Gamer.nl: Guild Wars 2 zit vol verhalen, en er lijkt een reden te zijn voor alles in de spelwereld. Maar wat is dan eigenlijk het verhaal achter The Mists, de aparte spelwereld waar drie servers tegen elkaar strijden om 'Keeps' te veroveren? In de Guild Wars-romans worden The Mists namelijk beschreven als het hiernamaals. Hoe zit dat?
Mike Z:
The Mists gebruiken wij als onze 'magische speeltuin', waar we helemaal los kunnen gaan met gekke ideeën en we alle vrijheid hebben om player versus player-gevechten zo leuk mogelijk te maken. Het hoeft niet echt te kloppen met de rest van de 'echte' speelwereld.

Dat hiernamaalsidee hebben jullie dus losgelaten voor het spel?
Niet helemaal. The Mists spelen een belangrijke rol in de mythologie, en een deel ervan zou je kunnen zien als een andere dimensie waar strijders naartoe gaan als ze sneuvelen. In Guild Wars 1 hadden we The Underworld die een dergelijke rol vervulde in de mythologie. Maar in het geval van world versus world-gevechten gebruiken we het als een vrijkaart om dingen te doen die in de 'verhaalwereld' niet passen.

Je noemt Guild Wars 1. Veteranen van dat spel worden beloond via de 'Hall of Monuments', waar ze speciale wapens en wapenrusting kunnen verdienen voor Guild Wars 2. Zijn dit nuttige beloningen of zijn ze enkel cosmetisch?
De nadruk ligt nu op het cosmetische aspect, maar bijvoorbeeld de 'Ranger Pets' groeien met de GW2 speler mee, en krijgen steeds sterkere skills. De kleding heeft vaste stats, maar de speler kan met zogenaamde 'transmutation stones' de stats van een betere uitrusting overzetten naar de Hall of Monuments beloningen. Zo kan iemand die dat wil zijn Guild Wars 1-kostuum ook op hogere levels blijven gebruiken als hij dat wil.

Jullie hebben inmiddels bekend gemaakt dat er één 'Elder Dragon' in de releaseversie van het spel zit. Ik begrijp dat er minstens vijf van deze megamonsters in de wereld zijn, die samen in staat zijn om de wereld Tyria te vernietigen. Is het logisch om aan te nemen dat de andere Elder Dragons in toekomstige uitbreidingen of DLC worden toegevoegd?
Ik kan nu uiteraard nog niets zeggen over dingen die we na de lancering doen, maar ik wil wel loslaten dat we diepe verhaallijnen opzetten die we ook na de lancering verder gaan ontwikkelen. In die verhalen zien we hoe de verschillende rassen van Tyria zich handhaven in de strijd tegen de verschillende draken. Deze draken zijn ook echt totaal verschillend van elkaar en bieden unieke uitdagingen in de toekomst.

Het valt me op dat jullie gedurende de bèta wat dingen veranderden. Zo was het in het begin mogelijk om met je personage iedere skill die bij een wapen hoort te activeren, zo lang je maar voldoende skillpoints had verzameld. In de laatste bètafase was dat anders, en waren bepaalde skills pas beschikbaar als je eerdere versies van een skill ook had gekocht. Waarom hebben jullie dat veranderd?
We willen dat de spelers tijdens het levelen zo veel mogelijk verschillende skills zien en uitproberen. Tijdens het testen merkten we dat sommige spelers skillpoints spaarden om een 'hogere' vaardigheid aan te schaffen, en daarmee eerdere vaardigheden over te slaan. Dat vinden we zonde, want het kan zomaar zijn dat die overgeslagen skills juist goed bij die speler passen. Nu krijg je tijdens je klim van level 1 naar 80 gaandeweg steeds meer vaardigheden om mee te experimenteren. Je kan uitproberen wat bij je past en zo misschien dingen ontdekken die je in de vorige versie van het systeem nooit had gezien. Uiteindelijk ben je vrij om deze te combineren zoals je zelf wilt. Het aantal skillpoints dat je tijdens het spelen kunt verzamelen is onbeperkt, dus uiteindelijk kun je alle vaardigheden verkrijgen.

Ik vraag dat ook omdat deze draken in de boeken grote invloed hebben op het landschap. Zo is er een van die beesten die het landschap waar hij overheen vliegt in een kristallen woestijn verandert. Hebben jullie dynamische events gepland waarin de wereld echt fundamenteel kan veranderen vergeleken met hoe hij is tijdens de lancering?
We sluiten op dit moment niets uit, maar we hebben nu geen plannen om de bestaande wereld op te blazen. Het is technisch wel mogelijk om dergelijke grote rampen plaats te laten vinden. We zullen zien wat ons creatief team gaat bedenken.

Tijdens de bèta merkte ik dat de dynamische events, waarbij je reageert op wat er in de spelwereld gebeurt in plaats van dat je een quest log afwerkt, prima functioneren. Maar ik was wel wat teleurgesteld over de invloed (of juist het gebrek daaraan) die mijn daden hadden op de wereld.
Bepaalde events, zoals waarin bijvoorbeeld bandieten een dorp platbranden als je niet ingrijpt, zijn aan bepaalde tijdstippen en omstandigheden gebonden. Anderen zijn gewoon wat kleiner van schaal. We willen dat de spelers zowel de grote als de kleine events meemaken, en natuurlijk doseren we die zo goed mogelijk. De schaal van de events wordt groter naarmate je verder komt in het spel. Zo kom je op een gegeven moment in een grote strijd tussen twee partijen, waarbij je de frontlijnen beïnvloedt door mee te vechten en verder door te dringen in vijandelijk gebied. Daarnaast is er ook het 'persoonlijke verhaal' waarin je bepaalde keuzes maakt die grote gevolgen hebben voor hoe jouw personage in de wereld staat.

Is het persoonlijke verhaal verplicht om te doorlopen?
Nee, helemaal niet. Het is wel erg leuk, het helpt je om het land beter te leren kennen en het levert sterke beloningen op. Maar als je er geen zin in hebt kun je het spel helemaal spelen zoals je dat zelf wilt. Dat is onze belangrijkste visie: speel het spel zoals je het zelf wilt. In principe kun je vanaf level 1 helemaal je eigen pad kiezen.

Waarom is dan de eerste 'instanced dungeon', de Catacombs, pas op level 35 beschikbaar?
Omdat we van deze dungeons iets speciaals willen maken, heb je daar een groot deel van je skills nodig. Die heb je pas verkregen, en wel rond dat level. Overigens betekent dat niet dat je heel lang hoeft te wachten voor je dat level bereikt. Levelen gaat veel sneller dan in andere spellen.

Is dat geen risico? Er zijn heel wat MMO spelers die denken dat 'het echte spel' pas begint op het hoogste level, en daarom zo snel mogelijk daar naartoe racen.
Als iemand dat wil is dat natuurlijk mogelijk. Gelukkig hoeft zo iemand ook niet bang te zijn dat hij dingen mist, want hij kan altijd terug naar eerdere gebieden om alsnog overgeslagen events te spelen.

Ben je dan niet veel te sterk?
Nee, je personage schaalt naar het gebied waar hij in is. Wie op level 80 naar een beginnersgebied gaat, zal niet iedere vijand met een klap doden. Ja, je bent wel sterker omdat je meer skills hebt, maar je kunt prima en gelijkwaardig meespelen met lagere level spelers. Het blijft uitdagend. Dit zorgt er voor dat je, ook al ben je hoger level, nog steeds met plezier kunt samenspelen met vrienden die een lager level hebben. Andersom werkt het overigens niet: een level 1 wordt niet zo sterk als een level 80 als hij naar een te hoog gebied gaat.

Samenwerking is voor jullie belangrijk?
Dat vinden wij heel belangrijk. Er is natuurlijk ook competitie via PvP-toernooien. Maar eerst en vooral willen we een omgeving creëren waarin spelers beloond worden als ze samenwerken en vriendschappen sluiten. Het spel wordt alleen maar leuker als je elkaar helpt.