Gamer.nl: Op welke schaal gaat Sims 4 zich afspelen? Aangezien we in de vorige delen steeds meer en meer van de ‘Sims-wereld’ zagen.

Ryan Vaughan: De schaal in De Sims 4 blijft hetzelfde als in het vorige deel. Je blijft dus ‘hangen’ in je eigen stad. Uiteraard wel met nog meer buurten en nog meer dingen om te doen, maar we gaan reizen tussen steden of landen in de standaardgame. Belangrijk om te zeggen hierbij is dat De Sims 4 draait om de Sims zelf. Ze zijn nu emotionele wezens geworden waardoor jij als gamer nu kunt spelen met het lichaam, geest én hart van je Sims. Om dit goed uit te voeren is het essentieel dat de focus op je eigen huis en je eigen buurt ligt.

GNL: Emotionele wezens klinkt als een grote stap. Hoe werkt dat dan en is dat van invloed op het hele Levenswensensysteem en de opdrachten die je krijgt? Of is dat systeem helemaal van de baan in De Sims 4?

Ryan Vaughan: Veel goede gameplayelementen die we in De Sims 3 gebruiken, zullen de overstap maken naar deel 4. Maar het grote verschil zit hem in de manier waarop jouw Sims straks reageren. Ik geef je een voorbeeld. Stel je voor dat jouw Sim wordt belazerd door zijn vrouw die een affaire heeft met de buurman. Zoiets kan zomaar gebeuren in de game. Vanaf dat moment zal je Sim furieus zijn. Kwaad op iedereen. En dat heeft zijn weerslag op alles wat je daarna doet. Zelfs op het uiterlijk van je Sim. Zijn gezicht zal op onweer staan, zijn loopje wordt agressief. Maar je krijgt dus ook unieke interacties met andere Sims. Als je Sim in ‘normale’ toestand een interactie aangaat met een andere Sim dan krijg je opties zoals praten, grapjes maken of roddelen. Is je Sim furieus over zijn liegende vrouw, dan worden het interacties zoals vechten en schreeuwen.

Nu klinkt dit misschien als iets negatiefs, maar de emoties van je Sims kun je eigenlijk altijd gebruiken om opdrachten en Levenswensen te voltooien. Is je Sim boos, dan is een bezoekje aan de sportschool misschien wel een goed idee. Boze Sims zijn namelijk erg opgefokt en zullen veel sneller en harder trainen met als gevolg dat je eerder een bepaald trainingsniveau krijgt. Wie kiest voor een carrière als sportman, doet er misschien wel verstandig aan om een overspelige vrouw te kiezen. Maar datzelfde geldt dus ook voor de Sims in je directe omgeving. Moet je voor een opdracht dat leuke meisje uit je straat zoenen, dat helpt het om haar in een vrolijke en flirterige staat te krijgen. Een zoen scoren wordt dan ineens een stuk eenvoudiger. Als speler heb je dus nog steeds de controle, maar voelt alles wat je doet uniek aan door de nieuwe manier waarop Sims reageren.

GNL: Je hebt het over uniek, maar we horen als kritische noot vaak dat er qua uiterlijk weinig diversiteit te ontdekken is. Oftewel, de Sims lijken ondanks de vele kledingstukken en haarstukjes toch verdacht veel op elkaar. Wat hebben jullie gedaan om hier nog wat variatie in aan te brengen?

Vaughan: Met nieuwe, meer intelligente Sims moesten we ook hier wat verandering in aanbrengen. En dat hebben we gedaan door het Sims-creatiegedeelte compleet te herschrijven. Het is nu mogelijk om je hele Sim volledig naar jouw eigen hand te zetten. Letterlijk. Met een simpele muisklik kun je alle onderdelen van het lichaam vormen naar jouw smaak, doordat je nu met je muisaanwijzer een bepaald lichaamsdeel vastpakt en vervolgens vervormt. Dit moet een stuk intuïtiever aanvoelen en het hele spectrum aan mogelijke Sims verbreden. Om dit nog een stapje verder te brengen, kun je nu ook de gehele schedelstructuur van je Sim aanpassen, waarmee je in feite iedereen uit de echte wereld zonder probleem kan namaken.

GNL: Brad Pitt en Angelina Jolie bijvoorbeeld?

Vaughan: Als je dat zou willen dat zou je dat kunnen ja. Het is altijd al een krachtig onderdeel van de game geweest. Maar we zijn terug gegaan naar de basis en hebben iets gemaakt wat nu veel meer op gevoel werkt. Je kunt zeggen dat we de manier waarop je jouw Sims maakt echt hebben gerevolutioneerd.

GNL: En geldt dat dan ook voor het bouwgedeelte van de game? Want als we iets echt cool vinden aan de The Sims dan is het wel een huisje bouwen.

Vaughan: Ook het bouwgedeelte is compleet op de schop gegaan. We hebben nu een overvolle ‘catalogus’ vol met vooraf gebouwde kamers die je naar hartenlust in je wereld kunt plaatsen. Alle kamers zijn compleet ingericht met meubels, behang en wat je maar nodig hebt voor je kamer. Je kunt hiermee eenvoudig beginnen met het bouwen van je droomhuis, terwijl je daarna op je gemak alles rustig kunt aanpassen en naar eigen inzicht dingen toevoegt en weghaalt. Niet tevreden met het behang? Hoppa, een ander kleurtje. Liever een andere TV, ook geen probleem! Het draait vooral om eenvoudig beginnen en pas later denken aan de details.

GNL: Maar wij willen liever zelf aan de slag met onze muurtjes en ramen.

Vaughan: Die vrijheid heb je nog steeds. Buiten de uitgebreide catalogus mag je dit keer helemaal los met alle onderdelen van je huis. Denk bijvoorbeeld aan de vrijheid om zelf de hoogte van je muren aan te passen of de hoogte van je fundering. En dit keer kan dat alles ook nadat je al een flink stuk van je huis hebt gebouwd. In eerdere delen kwam je soms tot de conclusie dat je dingen, zoals de hoogte van je fundering, niet naar wens waren. De enige optie was dan om helemaal opnieuw te beginnen. Dat hoeft nu niet meer. Het is belangrijk dat je kunt doen wat je wilt en wanneer je dat wilt. Geen saaie, voorgeprogrammeerde dakkapelletjes maar de mogelijkheid om ook bovenop je huis helemaal los te gaan met bijvoorbeeld een schattig Pagoda-dak. Voor de wat ‘luie’ bouwer hebben we zelfs een raammodus toegevoegd waarbij je met één druk op de knop alle ramen in een kamer plaatst zoals dat bouwtechnisch zou horen.

GNL: Laatste vraag: wij zijn inderdaad een beetje lui. Kunnen we straks ook de cheatcodes Motherlode en Kaching gebruiken?

Vaughan: Er zullen zeker cheats aanwezig zijn, maar daar laten we ons nu niet over uit.