Gamer.nl: Hoe besloten jullie met Saints Row een stapje verder te gaan qua gekheid? Is het bijvoorbeeld nooit in jullie opgekomen om weer terug te gaan naar de manier van Saints Row 1 en 2?
Jim Boone:
Saint’s Row 3 was enorm over the top. Na het uitbrengen van het spel dachten we we meteen bij onszelf: Oke, hoe gaan we dit nog gekker maken? Teruggaan naar Saints Row 1 en 2 is eigenlijk nooit in ons opgekomen. We wilden verder, geen stapje terug doen. We kwamen al snel met allerlei absurde ideeën en langzaamaan begon een nieuw deel vorm te krijgen. Pas na alle toffe plannen kwamen we met een verhaal dat alles bij elkaar houdt.

Zijn er ook weleens ideeën in je opgekomen die te absurd waren? Als we zo kijken naar de trailer lijken er maar weinig grenzen getrokken te zijn.
Haha, zulke gevallen hadden we al best vaak met het derde deel. Ook tijdens het ontwikkelproces van het vierde deel hebben we nagedacht over dingen waar ik liever niet over praat.

Jammer, heb je niet één voorbeeld van een mislukt idee? We zijn nieuwsgierig.
Dat begrijp ik, maar dan zou je maar een keer bij onze vergaderingen moeten zitten. Die gaan er soms redelijk gestoord aan toe, maar dat zijn geen zaken die we extern willen communiceren. Om de juiste lijn te ontdekken moeten we de grens van ‘goede smaak’ overschrijden en dan komen we vaak op onderwerpen waarvan we denken: Nee, laten we dit maar snel vergeten. En dan nemen we een stapje terug.

Saints Row IV komt in de video nog een beetje over als een verzameling gekke dingen. Hoe belangrijk is een narratieve basis voor jullie, om alles toch met elkaar in verbinding te brengen?
Heel erg belangrijk. We praten heel veel over hoe alles wel een bepaalde verhalende functie moet hebben en niet zomaar iets geks is, omdat we maar gewoon iets geks willen maken. We hadden een duidelijk beginpunt en wisten ook al snel waar we wilden stoppen. We moesten dus vooral het middenstuk logisch in elkaar zetten. Maar dat wordt allemaal wel duidelijker als je het uiteindelijke verhaal ziet. We vinden het zelf ook vervelend dat we alles los van elkaar moeten laten zien en niet kunnen vertellen hoe dat in het verhaal verweven zit. We zijn ook erg enthousiast over de cinematics. Die zijn veel toffer als in de andere delen. 

Oke, maar het komt in ieder geval wel zover dat je de president van Amerika bent of wordt. Is dat ook een keuze die is gemaakt om bepaalde gameplay-elementen aan elkaar te knopen?
Ja, dat vonden we een logische stap, die de gameplay een ‘geloofwaardige’ context geeft. In het derde deel was je een beroemdheid en nu ben je een president. Het is natuurlijk niet zo dat je meteen begint als een president, net zoals er niet meteen aliens zijn en je ook niet meteen superkrachten hebt. Dat voltrekt zich allemaal logisch in het verhaal. Het idee van een president past trouwens ook bij Saints Row. De serie heeft altijd gedraaid om het veroveren van wijken en steden, maar in het vierde deel verover je het land en de wereld.

Overigens klinkt het als een redelijk absurd idee dat de leider van de Saints de president van Amerika wordt, maar als je erover nadenkt valt dat eigenlijk best mee. Er werd een paar jaar terug ook gesproken over het presidentschap van Arnold Schwarzenegger, wat ik bijna net zo gestoord vind.

Ben je niet bang dat mensen al snel kiezen voor één bepaald gameplay-element en de rest links laten liggen?
Balans is erg belangrijk in Saints Row en we stoppen er heel veel moeite in om alles even leuk te laten zijn. Waar het vooral om gaat is dat we de spelers de keuze geven en we niet vertellen wat die het leukst moet vinden. We zien tijdens het testen bijvoorbeeld dat maar weinig mensen autorijden, omdat ze ook kunnen vliegen en in mechs kunnen lopen. Maar dat wil niet per se zeggen dat het een leuker is dan het ander. In Saints Row IV zitten nog steeds veel auto’s en je hebt nog steeds veel mogelijkheden om je auto aan te passen.

Met GTA V is er altijd veel commotie om de locatie. Saints Row IV gaat gewoon weer terug naar Steelport. Waarom kiezen jullie niet voor een andere, unieke stad?
We snappen dat GTA draait om de sfeer en het authentieke gevoel van de stad. Dat is in die game een belangrijk onderdeel van de game. Bij ons gaat het echter om de funfactor, hetgeen in principe een andere ervaring biedt. Dat betekent overigens niet dat we de locatie niet belangrijk vinden, maar het is gewoon minder van belang dan in GTA.

Is de stad ditmaal anders?
Qua grootte is de stad ongeveer hetzelfde. Inhoudelijk is Steelport anders, omdat je bouwsels ziet van aliens en er bijvoorbeeld ruimteschepen in de lucht hangen. Door de missies kom je ook op verschillende locaties buiten Steelport. We hebben er bewust voor gekozen om niet gewoon wat nieuwe plekken aan de oude stad te plakken, zoals met Stillwater in Saints Row 2. Als je het hoofdverhaal volgt kom je dus vaak genoeg op andere, variërende plekken. Omdat je nu ook superkrachten hebt beleef je de wereld trouwens ook op een andere manier.

De superkrachten doen erg denken aan Prototype en het hoofdpersonage zag er in het filmpje erg uit als Shepard van Mass Effect 3. Nooit een boze ontwikkelaar op jullie dak gehad vanwege deze referenties?
Haha, nee, dat hebben we nog nooit meegemaakt. We komen er door onze absurde uitstraling ook mee weg om andere games op de hak te nemen. Je zult in Saints Row 4 waarschijnlijk veel meer van zulke referenties zien. We zijn allemaal gamers en we houden allemaal van de games die we een beetje belachelijk maken.

Zijn er plannen voor de Playstation 4 of de nieuwe Xbox?
Nee, daar zijn geen plannen voor. We willen eerst zien hoe die consoles uitpakken en willen geen game rushen om maar gewoon op de next gen-consoles uit te komen. Zo deden we dat ook met de eerste Saints Row. Die wilden we ook niet meteen uitbrengen op de Xbox 360.

De game komt uit in augustus, een maand voor GTA V. Ben je niet bang dat die game alle aandacht opslurpt?
Natuurlijk wordt GTA V een enorme hit die miljoenen exemplaren gaat verkopen. Maar wij zien GTA V als een concurrent zoals we Assassin´s Creed als concurrent zien. We zijn gewoon een totaal andere game dan GTA. Als we overigens nog steeds zoals de eerste en tweede Saints Row waren, had ik wel keihard in mijn broek gescheten.