‘De combat in Blade & Soul is uniek’ | Gamer.nl

‘De combat in Blade & Soul is uniek’ | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">Hier kennen we de mmo Blade & Soul nog niet zo goed, maar daar gaat verandering in komen. Op 19 januari 2016 komt de in Korea immens populaire game ook naar het westen. Ook werkt NCSOFT aan een nieuwe Lineage-game, Lineage Eternal, en de moba Master X Master. Gamer.nl sprak met diverse kopstukken van NCSOFT om een beter beeld te krijgen van wat ons te wachten staat.</p>

Lees ook de preview van Blade & Soul die vandaag op Gamer.nl is verschenen.

Gamer.nl: Waarom hebben jullie een paar jaar gewacht Blade & Soul uit te brengen in het Westen?

Mr. Soonhyun Hwang, chief ethics & communication officer: We hebben niet per se gewacht met het uitbrengen van de game. We wilden een kwalitatief hoogstaande game uitbrengen, waar en wanneer dan ook. In eerste instantie had het ook te maken met het feit dat Blade & Soul een oosterse martial arts-game is en we van mening waren dat het uitbrengen in het Westen veel voorbereiding van ons zou vragen.

Julianne Harty, brand manager: De game was er nog niet klaar voor. Het is voor ons niet genoeg om een vertaling op Blade & Soul te plakken en iedereen veel plezier te wensen. Wij willen ervoor zorgen dat het spel zelf getweaked is voor een westers publiek, dat er een heleboel functies, situaties en mogelijkheden zijn die zich goed lenen voor een westers publiek. Dit betekent echter wel dat nu hebben we jaren aan content hebben liggen die we uit kunnen brengen en aan de slag konden met een zeer opgepoetste versie van de game. 

Media has no description

Gamer.nl: Kun je iets meer vertellen over die tweaks? Krijgen wij in het Westen een geheel andere game?

Julianne Harty: De e entie van de gameplay is identiek. Hetgeen de game leuk en uniek maakt, veranderen we niet. De dingen die we aanpa en voor een westers publiek hebben meer te maken met nuances tu en het publiek. Denk bijvoorbeeld aan dungeon droprates. Het publiek in het Oosten geniet van het duizend keer doorlopen van dezelfde dungeon zonder een garantie op epic loot. Voor hen heeft het te maken met trots: ik bezit voldoende uithoudingsvermogen. Dat werkt niet voor het Westen. Europese en Amerikaanse spelers doorlopen een dungeon mi chien twintig keer en zijn teleurgesteld als daar geen loot tegenover staat. Zij voelen zich dus op een andere manier beloond. Zodoende kijken we nu dus naar zaken als droprates en progre ie.

Gamer.nl: Hoe willen jullie een impact maken in de toch wel vrij volle mmo-markt? Wat maakt Blade & Soul uniek?

Julianne Harty: Dat is zonder enige twijfel het combatsysteem. Blade & Soul is de enige mmo die ik ken die geen traditionele mmo-types gebruikt, zo hebben we geen rotaties en de heilige drie-eenheid van tank, dps en healer. Iedereen die ik de game heb zien spelen, van mensen die niet gewend zijn aan het spelen van mmo's tot veteranen en streamers, ze houden allemaal van de combat, omdat deze zo vloeiend, intere ant en intuïtief is. Ik wil geen bars vol met skills die ik vrijwel nooit zal gebruiken. In Blade & Soul zit het allemaal in een strakke, kleine UI, die is reactief en reflexief is, en me de kans geeft mijn skillset hieromheen te ontwikkelen. 

Media has no description

Sean Corcoran, brand manager: De combat maakt Blade & Soul inderdaad uniek. Het heeft elementen van een vechtspel, maar is ingewikkelder en meer persoonlijk, doordat je door middel van je skill tree geheel kunt bepalen wat voor jou het beste werkt.

Moonyoung Choi, hoofd ontwikkeling: Blade & Soul kent geen mounts of voertuigen. In plaats daarvan hebben we een ability die Wind Walking heet. Voor spelers is dit een droom die werkelijkheid wordt, aangezien het iets is dat ze in de echte wereld niet kunnen doen. Een ander element is de actie, zo hebben we bijvoorbeeld een pound waarbij de vijand op de grond ligt en de speler erbovenop klimt om hem te slaan. En ten derde is het verhaal in Blade & Soul erg rijk.

Gamer.nl: Wat is er in de afgelopen jaren veranderd binnen het mmo-genre? En wat zou de toekomst zijn?

John Burns, svp busine services and publishing: Ik denk dat de gehele markt meer mmo-achtig is geworden. Welk spel heeft momenteel geen online component? Dat is een heel andere situatie dan vijf jaar geleden. Wij willen games uitbrengen die een rijke ervaring bieden in een persistente online wereld. En wij voelen ons als bedrijf zeer goed gepositioneerd om te groeien in deze globale markt, of dat nu gaat om Blade & Soul, MXM of een mobiele game. 

Media has no description

Gamer.nl: Hadden jullie bij het ontwerpen van de game eSports in gedachten of is dat later geëvolueerd?

Moonyoung Choi, hoofd ontwikkeling: Blade & Soul heeft een PvP-element genaamd duel, waarvan we tijdens het ontwerpen van de game dachten dat het de belangrijkste singleplayercontent zou vormen. We hebben ons eigenlijk niet gericht op eSports, maar wij vonden dit een sterke feature van onze game.

Gamer.nl: Wat maakt Blade & Soul tot een goede eSports-game?

Mr. Soonhyun Hwang: Blade & Soul houdt je als het ware op het puntje van je stoel en maakt je erg competitief.

Gamer.nl: Wat vindt u van de discu ie of eSports een “echte” sport zou moeten worden?

Yongjun Choi: In de toekomst hopen we zeker dat eSports geplaatst zal worden als een echte sport en bijvoorbeeld te zien zal zijn tijden de Olympische Spelen. Wij geloven dat er hiervoor plaats is, dat de gebruikers er klaar voor zijn en dat het aan ons is om te investeren en een groot podium te bieden. Wanneer de tijd rijp is, zijn wij bereid om onze steun te bieden en ons best te doen eSports te laten uitgroeien tot een officiële sport. 

Media has no description

Gamer.nl: Waarom is eSports in Korea zo groot en lijkt het in Nederland veel minder aan te slaan?

Yongjun Choi: Omdat jullie zoveel van voetbal houden! Europese landen hebben een rijke culturele traditie, met kunst en meer. Natuurlijk hebben we in Zuid-Korea onze eigen culturele entertainment, maar Koreanen zijn erg nieuwsgierig en willen altijd nieuwe dingen te ontdekken. Ik denk dat daarom eSports zo groot is geworden.

Gamer.nl: Als ik u een minuut zou geven uw game te verkopen aan het publiek in Nederland wat zou u dan zeggen?

Moonyoung Choi: Ik heb geen minuut nodig, want zodra de spelers beginnen aan Blade & Soul zullen ze ervan houden! We hebben vertrouwen in onze game. We zijn druk bezig om feedback van onze gebruikers te verkrijgen en die te verwerken in toekomstige updates.

Door Alie Sierkstra

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou