Gamer.nl: Hoe ben je eigenlijk op het concept van DayZ gekomen?
Dean Hall: Ik was al een tijdje bezig met modificaties voor ArmA II met een blijvende wereld en ik besloot dat ik iets wilde proberen dat een meer mainstream aantrekkingskracht zou hebben. Ik was recentelijk erg geïnteresseerd geraakt in survivalgameplay door mijn ervaringen in het leger van Nieuw-Zeeland.
Mijn survivaltraining in Brunei, toen ik op uitwisselingsproject was met de Singapore Armed Forces, was een echt keerpunt voor me. Ik wilde gaan experimenteren met een focus op de emotionele en mentale processen van een persoon, terwijl ze een spel aan het spelen zijn. Ik dacht dat het een uitstekende manier zou zijn om soldaten mee te trainen. De engine die ArmA gebruikt, heeft namelijk een militaire variant, Virtual Battlespace 2 genaamd, en dat is een geweldig werktuig om soldaten mee te trainen.
Dus ik begon met het experimenteren met de mod. Ik focuste daarbij uitsluitend op de opzet en de ontwikkeling van subtiele lagen van spanning op de speler. Zo veel van de game gebeurt eigenlijk alleen in het hoofd van de speler. Het balanceren van risico’s en behoeften.
Wat is je visie voor DayZ? Wat wil je dat het uiteindelijk wordt?
Een van de meest belangrijke aspecten tijdens de ontwikkeling is de bijdrage van de spelers geweest en de ontwikkeling van de wereld. Dit is een gebied dat ik graag verder verkend zie worden en ik denk ook dat het bijdraagt aan de herspeelbaarheid van het spel. We moeten spelers de gereedschappen geven om de wereld te vormen en verder te laten ontwikkelen, terwijl ze tegen andere spelers strijden. Ik denk dat we iets heel speciaals hebben wanneer we dat kunnen bereiken.
Had je ooit verwacht dat het aantal spelers dat je mod zou spelen zo hoog zou zijn? Wat betekent het volgens jou dat er zoveel mensen DayZ spelen?
Ik had verwacht dat het een significante aantrekkingskracht zou hebben binnen de gemeenschap van ArmA, maar ik had zeker niet verwacht dat het over zou slaan naar de mainstream en de verkopen [van ArmA II] zo omhoog zou drijven. Ik denk dat dit betekent dat consumenten erg graag innovatieve spellen willen zien die zich richten op goede gameplay, en niet alleen op goede verhalen en mooie graphics. Ik denk dat het de stijl valideert van spellen die studio’s als Bohemia Interactive maken en hun aanpak wat betreft het ondersteunen van de modding-gemeenschap.
Wat voor dingen wil je heel graag in het spel stoppen, maar ben je nog niet aan toe gekomen om technologische of andere redenen?
Het belangrijkste voor me is het bouwen en veranderen binnen de wereld door de spelers. Hiermee kunnen we context en een toekomst aan de spelers geven. Op dit moment, wanneer je DayZ volledig snapt, is het enige ding dat overblijft het vermoorden van andere spelers. Hoewel dat geen slechte uitdaging is, denk ik dat we veel meer nodig hebben. Voor mij is het bouwen door spelers, in groepsverband, hier een groot onderdeel van.
Hoe speel je de game eigenlijk zelf? Heb je een specifieke strategie of specifieke stappen die je volgt?
Ik ben meer een overlever dan een bandiet. Ik geef de voorkeur aan het spelen met een groep vrienden. Daarbij gebruiken we militaire tactieken om onze bewegingen zoveel mogelijk te verbergen. Voor mij is het spelen in een team in een ongestructureerde omgeving vol risico’s het meest vermakelijke. We zorgen er altijd voor dat we ons tussen gedekte posities bewegen en we dragen er zorg voor dat we onszelf niet blootstellen aan onnodige risico’s. Bovenal, je moet een plan hebben!
Welke game(s) zou je zelf graag willen spelen deze zomer?
Ik ben echt enthousiast over Xenonauts en de nieuwe Xcom-game. Die wil ik graag spelen wanneer ze uitgebracht worden.
Reacties op: In gesprek met Dean Hall, maker van DayZ
Wilbertus
Persoonlijk hoop ik eerlijk gezegd dat het ook tot een release op een disk zal leiden, maar dat zal nog wel even gaan duren.
Reson.nl
Als andere ontwikkelaars hier van zouden leren dan heeft hij de gamingcommunity ook nog geholpen.
Xanadu
Teknootje
chemicalscum
Erg handige automatische installer. Wel eerst Arma2 + Operaton Arrowhead installeren. ;)
Mcvroegrijk
Xanadu
Mcvroegrijk
Waltaro
Als je eenmaal een groepje hebt word het echt vet.
Nn3m3s1sS
KnakkendeKnakworst
Yeah
Wist totaal niets van deze mod af en denk nu dat ik Arma II nog eens in huis haal :)
Vind het een zeer leuke mod!
Nn3m3s1sS
Sig2dat
SuperG
Aan achter af die zeldzame sucsessen laten eerder zien hoe groot het risico is als je Commercieel te avondtuurlijk bent. Genoeg bedrijven die kapot zijn gegaan om te gaan voor de games die ze willen maken maar faalden. Ja men kent de sucsen omdat ze op hand te tellen zijn.
Innovatie orginaliteit en nieuwe IP is vooral risiko nemen.
kr1z
Sinds ik game heb ik al een eigen controllcombinatie (ik vind het bijvoorbeeld lekker om met mn rechtermuisknop te lopen en met mn duimmuisknop te sprinten) , en ben zo gewent aan die combinatie dat b.v. lopen met W echt nie gaat bij mij.
Dus voor ik een fps begin ga ik altijd eerst de keyes veranderen.
Ik heb gister de Arma 2 demo geinstalleerd en ben begonnen met het aanpassen van de controlls ; na 35 minuten heb ik het spel denkbeeldig uit het raam geflikkerd.
(Omdat Arma 2 een ziljoen controll gebruikst kwam ik helemaal in de knoop met het aanpassen van de keyes.)
Zijn de controlls voor de mod exact het zelfde als voor de standaard Arma 2 ?
Zijn alle keyes daadwerkelijk nodig?
Of zou ik alle keyes kunnen deleten en kunnen beginnen met spelen met alleen de "basic-FPS keyes"?
chemicalscum
Je hebt wel een erg onmslachtige toetsencombinatie voor jezelf gekozen.
kr1z
Ik weet het .(van sommige console->pc ports kun je de toetsen helemaal niet veranderen of alleen de muis niet; die games ken ik dan gewoon niet spelen (heb het echt geprobeerd, maar het zit er helemaal in gebakken))
Maar ik heb er destijds wel over na gedacht ; ik kon als het rustig was lekker met 1 hand lopen , richtingen op en schieten (vroegah moest je vaak even naar de volgende deur/gang zoeken nadat je alle npc`s afgemaakt had; dus straffen/achteruit lopen enz. was dan ff niet nodig)
sfqwsafqw
==== ( fullmalls.com ) =====
n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone
free shipping
competitive price
any size available
accept the paypal
jordan shoes $32
nike shox $32
Christan Audigier bikini $23
Ed Hardy Bikini $23
Smful short_t-shirt_woman $15
ed hardy short_tank_woman $16
Sandal $32
christian louboutin $80
Sunglass $15
COACH_Necklace $27
handbag $33
AF tank woman $17
puma slipper woman $30
==== ( fullmalls.com ) =====