Ten tijde van de PlayStation en PlayStation 2 was er nooit sprake van een console-oorlog. Sony stond bovenaan, onaantastbaar, zoveel was duidelijk. Maar vandaag de dag is de concurrentie steeds zwaarder geworden en is PlayStation plotseling niet meer de best verkopende console. Hoe staat het merk er nu precies voor dan?

Shuhei Yoshida: "Laten we er niet omheen draaien: bij de lancering van de PlayStation 3 hebben we bepaalde fouten gemaakt. We hebben héél zwaar geïnvesteerd om een enigszins goedkope processor te ontwikkelen. Dat ding kan fantastische dingen, maar het was niet gemakkelijk voor ontwikkelaars om voor onze console games te maken. Om nog maar te zwijgen over de kosten van die ontwikkeling. Daarnaast hadden wij ook niet de mogelijkheid om de PlayStation 3 voor een hele gunstige prijs aan te bieden.

We hebben ons best gedaan om de PlayStation 3 voor een fatsoenlijke prijs aan te bieden en maakten daardoor zelfs verlies op elke console die we verkochten. Het gevolg was dat onze install-base – en het aantal hardcore gamers - in het begin redelijk klein was. Bij de PlayStation 1 en 2 wilden we altijd al iets bieden voor elk type gamer, een console die ook voor de massa geschikt was. Deze generatie wilden we ons echter wat meer op de core-gamer richten. Afgelopen jaar is het ons pas gelukt om een console neer te zetten die kleiner en betaalbaar is.

Het is ook niet voor niets dat we dit jaar met Move komen, een strategische zet nu ook de massa onze console betaalbaar vindt. Daar ben ik heel enthousiast over, we gaan daarmee namelijk weer terug naar onze roots, terug naar de fans die PlayStation al die jaren bediend heeft met de PlayStation 1 en PlayStation. Miljoenen mensen kochten een PlayStation 2, maar heel veel van hen hebben simpelweg nog geen PlayStation 3 aan kunnen schaffen. Dat is nu veranderd."

Heel de week beantwoordde Shuhei Yoshida verschillende vragen aan ons. Gisteren vertelde hij aan ons waarom Sony niet met een nieuwe PSP komt. Morgen beantwoordt Yoshida al weer onze laatste vraag. Zorg dat je het niet mist.