Toen Tim Schafer in februari aankondigde dat hij via Kickstarter een nieuwe adventuregame wilde financieren, draaide de website overuren. Double Fine Adventure haalde binnen 24 uur meer dan een miljoen dollar op. In die periode was Zandvliet al lang bezig met zijn gamefinancieringsplatform. De afgelopen vier jaar ontwikkelde hij een nieuwe manier van crowdfunding, gebaseerd op aandelen in plaats van donaties. En hoewel Kickstarter ook draait om het financieren van ideeën, is het Nederlandse Gambitious toch echt iets anders.

Flinke winst
Gambitious is een internationaal platform waar gamedevelopers hun ideeën kunnen presenteren aan een publiek. Zandvliet: "We maken een selectie van de ideeën die de moeite waard zijn om op Gambitious te plaatsen. De kwaliteit van een idee moet gewoon hoog zijn. Een ontwikkelaar kan dan middels het platform een vermogen creëren, maar in plaats van donaties werken wij met aandelen. Als een game succesvol wordt, hebben investeerders daar ook profijt van. Ter voorbeeld: Angry Birds kostte honderdduizend euro om te ontwikkelen, maar heeft in 2011 al meer dan honderd miljoen euro opgebracht. Jouw twintig euro zou dan opeens 20.000 euro waard zijn. "

Een raad van gameveteranen bepaalt in de eerste instantie of een idee goed genoeg is. "Je krijgt dus meteen feedback. Tegenwoordig zie je te veel one day fly's op het internet. Met Gambitous richten wij ons op de serieuzere kandidaten die wij ook begeleiden met bijvoorbeeld de marketing en het publiceren van hun werk. Daarnaast bieden wij een platform waar je direct met je doelgroep kunt communiceren. Deze vorm van communicatie moedigen wij enorm aan, want investeerders worden hierdoor echt bij het project betrokken. Je kunt je feedback dus direct aan de ontwikkelaar geven", aldus Zandvliet.

Veilig en gemakkelijk

Gambitious richt zich op alle platformen en ondersteunt vrijwel alle populaire betalingsopties, waaronder PayPal en iDeal. Volgens Zandvliet is het enorm moeilijk om financiering voor een gameproject te krijgen: "Je kunt je eigen vermogen gebruiken, maar daar zit ook een limiet op. Een investering vragen van vrienden en familie is een andere mogelijkheid, alleen kan dit onderlinge relaties onder druk zetten. Je kunt ook altijd nog naar de bank of overheid gaan, maar zij hebben weinig affiniteit met games en er komt flink wat bureaucratie bij kijken. Bij crowdfunding heb je al deze lasten niet en heb je tevens direct contact met jouw publiek."

Maar wat maakt Gambitious dan beter dan andere crowdfundingwebsites zoals Kickstarter? Zandvliet: "Net als bij Kickstarter hoef je bij Gambitious niets te betalen mocht het project niet het vastgestelde bedrag ophalen en we houden alletwee 5% in van het opgehaalde bedrag wanneer een project succesvol is. Toch is crowdfunding door de verschillende modellen en websites erg fraudegevoelig. Omdat het bij veel websites om een donatie gaat, heb je als donateur maar heel weinig rechten. Mocht iemand plotseling met het geld verdwijnen, sta je vrijwel machteloos. Bij Gambitious niet. Door ons financieringsmodel begint de exploitatie pas nadat de 100% is behaald en moet degene eerst een contract ondertekenen. Mocht hij met het geld verdwijnen, kan hij strafrechtelijk worden vervolgd."

Als een game heel succesvol is, kun je volgens Zandvliet op elk moment je aandelen verkopen. Dat betekent dat je op elk gewenst moment je winst kunt innen. "Dat is bij veel bedrijven niet heel gebruikelijk, want vaak zit er nog niet genoeg geld in de kas om het dividend uit te betalen. Maar dat is bij Gambitious geen probleem." Je bepaalt dus zelf wanneer je de tijd rijp vindt om je aandelen te verkopen. Dat kan een groot voordeel zijn, want een game als Draw Something is bijvoorbeeld snel na de hype in waarde gekelderd.

Draw Something

Mede-eigenaar

De gamedeveloper wordt door Gambitious geheel vrijgelaten in wat hij doet. De enige verplichting is dat hij één keer per jaar de financiële resultaten toont zodat investeerders weten wat er met hun geld gebeurt. Zandvliet: "We moedigen gamedevelopers wel aan om bereikbaar te zijn en niet de interactie met investeerders te mijden. Je kunt vanaf twintig euro investeerder worden, dus er zullen ook veel gamers een project dat ze tof vinden willen steunen. Het lijkt ons dan logisch dat je voor dat bedrag een downloadbare kopie van de game krijgt. Dit soort beloningen maken investeerders alleen maar enthousiaster over het project."

Zandvliet: "Je bent door Gambitious gewoon mede-eigenaar van een game die jij tof vindt. Dat is toch een droom voor gamers? Je maakt onderdeel uit van het bedrijf, maakt het ontwikkelingsproces mee en je kunt daadwerkelijk je stempel op de game drukken zonder dat je alleen in de aftiteling wordt vermeld. En dat geldt ook voor een donatie van twintig euro." En heeft Zandvliet nog een goede tip voor toekomstige investeerders? "Doe gewoon net alsof je een game uitzoekt in een winkel. Je investeert in de game die je het allerliefst zou willen spelen."