Gamer.nl: Wees eens eerlijk: dit moet een grapje zijn.

Ibrisagic: Oh, als Goat Simulator uitgebracht is, zal niets meer serieus zijn.

Toch nog even serieus dan: hoe dronken waren jullie toen jullie dit concept verzonnen?

Niet. We waren aan het brainstormen over hoe we games konden ontwikkelen om onze nieuwe programmeurs meer te leren over de Unreal Engine. Omdat ik een fan ben van debiele dingen, kwam ik met Goat Simulator op de proppen. Het duurde even om de rest van het team over te halen, maar zodra dat lukte, konden we niet stoppen aan de game te sleutelen.

Wij zijn een groot fan van de tong van de geit.

Ja, de tong is fantastisch, vooral omdat je er zoveel mee kunt. ‘Bucket snipen’ is ook leuk. De afgelopen dagen hebben we trouwens ook explosies toegevoegd. We’re having a blast.

Het lijkt erop dat de vage physics en bugs een groot deel van de charme vormen. Is het moeilijk om die balans te vinden, tussen een leuke game en een knullige game die niet ergerlijk is?

Oh, Goat Simulator is zeker geen goede game, maar het is een hele grappige en onhandige game die je hopelijk vaak aan het lachen maakt.

Maar hoe is het dan om een game te polishen die niet goed is?

Op dit moment focussen we ons op het verbeteren van de UI, de feedback die een speler krijgt als hij iets cools doet, crashes; dergelijke dingen. De grappige bugs houden we er zeker in. In Goat Simulator zijn veel van die bugs belangrijke features. Ze staan aan de basis van het plezier.

Is plezier een eigenschap die games tegenwoordig te vaak missen?

Het is logisch dat sommige spelers shooters, strategiespellen of rollenspellen prefereren, maar iedereen vindt het fijn om te lachen, toch? Ik vind zelf dat er niet genoeg grappige games zijn, of in ieder geval games die zichzelf niet zo serieus nemen.

Plezierig. Kunnen de spelers ook nog zelf content voor de game maken?

Ja, we zijn momenteel bezig om Steam Workshop in het spel te verwerken, maar daar zijn we nog niet klaar mee. Hopelijk kunnen spelers alles aanpassen wat ze maar willen. Ik kijk er erg naar uit de maps te spelen die door spelers gemaakt zijn!

Die passie is belangrijk, maar het schakelen naar een volledige game is geen goedkoop grapje, lijkt ons. Nemen jullie niet ergens een heel groot risico met Goat Simulator?

Dat is lastig te zeggen. Wanneer je een alpha-demo opschaalt naar een volledige game kost dat inderdaad veel geld. Bovendien is niet alleen het perfectioneren, maar ook het produceren van een product van hoge kwaliteit dat mensen tevreden stemt als ze het kopen, een behoorlijke klus.

Omdat zoveel mensen op het web zo van zich hebben laten horen en benieuwd zijn, hopen we dat die steun ons veel gekochte exemplaren oplevert, en dat die fans de game aanraden aan vrienden.

Veel sites namen het demofilmpje van Goat Simulator over. Sommige journalisten riepen om een volledige game, die er nu dus daadwerkelijk komt. Hadden jullie al dat enthousiasme verwacht?

Haha, nee, totaal niet! Ik herinner me dat ik die eerste nacht na het plaatsen van het filmpje wakker werd en ik zag dat we 77.000 views hadden. Ik schreef toen op Facebook dat ik niet begreep waarom zoveel mensen naar die belachelijke geit willen kijken. De teller staat nu boven de 2,5 miljoen. Ik snap het nog steeds niet.

Het is een hele mooie geit.

Ja, en we hebben 'm binnen één dag geanimeerd. Voor de geluidseffecten van de geit, hebben we in de microfoon geschreeuwd tot ’t geluid ongeveer geloofwaardig klonk. Goat Simulator is AAA-kwaliteit.