Het kwam voor ons toch als een verrassing: een presentatie van Fifa ging eens niet hoofdzakelijk over gameplay. Gameplayveranderingen en aanpassingen aan modi komen later aan bod. “Je hoeft ons er ook niks over te vragen, we zeggen toch niks”, wordt ons ook nog even fijntjes meegedeeld. De belangrijkste veranderingen gaan over de AI, de graphics en emotie. Fifa 14 was een warmlopertje wat betreft de next-gen-consoles en de Ignite Engine. Nu gaan we echt zien waar EA Sports toe in staat is. “Fifa 15 omhelst het drama en theater van het echte voetbal,” vertelt Sebastian Enrique ons. “Spelers moeten een connectie gaan voelen met de spelers op het veld, waardoor ze echt in een wedstrijd getrokken worden.”

Gamer.nl: We zijn enorm verheugd dat jullie eindelijk flink investeren in de emotionele beleving. Ik vraag me wel af hoe ver jullie daarin kunnen gaan? Ik zag tijdens de Champions League-finale Simeone weer als een dwaas tekeer gaan en hoe vaak zien we wel niet dat een speler compleet uit zijn dak gaat na het krijgen van een rode kaart. Wat is jullie definitie van ‘authentiek voetbal’?
Sebastian Enrique:
Dat is een belangrijke vraag inderdaad. Elke emotie is goed, als het maar niet de grenzen van Fair Play overschrijdt. Onder geen enkel beding zal je in Fifa kwetsende, gevoelige of beledigende gebaren zien. Er zitten ook geen gestoorde trainers in Fifa 15. We moeten ons ook aan een bepaalde leeftijdsbeoordeling houden. We zijn ons ervan bewust dat ook enorm veel jonge kinderen Fifa spelen. We willen dat de game ook voor hen geschikt blijft.

FIFA 15

GNL: Toch zag ik in de presentatie wel een speler die gekalmeerd moest worden na het krijgen van een rode kaart.
Enrique:
Dat was een van de meest extreme voorbeelden. Agressie of reactie is natuurlijk niet altijd slecht. Een speler kan bijvoorbeeld schreeuwen tegen zijn teamgenoten om ze op te peppen en spelers zijn nou eenmaal geëmotioneerd tijdens een wedstrijd. We nemen dergelijke kwesties overigens enorm serieus. We willen een zo accuraat mogelijke representatie geven van het voetbal, maar het moet binnen de grenzen van fatsoen blijven.

GNL: Kijkt de FIFA daarbij ook over jullie schouders mee? Ik neem aan dat zij een ideaalbeeld van voetbal willen scheppen.
Enrique:
Ja absoluut, de FIFA heeft zeker invloed. Zaken die van de FIFA niet mogen, stoppen we simpelweg niet in onze game. Heel veel mensen vragen ons bijvoorbeeld altijd waarom er geen vuurwerk te zien is, maar dat is gewoon niet toegestaan.

GNL: Voelen jullie je ook verantwoordelijk in het stimuleren van positief voetbal? Veel mensen hebben kritiek op Mourinho en zijn anti-voetbal. Zou het niet ongelooflijk vervelend zijn als steeds meer mensen ook in Fifa zoals hem gaan spelen?
Enrique:
Dat laten we volledig aan de spelers over. Als je tegen de computer speelt zal hij in Fifa 15 wel meer reageren zoals in het echt. Als je met Barcelona tegen Real Sociedad speelt hoef je geen open verdediging te verwachten. Als je tegen een menselijke tegenstander speelt is elke speler vrij in hoe hij of zij wil spelen. Er is ook een gast op ons kantoor die altijd volledig op de verdediging speelt. Dat kun je irritant vinden, maar je kunt het ook zien als een uitdaging.

GNL: Waarom sleutelen jullie overigens nu pas aan de emotionele beleving? Hebben jullie gewacht op de next-gen-consoles?
Enrique:
We hadden al veel langer deze ideeën, maar met de vorige generatie consoles liepen we tegen technische beperkingen aan. Daarom legden we de prioriteit bij gameplay en achteraf is dat denk ik helemaal geen slechte focus geweest. Maar emotie en atmosfeer zijn belangrijk en we zijn enorm blij dat we dat nu kunnen doorzetten op de next-gen-consoles en op de pc.

FIFA 15

GNL: Hoe zien we deze veranderingen dan terug op de vorige generatie consoles? Lijkt Fifa 15 daar dan weer niet te veel op Fifa 14?
Enrique:
We vertellen later meer over de versie op de vorige generatie consoles. Er gebeurt wel wat op het gebied van emotie en sfeer, maar op een andere manier. We focussen ons nu volledig op de huidige generatie. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar dat vinden we op het moment echt nodig. We willen de ultieme Fifa-ervaring tonen.

GNL: Waarom heeft het eigenlijk zo lang geduurd voordat de Ignite Engine ook beschikbaar kwam op de pc? Beschouwen jullie de pc deze keer ook als next-gen?
Enrique:
Met Fifa 14 had dat puur te maken met tijd. Het koste veel tijd om Fifa 14 te optimaliseren voor de next-gen-consoles en we kwamen tijd te kort voor de pc. Fifa 15 wordt in ieder geval precies hetzelfde op de PlayStation 4, de Xbox One en de pc.

GNL: Over verschillende versies gesproken. We hebben het afgelopen seizoen ongelooflijk veel verschillende Fifa’s gespeeld. Fifa 14, Fifa 14 op de next-gen-consoles, de WK-editie, de Fifa World-bèta en ook de mobiele versie. Zijn jullie niet bang voor een overkill aan Fifa?
Enrique:
Het zit zo. Het gaat er in dit geval niet om dat we dezelfde ervaring willen bieden aan zoveel mogelijk mensen, het gaat erom dat iedereen de kans heeft om voor de juiste ervaring te kiezen. Ik ben een man die altijd voor premium kiest en het nieuwste van het nieuwste wil. Voor mij is er FIFA op de next-gen-consoles. Maar er zijn ook mensen die iets meer casual willen of juist minder geld te besteden hebben. We willen hen niet uitsluiten. Of ik dus bang ben voor een overkill? Nee.

GNL: Even over op een heel andere vraag. Ik vind het altijd lastig om de moeilijkheidsgraad precies goed te zetten. Het is vaak te makkelijk of juist te moeilijk. Ik begrijp dat het voor jullie ook een uitdaging is om aan de moeilijkheidsgraad te sleutelen. Hebben jullie ooit eens gedacht aan het toepassen van adaptieve AI?
Enrique:
Dat is een interessante vraag, bijna eentje voor een filosofisch debat. Maar laten we dat nu maar niet doen. We onderzoeken het wel en experimenteren er vaak mee. Wat we in ieder geval niet willen is mensen de keuze ontnemen. Soms wil je gewoon een relaxte ervaring en zet je de game op amateur, een andere keer heb je misschien zin in een uitdaging en zet je de game op legendarisch. Adaptieve AI kan de speler wel helpen in het vinden van de meest ideale ervaring, maar dat is wellicht iets voor later.

FIFA 15

GNL: Dan toch nog even over de gameplay. Ik zag weinig gameplayveranderingen, maar ik merkte wel dat de game veel sneller is geworden. Naar mijn mening misschien zelfs te snel. Is dit een beetje de toon die we kunnen verwachten?
Enrique:
Je vindt het te snel? Zulke feedback vinden we belangrijk. We zitten nu in de fase dat we nog veel moeten tweaken en tunen en dan zijn dergelijke preview-sessies ideaal om uit te proberen wat wel en niet werkt. Overigens zijn de gameplayveranderingen die je nu ziet vooral heel subtiel. De verbeterde balcontrole lijkt misschien nietszeggend, maar heeft een grote invloed op de gameplay. Dat geldt ook voor de verbeterde AI van zowel de individuele spelers als het team. Daar heb je nu waarschijnlijk nog te weinig potjes voor gespeeld, maar je zal nog wel merken dat wedstrijden daardoor heel anders gaan verlopen.

GNL: Laatste vraag. We simuleerden eens het WK met Nederland in een 5-3-2 opstelling en we werden pardoes wereldkampioen. Hoe serieus moeten we de simulaties van  Fifa nemen?
Enrique: Haha, de simulaties van Fifa kunnen zeker geloofwaardig zijn. Hier gaat het alleen echt de fout in. Argentinië wordt namelijk wereldkampioen. Al zeg ik dat misschien meer met mijn hart, dan met mijn verstand. Er zijn ook veel dingen die het WK beïnvloeden die niet in Fifa zitten. In Manaus is het bijvoorbeeld veel warmer dan in bijvoorbeeld Porto Alegre. Daar kunnen Europese teams als Nederland minder goed tegen. Maar we zullen zien. Ik wens jullie veel succes in ieder geval.