'De Bethesda-persconferentie repeteren was een hel' | Gamer.nl

'De Bethesda-persconferentie repeteren was een hel' | Gamer.nl

Gameuitgever en -ontwikkelaar Bethesda gaf dit jaar voor het eerst een persconferentie op de E3. Dat niet alleen; het relatief kleine bedrijf had de eer om ’s werelds belangrijkste gamebeurs af te trappen. Gamer spreekt met de man die presenteerde: Pete Hines, VP PR & Marketing van het bedrijf. Over de late aankondiging van Fallout 4, het merk Bethesda en de marteling van persconferenties voorbereiden.

Gamer.nl: Gefeliciteerd met jullie ‘debuut’ op E3! Hoe voelde het?
Pete Hines: “Toen de showcase eenmaal begon op zondagavond: heel goed. Maar daar gingen tonnen aan werk en planning aan vooraf. Het voelde lang niet altijd alsof dat het waard was. Twaalf uur lang repeteren voor een lege zaal is een hel. Maar op het moment supreme, als al die mensen er zitten en de hele wereld meekijkt, dan wordt het leuk. Volgens mij deden we het goed. We hebben gezegd wat we wilden zeggen, op de manier waarop we het wilden zeggen.”

Media has no description

GNL: Mensen werden helemaal gek in de zaal. Ik had geen trommelvliezen meer over.
PH: “Dat is fantastisch. Vanuit backstage is het moeilijk te horen wat voor reactie je uit het publiek krijgt. Maar we hebben een hoop positieve berichten gekregen, dus ik ben blij met hoe het gelopen is.”

GNL: Bethesda presenteert zichzelf steeds meer als merk, een merk waar mensen zich aan willen verbinden. Is dat bewust beleid?
PH: “We zijn een kleiner bedrijf en hebben niet de line-up die andere uitgevers hebben. Wij kunnen niet vijftien games per jaar tonen. Dat maakt het moeilijk om een merknaam op te bouwen als uitgever, omdat mensen door de gaten tu en releases niet constant terug bij je kunnen komen. Toch gaan we langzaamaan die kant op, vorig jaar bijvoorbeeld met Wolfenstein, The Evil Within en The Elder Scrolls Online. Dit jaar konden we het hebben over Fallout 4, Doom, Dishonored 2, terwijl de consoleversie van The Elder Scrolls Online het erg goed doet. Dat maakt het makkelijker voor ons om momentum en een identiteit op te bouwen. Eerst hadden we bijvoorbeeld Skyrim en daarna niets tot Dishonored uitkwam. Dat is een groot gat.”

GNL: Maar Bethesda staat volgens mij niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit en engagement met fans op de lange termijn.
PH: “We hadden het tijdens de show over bethesda.net, mod-ondersteuning en Snapmap in Doom, en een dag later vertelde Todd [Howard - red.] bij Microsoft over hoe we mods ook beschikbaar maken op de console. We maken graag games waar mensen bij blijven hangen en waar ze niet na een of twee weken klaar mee zijn. Het gaat ons om het bouwen van een gemeenschap, om spelers dingen te doen te geven, en ze die ervaringen met elkaar laten delen. Ik denk dat dat ons anders maakt.”

GNL: Waren jullie niet nerveus door een aankondiging zo kort voor de release? Met nog vijf maanden te gaan valt er weinig meer te doen met feedback van kritische fans.
PH: “Het was gedeeltelijk zelfvertrouwen over waar we mee bezig zijn. Dat heeft ook te maken met vermoeidheid onder gamers over hoe lang ze over een game moeten horen voor ze ‘m kunnen spelen. Games worden tegenwoordig aangekondigd, waarna gamers soms wel achttien maanden moeten wachten voordat ze het product in handen hebben. Waarom neem je dan überhaupt de moeite om al over die game te praten? Wat heb je eraan om al die aandacht zo lang uit te smeren?

Wij gaan de andere kant op. Doom is een goed voorbeeld. Zeven, acht jaar geleden, nog voordat wij de licentie kochten, werd al gesproken over deze game. Mensen gaan zich afvragen: waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? Dat zijn fouten die we niet willen maken. Natuurlijk, als de game slecht is dan worden mensen kritisch. Maar een game die twee jaar eerder werd aangekondigd en slecht is, krijgt evengoed kritiek.”

GNL: Verschaft het feit dat jullie geen beursgenoteerd bedrijf zijn die vrijheid?
PH: 
“Het heeft zijn voordelen ja. We hebben geen aandeelprijs om rekening mee te houden. Dat wil niet zeggen dat we ons niet hoeven te verantwoorden richting investeerders en directie, maar dat gebeurt intern.”

GNL: Sta je volgend jaar weer op het podium?
PH: “Ik heb echt geen idee. De aanloop ertoe was echt niet leuk, het wordt pas leuk als eenmaal op dat podium staat. Een E3-persconferentie geven is een beetje als voetballen in de State Championship. Elke dag voor een wedstrijd is kut. Je traint, je oefent, je herhaalt, maar je wilt veel liever gewoon spelen. Het voorwerk is een marteling, maar wanneer je eenmaal op het veld staat voelt dat als het beste ding ter wereld: op een groot podium voor het oog van de wereld je ding doen. Maar of we het volgend jaar weer doen? Ik weet het niet. Eerst deze E3 maar eens overleven.”

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou