mooi uit, dat moet gezegd worden. Het is een van de meest next-gen ogende games die we gezien hebben. Betekent dat dan ook dat de volle kracht van de Playstation 4 gebruikt wordt? Fox en Schramm moeten allebei lachen als we die vraag voorleggen. “Nee. Nee, nee, nee, no way. Ontwikkelteams zullen manieren vinden om steeds meer uit de hardware te persen. Wij hebben alles gedaan wat we konden om de PS4 aan het werk te zetten, maar je weet dat slimme mensen weer nieuwe trucjes gaan verzinnen die ons zullen wegblazen. Van de eerste Uncharted naar The Last Of Us, dat verschil is gemaakt op één console, dus dat zullen we nu ook zien.”

inFamous Second Son

Worden we verrast?

Dan moeten we het toch nog even hebben over het grootste kritiekpunt dat we hadden tijdens onze preview vorige maand. We raakten een bezorgd omdat de getoonde mi ies niet bijster origineel waren: worden we straks nog wel verrast door de game? “Ik denk dat je wel versteld zult staan door de mogelijkheden,” aldus Schramm. “Je hebt een hele nieuwe stad waarin je allemaal nieuwe dingen kunt doen. Alleen al het vernielen van alle checkpoints die de overheid heeft opgezet is fantastisch, dan raas je echt door Seattle heen.” Ook voor de toekomst van de franchise hoeven we niet bang te zijn voor een sleur, zegt Fox. “De kern van InFamous is een normaal persoon die superkrachten krijgt en moet besli en wat hij er mee doet. Dat is nogal breed. Delsin is in een nieuwe stad, met een totaal nieuw verhaal en nieuwe krachten. Als we een nieuwe InFamous zouden maken, zouden we het in elke stad kunnen doen, met een oude man of een jonge vrouw, of zelfs in een andere tijd, en dat zou fantastisch zijn.”

Er komt dus nog meer InFamous? Daar lijkt het wel op. Tijdens onze interviews willen de heren geen details geven, maar ze geven toe dat er weer gekeken wordt naar hoe gamers het spel spelen. Fox: “Tu en InFamous 2 en Second Son hebben we ook naar de trophies gekeken. Ik denk dat we naar de keuzes van gamers zullen kijken in Second Son. Zij zullen daarmee stemmen over de toekomst van de franchise. We kunnen niet alles doen, het verhaal heeft aftakkingen, dus waarom niet de gamers laten kiezen?"


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou