Het is een bewogen tijd geweest voor de liefhebbers van Outcast. De voxelige third-person actiegame uit 1999 heeft een trouwe schare fans en is in al die jaren tijd uitgegroeid tot een ware culthit. Het was destijds een van de eerste spellen met een open wereld – en dan ook nog een buitenaardse wereld, vol met slimme aliens en prachtige natuurgebieden. Degenen die de serie een warm hart toedragen waren logischerwijs blij om te horen dat de rechten op de game weer terugkwamen bij de originele ontwikkelaars, vorig jaar zomer. In april van dit jaar werd eindelijk duidelijk wat de Belgische makers ermee van plan waren: in ieder geval een remake en misschien nog wel veel meer.

Deze hoop werd echter de kop in gedrukt toen de Kickstarter voor Outcast HD niet het beoogde bedrag ophaalde. De droom van een nieuwe Outcast leek ineens weer ver weg. Na de gefaalde Kickstarter realiseerde Fresh3D zich dat er iets mis was met hun plannen, vertelt ontwikkelaar Franck Sauer ons.

Outcast

Een grote tegenslag

“Er waren eigenlijk twee dingen die niet werkten. Ten eerste was het budget te hoog. Dat kwam door de immense schaal van het project: alles opnieuw bouwen met dure, zelfgebouwde technologie, en alle platforms waar we het op wilden uitbrengen die allemaal een flinke investering vragen.” Fresh3D wilde 600.000 dollar ophalen voor hun project, maar wist uiteindelijk maar tot een kwart miljoen te komen. “Het is te duur en we moeten proberen de technische kosten te verlagen. Dat kunnen we doen door met technologie van andere partijen te werken. Afgelopen zomer hebben we daarmee geëxperimenteerd en het gaat zeker helpen, maar we hebben nog steeds veel geld nodig om alles op hoge resolutie te maken.”

Het andere dat misging was dat ondanks de trouwe aanhang misschien niet genoeg gamers zitten te wachten op een nieuwe Outcast. “De fans waren zeer vrijgevig, maar ze waren gewoon niet met genoeg om zo'n groot project te betalen. Dat betekent misschien dat er in deze generatie gamers niet genoeg mensen de game kennen. De meeste mensen die Outcast speelden in hun jeugd zijn nu waarschijnlijk bezig met andere dingen. Meer mensen uit de huidige generatie moeten Outcast leren kennen als we genoeg geld willen ophalen voor een reboot, een vervolg of iets anders groots. We hebben momenteel erg weinig geld, zeker niet genoeg om zelf zoiets te financieren.”

Outcast

Een nieuwe versie

Dat betekent niet dat het werk de afgelopen tijd heeft stilgelegen. “De afgelopen maanden hebben we de originele code opgeschoond en laten werken op moderne systemen. We hebben sommige onderdelen compleet opnieuw gemaakt zodat de game draait op hogere resoluties en met betere interfaces. En we zijn blij dat we nu kunnen aankondigen dat Outcast V1.1 binnenkort uitkomt in alle grote digitale winkels.”

Tussen de regels door wordt duidelijk dat het verhaal van Outcast daarna nog niet is afgesloten. Is er een mogelijkheid om toch weer een geldschieter te zoeken om de game nieuw leven in te blazen? “We hebben vaak gesprekken met uitgevers, maar er zijn geen concrete plannen om met iemand samen te werken op dit moment,” vertelt Franck. Het plan is nu om het originele spel op te poetsen. “We willen de gebruikersvriendelijkheid en de graphics steeds een stapje verbeteren, en zorgen dat de game op meer platforms draait. We hopen dat het aantal gamers en fans daardoor langzaam stijgt. We denken dat het origineel op veel punten verbeterd kan worden en fans kunnen verwachten dat de game de komende maanden zal evolueren. En natuurlijk hoeven ze niet steeds voor de nieuwste versie te betalen, het worden gratis upgrades voor betalende klanten.”

Op naar de toekomst

En met nieuwe spelers kan er een nieuwe toekomst voor Outcast in het verschiet liggen. “Het beste scenario zou zijn om nieuwe gamers te bereiken met steeds betere versies van het origineel, totdat we het gevoel krijgen dat we iets nieuws moeten creëren. Als we denken dat de userbase groot genoeg is, kunnen we misschien een nieuwe crowdfunding-poging doen, maar niet per se voor een reboot.”

Het is een roerige tijd geweest voor Fresh3D, van het verkrijgen van de rechten op de game tot de gefaalde Kickstarter. Franck blijft gelukkig positief naar de toekomst kijken. “Het verkrijgen van de rechten, dat moest gewoon zo zijn. Dit is onze baby en die moest terugkomen naar huis. Ik wilde dat we dit tien jaar geleden konden doen. Een van onze grootste problemen is dat de game er zo oud uitziet dat we hem moeten updaten als we de aandacht van jonge gamers willen trekken. Hopelijk is dat iets dat we met de tijd kunnen oplossen, dus laten we er voor gaan!”