Interview

'Het is de juiste beslissing om Overwatch buy-to-play te maken'

In gesprek met de ontwikkelaars achter de Blizzard-shooter

Geschreven door Harry Hol op

Overwatch is de eerste nieuwe Blizzard-IP in twintig jaar. Alleen de trailer al maakte fans onmiddellijk enthousiast voor de multiplayer-only shooter. Gamer sprak met Aaron Keller, assistant game director, en Tim Ford, lead gameplay programmer, over de toekomst van dit nieuwe universum. 

Gamer.nl: Jullie hebben nu 21 personages in Overwatch, met heel veel verschillende systemen en manieren van spelen. Hoe nu verder? Hoe kan Overwatch nog groeien in de toekomst?

Aaron Keller: We zijn heel enthousiast over de 21 helden die we al hebben. Elke nieuwe held verandert de manier van spelen. Wat we nu gaan doen? We weten het nog niet. Eerst even voor de duidelijkheid: die 21 helden zitten allemaal in de releaseversie van Overwatch. Het is niet zo dat we op dag 1 ook meteen extra helden gaan verkopen. Wellicht dat - als de fans dat willen - we in de toekomst nieuwe helden ontwerpen. Maar hoe we dat doen en wat die kunnen toevoegen aan de game, dat weten we echt nog niet. 

GNL: Er is zo veel achtergrondverhaal waar we niet veel van meekrijgen in de shooter. Wanneer komt er een animatieserie? Komen er spin-off romans? Zijn jullie van plan om andere spellen in andere genres te maken in dit universum?

AK: We hebben al een graphic novel aangekondigd. We hebben ook een heleboel plannen voor het verhaal. Het is voor ons erg leuk om te merken hoeveel enthousiasme er is vanuit de fans voor deze nieuwe wereld. Het is onze eerste nieuwe wereld sinds bijna twintig jaar! Het beste wat we kunnen hopen is dat we met het universum van Overwatch hetzelfde kunnen als we met onze andere werelden (Diablo, Warcraft, Starcraft) hebben kunnen doen. Neem Warcraft als voorbeeld: het begon als een RTS voordat het een MMO en een kaartspel werd. Ik kan je verzekeren dat we samen met Chris Metzen (lore-baas van Blizzard, red.) veel diepgang in de wereld stoppen. Ik kan alleen nog niets zeggen over onze plannen.

GNL: Het is nu al goed te zien dat er meer is dan alleen een toffe vormgeving. De personages hebben allemaal duidelijk een eigen verhaal.

AK: De helden zijn voor ons heel belangrijk. Het is een heel gevarieerde internationale cast van personages. Je kunt dat een beetje vergelijken met de cast van de Street Fighter-games. En als je het spel speelt ga je ook de hele wereld over met levels uit verschillende exotische locaties.

GNL: Jullie komen ook met een consoleversie. Heeft die ook offline modi? Zijn er verhaalmissies?

AK: Nee, het spel heeft geen singleplayer-modus. Het hele spel is ontworpen voor online gevechten.

GNL: Komt er wel een offline splitscreen co-op-modus?

Tim Ford: Op dit moment hebben we dat niet gepland. Het is één speler per exemplaar.

GNL: Bij de onthulling van Overwatch ging iedereen er automatisch vanuit dat het een free-to-play-spel zou worden. Dat is het niet. Het is een ‘gewone’ buy-to-play-game. Waarom hebben jullie dat besloten?

TF: Het is de juiste beslissing voor Overwatch. We ontdekten al vrij vroeg dat het switchen tussen heroes heel belangrijk is. Je kunt op elk moment tijdens een match van held veranderen. We wilden er geen rare financiële barrières in stoppen die dat onderdeel voor spelers lastiger zou maken. De lol zit hem in het snel kunnen aanpassen van je team.

AK:  Bij elk van onze spellen zoeken we naar een zakelijk model dat past bij het spel. Het wisselen tussen helden is hier gewoon te belangrijk om dat te ondermijnen.

TF: Elk van onze spellen heeft een ander zakelijk model. Dat is niet alleen experimenteren: het is zoeken naar de beste manier voor onze spelers om te spelen.

GNL: Wat ons bij is gebleven in de oorspronkelijke aankondiging van Overwatch was de humor. De bewaker die Hearthstone zat te spelen was hilarisch. Zitten er meer van dat soort filmpjes in het spel zelf?

TF: We gaan zeker nog meer met die humor doen. Dat is ook een kenmerk van Blizzard en iets waar ons bedrijf zich duidelijk mee onderscheidt: we nemen onszelf niet te serieus. Natuurlijk, onze verhalen zijn episch en je kunt je een held voelen. Maar er is altijd die knipoog. Wat betreft filmpjes in de game, dat zit nu niet in de planning. Maar je kunt er op rekenen dat je meer van het universum en die humor gaat zien.

GNL: Na al die jaren dat jullie in het diepste geheim met Titan bezig waren, lijkt het er nu op dat Blizzard explodeert van creativiteit en aankondigingen. Is dat een reactie op die tijd dat jullie met zijn allen een media-blackout hadden?

AK: Daar zit wel wat in, ja. Wij werkten allebei aan Titan en toen we daarmee stopten overheerste het gevoel dat we nu hongerig waren en iets te bewijzen hadden. We wilden iets moois maken en dat laten zien. Overwatch is het resultaat van die honger. We wilden een strak en gefocust spel produceren met veel plezier en creativiteit.

TF: Toen we het eerste prototype van Overwatch draaiende hadden, met slechts vier helden en één level, was ons ook meteen duidelijk dat we iets goeds hadden; dat we met het hele team beseften wat Overwatch precies ging worden. Dat was een geweldig moment.

GNL: Komt er DLC voor Overwatch?

AR: We willen ons eerst concentreren op Overwatch zoals we het nu gaan maken. Waarschijnlijk komen er later nieuwe maps bij, we weten nog niet hoe we dat gaan doen. We zijn op dit moment nog aan het werken aan de beste ervaring voor 21 helden en 8 maps.

Dit artikel delen:

Lees meer

Steam-games voorgoed uit bibliotheek verwijderen nu mogelijk Google test uitproberen mobiele games via streaming
9

Reacties op: 'Het is de juiste beslissing om Overwatch buy-to-play te maken'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • geert1

    • 5 december 2015 12:11
    Ik vind het positief dat Overwatch pay-to-play wordt. Helden kopen zou de hele balans in het spel onderuit halen, en een systeem met virtuele valuta voor upgrades of andere unlocks zou het spel ook niet ten goede komen. De enige optie voor microtransacties die zou kunnen werken, is het aanbieden van skins en cosmetische items. Maar dat zou de helden wellicht minder herkenbaar maken, wat weer tactisch nadeel kan opleveren. Gewoon een vaste prijs is volgens mij de juiste beslissing.

    De closed beta van het spel stopt overigens op 10 december, zodat de ontwikkelaar de feedback kan doorvoeren. In januari begint een grotere beta; ik hoop daarvoor geselecteerd te worden want ik zou het spel graag eens proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 5 december 2015 12:24
    Ik zie dit de zelfde pat volgen dat Evolve heeft afgelegt, en das geen goede toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 5 december 2015 14:52
    Ik zie dit de zelfde pat volgen dat Evolve heeft afgelegt, en das geen goede toekomst.

    Compleet andere genre en structuur en developer etc. Zie de vergelijking totaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 8 december 2015 09:20
    Compleet andere genre en structuur en developer etc. Zie de vergelijking totaal niet.

    De vergelijk is ook niet de genre, structuur en developer -_-…. Het is het feit dat het exact de zelfde bullshit als Evolve wilt doen: B2P multiplay only, met heroes + skins die te koop worden gezet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 8 december 2015 12:48
    @dooder39 Waar Evolve van te voren al veel DLC had aangekondigd heeft Blizzard dat nog niet. Daarnaast was Evolve al bijna dood weken/maanden na release.

    Blizzard heeft veel meer mogelijkheden om gewoon in de toekomst een expansion of zo te releasen met heroes en wat gedoe.
    En gezien de ondersteuning van Blizzard altijd goed is geweest, bijna met free updates en gewoon goed gevulde expansionpacks zie ik de vergelijking nog steed niet.

    En dan is er nog deze link; gamer.nl/articles/nieuws/gratis-nieuwe-maps-en-personages-gepland-voor-overwatch/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 5 december 2015 13:56
    Gewoon een game kopen is inmiddels dus ook een term?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 5 december 2015 18:02
    Gewoon een game kopen is inmiddels dus ook een term?
    Lol ja word de nieuwe hype: b2p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 8 december 2015 09:22
    Gewoon een game kopen is inmiddels dus ook een term?

    Die term bestaat al jaren….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dooder39

    • 10 december 2015 08:57
    @The Chosen One LOL, je zit ze keihard en blind te verdedigen. Achja, wie niet wilt luisteren moet maar voelen.

    Maar loop niet te janken na de release, aangezien je gewaarschuwd bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.