Gamer.nl: Nieuwjaar ligt alweer een paar weekjes achter ons, maar wat was jullie goede voornemen?
Eric Diepeveen: We gaan met Stolen Couch Games in 2013 een andere richting in. Voorheen maakten we multiplatformgames zonder ons vast te houden aan een stijl of genre. Dit zorgde ervoor dat we ons hebben ontwikkeld op vele vlakken, maar we zijn niet heel consistent. Vanaf 2013 gaan wij ons richten op games als Castaway Paradise en free-to-play games voor mobile en desktop platforms. We gaan het risico van het ontwikkelen van een game verkleinen door eenzelfde soort game keer op keer te ontwikkelen.

GNL: Stolen Couch heeft vorig jaar zijn eerste eigen spel uitgebracht; Kids vs Goblins. Dat verliep niet helemaal volgens planning...?
Diepeveen: De ontwikkeling van onze eerste game Kids vs Goblins duurde een half jaar langer dan verwacht. Oorspronkelijk begon de game als een PC-spel. We hadden prachtige high-res textures en models. We hebben er echter voor gekozen om de game uit te brengen op iPad en later ook iPhone.

Dit heeft ervoor gezorgd dat we een heleboel content opnieuw moesten maken. De ontwikkeling van de game duurde daardoor 12 maanden. Helaas verkocht de game erbarmelijk slecht, ondanks goede recensies en features van Apple. Toch kijken we erg positief terug op Kids vs Goblins. Het is een redelijk goede game geworden, iets wat best knap is voor een stelletje nieuwelingen.

 

GNL: Vervolgens zagen we de eerste beelden van Ichi. Hoe is het daarmee gegaan?
Diepeveen: Begin 2011, toen wij bezig waren met het ontwikkelen van Kids vs Goblins als eindejaarsproject van onze opleiding, was klasgenoot Jay van Hutten zijn eigen freeware game aan het maken; Ichi. Het spel is een one button-game waarin je puzzels moet oplossen door simpelweg op één knop te drukken. Een half jaar later kwam ik Jay tegen op een beurs waar hij de game toonde. Ik stelde aan Jay voor om Ichi samen met ons helemaal opnieuw te gaan ontwikkelen en uit te brengen op een hoop platforms. Een paar maanden later lanceerden we de nieuwe versie van Ichi met allerlei nieuwe features zoals een level editor en online level sharing. De game heeft geweldige recensies gekregen. Ook Apple was laaiend enthousiast en maakte het spel hun editor's choice app. In totaal is het spel al meer dan 400.000 keer gedownload. Helaas zitten daar een hoop gratis downloads tussen, dus qua omzet hebben we er niet zoveel aan over gehouden.

GNL: Wat hebben jullie geleerd van 2012?
Diepeveen: Wij zijn er achter gekomen dat unieke games maken en hopen dat het een succes wordt eigenlijk kansloos is. 99% van de populaire spellen zijn ontwikkeld vanuit een business decision, niet een goed concept. Met Castaway Paradise hebben wij een zakelijke beslissing gemaakt door het spel free-to-play aan te bieden en veel te laten lijken op spellen als Animal Crossing en Harvest Moon. Dit soort games zijn enkel te vinden op consoles en handhelds; ze bestaan gewoon niet voor iOS en Android. Een gat in de markt dus.

GNL: Wat vonden jullie van het gamejaar 2012?
Diepeveen: Voor ons was 2012 heel erg spannend. We zien dat de mobiele platformen volwassen beginnen te worden. Het hopen op een hit app werkt niet meer. Het gaat nu steeds meer om kwaliteit en marketing. Een goede ontwikkeling in mijn ogen. Op het gebied van PC- en console-gaming ben ik persoonlijk niet zoveel spannends tegengekomen. Nauwelijks nog durven grote uitgevers nieuwe franchises te lanceren. Het was een jaar met ongekend veel sequels.

GNL: Over naar 2013. Wat gaat Stolen Couch ons dit jaar brengen?
Diepeveen: Wij gaan dit jaar twee games ontwikkelen. De eerste game komt over enkele maanden uit. Helaas kan ik hier nog niets over zeggen. In het derde kwartaal van het jaar lanceren wij Castaway Paradise. Wij omschrijven deze game als Animal Crossing meets FarmVille. Free-to-play social games zijn oersaai, maar ze hebben geweldige mechanics waardoor spelers blijven spelen.

Wij bouwen deze mechanics in een 3D-wereld vol gekke personages, verhaallijnen en ontelbare customization-opties. Je kunt vissen, vlinders vangen, groenten verbouwen, je huis aankleden, eindeloos veel quests doen. Voor mensen die Animal Crossing gespeeld hebben komt veel van de game bekend voor, maar wij maken de gameplay dieper en meeslepender. De game komt uit op iOS, Android en desktops.

"99% van de populaire spellen zijn ontwikkeld
vanuit een business decision, niet een goed concept." 

GNL: Staat er voor jullie nog meer in de planning naast Castaway Paradise en het geheime spel?
Diepeveen: Naast het ontwikkelen van games hebben wij ook een gamebundle-website. De Green Light Bundle combineert een hoop goede games die stemmen nodig hebben voor hun Steam Greenlight-campagne. Voor een klein bedrag kun je deze games direct downloaden. 

GNL: Wij hebben met 't nieuwe jaar een lijst van 100 spellen gepubliceerd waar we naar uitkijken. Waar kijk jij naar uit?
Diepeveen: Ik heb laatst de beelden van Sim City bekeken, dat zag er wel erg leuk uit. Verder verwacht ik een hoop nieuwe platforms. Vorig jaar waren er tig Chinese bedrijven die Android-sticks maakten voor je TV. Die dingen zijn stuk voor stuk kansloos te noemen. Nu beginnen Amerikaanse bedrijven eenzelfde product te verkopen voor drie keer zoveel geld. Ik zie er geen heil in, maar de pers hyped het de hemel in. We zullen zien.