Als een echte NBA-kenner laat Jones weten dat NBA 2K15, mede dankzij de tips van basketballers zoals Kevin Durant, de game steeds beter wordt. “Kevin is zelf ook een enthousiaste gamer en steeds meer echte spelers helpen ons de game nog beter te maken”, vertelt Jones. De grote aanpassingen dit jaar zijn dan ook tal van nieuwe animaties, maar ook een verbeterde kunstmatige intelligentie. Jones sluit af met een toekomstblik over de modus The Park. “The Park is een virtuele speeltuin die de komende NBA 2K-games een belangrijke rol zal gaan spelen, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.”

NBA 2K15

Gamer.nl: Tijdens de presentatie was duidelijk jullie passie te merken voor de sport. Ben jij zelf ook actief geweest als basketbalspeler?
Rob Jones:
Bedankt! Ik heb zelf tot mijn zestiende voor een kleine club in Italië gespeeld en daarna nog twee jaar op de middelbare school. Vervolgens ging in naar de universiteit in Michigan. Ik was echter nooit zo goed als de spelers die voor het team van de University of Michigan speelden. Toen ik daar op zat bestond het team uit jongens zoals Glen Rice, Rumeal Robinson en Terry Mills. Iedereen die toen in dat team heeft gezeten is uiteindelijk in de NBA terechtgekomen.

Hoe ben je vervolgens terechtgekomen bij het team van NBA 2K?
Ik heb al heel mijn leven een passie gehad voor basketbal. Echter begon ik in 1995 als onderdeel van het team dat de John Madden Football-games maakte. Uiteindelijk heb ik me daar in ’99 opgewerkt tot producer. Vervolgens ben ik voor Nintendo gaan werken en na twee jaar ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij het maken van deze NBA-games.

Tijdens de presentatie zeiden jullie dat een virtuele speelplaats de komende nieuwe grote feature gaat worden voor NBA-games. Waarom denken jullie dat?
Daarmee bedoelden we niet perse alleen NBA-games, maar vooral uit het standpunt van gamen. Ik denk dat kinderen tegenwoordig bijna niet meer buitenspelen, tenminste in de Verenigde Staten. Wat echter niet is verdwenen is de competitieve uitdaging waarbij je de beste wilt zijn. Of je dit nou fysiek of virtueel doet, het vervult dezelfde behoefte voor een persoon. Naarmate we steeds verder komen zie je dat games zoals Halo en Call of Duty mensen hebben die in een voortdurende spelwereld zitten en continue aan het spelen zijn. In de toekomst zie ik mensen voor me die basketbal [-games] op dezelfde manier spelen. In een voortdurende spelwereld, dan maakt het niet uit of ze nou hun eigen competitie houden of dat ze als een individuele speler rondrennen. Dat is de weg die ik basketbalgames op zie gaan. 

Hoe zie je een dergelijke mogelijkheid toegepast worden in de huidige NBA 2K-games?
Op dit moment hebben we een open wereld, The Park, waarin honderd verschillende mensen zitten. Iedere keer maken we een nieuwe wereld aan op het moment dat het maximaal aantal spelers bereikt is. Wat we willen echter willen maken is dat mensen een dergelijk optie als duurzamer bekijken. Nu ga je erin, speel je even en ben je klaar. Wat ik zou willen is dat mensen langzaam deze manier van continue spelen zich eigen maken. Uiteindelijk denk ik dat je ons ook steeds meer van zulke opties in onze games zult zien bouwen.

NBA 2K15

Hoe zijn jullie van plan om gedurende het jaar updates voor NBA 2K15 te verzorgen?
We ondersteunen een hoop nieuwe content en kunnen dat op elk moment aan de game toevoegen. Denk hierbij aan nieuwe spelers, nieuwe arena’s en nieuwe vloeren. We kunnen in principe elk nieuw stukje content toevoegen wat we willen. Ik weet niet hoe het precies is gepland dit jaar, maar alles wat er ontbreekt voegen we toe. Naast de updates voor MyTeam en het uitbrengen van nieuw schoeisel is er op het moment nog geen downloadbare content aangekondigd.

Er zijn dit jaar een hoop nieuwe en bekende modi in de game. Wat is volgens jullie de beste nieuwe optie?
Ik denk dat er meerdere zijn, maar als ik er eentje moet kiezen is het The Park. Wat we dit jaar met The Park gaan doen is heel tof. Ik mag er op dit moment echter nog niets over kwijt. Ik ben evenwel ook heel enthousiast over de richting waar we met de gameplay zijn opgegaan. Ik denk dat we voor het eerst echt kunnen zeggen dat we een volledig gebalanceerde game uitbrengen. We hebben heel hard gewerkt om, wat we intern de ‘cheese’ noemen, weg te werken. Dit zijn dus onbedoelde kleine exploitaties die mensen keer op keer in de game gebruiken om voordeel te behalen. We hebben dus keihard gewerkt om de ‘cheesing’ uit de game te halen. Dat komt mede dankzij de nieuwe kunstmatige intelligentie. Deze is nu veel slimmer, is beter in posities kiezen en beweegt vele malen beter dan ooit tevoren. Door accuraat te bewegen komt de AI ook niet meer terecht in slechte situaties zoals voorheen wel het geval was. Ik denk dat we op dit punt fenomenaal werk hebben afgeleverd.

Bij de afgelopen editie van NBA 2K waren er veel klachten over de onoverzichtelijkheid van de menu’s. Hebben jullie deze dit jaar aangepast?
Misschien was het té georganiseerd afgelopen jaar, haha. We moesten dingen verschuiven omdat dat logischer was dan voorheen. Ik wil niet zeggen dat de veranderingen dit jaar drastisch zijn. We hebben in ieder geval niet te maken met een revolutie. Op visueel gebied zijn de menu’s helemaal nieuw en het is een stuk makkelijker dan voorheen om alle opties te vinden. Toch denk ik dat er niets is verplaatst van de plek waar je het vorig jaar kon vinden.

Welk invloed vinden jullie dat de visualisatie rondom de wedstrijd op gamers heeft?
Ik zeg altijd dat zulke dingen zorgen dat je enthousiast wordt voor wat je in de wedstrijd te wachten staat. Alles wat we dus doen op het gebied van presentatie is om je in de juiste stemming te brengen. We hebben introducties, nationale volkslieden, lichtshows. Als je ooit naar een echte NBA wedstrijd gaat zijn al die dingen aanwezig in de vorm van een show om de bezoekers klaar te maken om volledig te kunnen genieten van de wedstrijd. Het is dus een hype-moment en we proberen je hetzelfde gevoel te geven, of net zo enthousiast te maken. Alsof je naar een echte wedstrijd bent gegaan of zit te kijken.

NBA 2K15

Als jullie het gevoel willen geven van een zo realistisch mogelijke wedstrijd, hoe pakken jullie dit dan aan met de simulaties in de MyGM-modus?
In de General Manager-modus proberen we alles zo realistisch mogelijk te maken. We proberen naast het Nba seizoen ook de colleges te simuleren, daarvoor kunnen we helaas nog geen echte namen gebruiken. Alle spelers worden echter door het gebruik van templates beoordeeld en ook dingen zoals blessures worden keer op keer gesimuleerd met behulp van templates. De simulator spuwt vervolgens de kans uit dat er spelers een bepaalde blessure oploopt. Als een speler al een blessure op een bepaalde plek hebt weegt de simulatie dat op tegen de mogelijkheid dat dit kan uitlopen op een blijvende blessure en wellicht wel kan leiden tot een carrière beëindigende blessure. Dit hebben we natuurlijk niet toegepast in de MyCareer-modus. Mensen houden er niet van om carrière beëindigende blessures te krijgen met hun eigen speler.

En nationale volkslieden? Zitten er ook nationale teams in? Zoals Nederland, dat dit jaar weer is geplaatst voor het EK.
De volkslieden zijn voor de Euroleague teams. We hebben nagedacht over het toevoegen van nationale teams, maar dat is lastig voor ons om te doen. Die competities vinden slechts om de paar jaar plaats. Ik denk dat het voor ons lastig is om een dergelijke licentie te bemachtigen en vervolgens alleen te kunnen gebruiken als er een Wereldkampioenschap of Olympische Spelen plaatsvindt. Daarom is het makkelijker om iets doorlopend, zoals de Euroleague, toe te voegen. De Euroleague is immers jaar na jaar belangrijk voor mensen, dus hopelijk kunnen jullie daar dit jaar nog meer van genieten!