Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Hardware

Oculus Touch review

Holodeck 1.0

Geschreven door Harry Hol op
Vergeet alles wat je weet over bewegingscontrollers. Vergeet wapperen met je Wiimote. Vergeet Zwaaien naar een trage Kinect-camera. Stel je in plaats daarvan voor hoe het is om gebaren en bewegingen te maken in een computerwereld zonder enige vertraging, zonder misverstanden. Stel je voor dat je voorwerpen kunt manipuleren met bijna dezelfde precisie als in de echte wereld. Oculus Touch is het ontbrekende puzzelstuk van virtual reality en maakt van Oculus Rift in één klap de meest geavanceerde vr-set die er bestaat.

De Oculus Rift is een verdomd knap ontworpen vr-bril. Het apparaat is relatief licht en comfortabel, heeft een mooi scherm en kent ingebouwde koptelefoons. Toch moest Rift het afleggen tegen concurrent HTC Vive op één gebied: vr-controllers. Vive maakte grote indruk met twee ‘wands’ waarmee je als speler voorwerpen kunt gebruiken alsof je ze echt vasthoudt. Bovendien, zo ging het gerucht, was Vive het enige vr-systeem dat ‘room scale-spellen’ kan spelen. Room scale betekent dat je vrij door de vr-wereld kunt rondlopen in een vooraf in je kamer afgebakend gebied. Loop je in de buurt van de grenzen, dan verschijnt een grid in beeld zodat je niet per ongeluk tegen iets opbotst als je in vr bent.

Touch me

Zes maanden na de lancering van de Rift is er eindelijk Oculus Touch. Deze speciale draadloze controllers (één voor elke hand) geven je net als de Vive de mogelijkheid om dingen in vr aan te raken, of om een ‘echt’ wapen vast te houden.

Het eerste grote verschil met de wands is het ergonomisch ontwerp. Touch houdt je losjes vast in je handen en na een tijdje vergeet je bijna dat je ze vasthoudt. Dit is best een verschil met de Vive Wands of Move Controllers, die toch altijd blijven voelen als een knuppel of handvat. Bovendien zijn de knoppen zo gepositioneerd dat je vingers er heel natuurlijk op rusten. De knoppen en de twee thumbsticks registreren veel meer dan alleen indrukken. Ze meten de afstand van je vingers tot de knoppen, zelfs als je deze niet aanraakt. Dat betekent dat de controller weet of je je duim omhoog steekt of een wijsvinger uitstrekt. Het is nog niet helemaal één op één maar je kunt al snel gedachteloos gebaren maken zoals een thumbs up geven of iets tussen duim en wijsvinger oppakken.

Veiligheid

Oculus introduceert met de Touch ook een veiligheidssysteem dat het bedrijf ‘Guardian’ noemt. Guardian werkt net zoals Valve’s Chaperone: tijdens de setup teken je in je kamer de grenzen van het veilige speelvlak. Als je in de game in de buurt van die grenzen komt, krijg je een grid te zien. Het werkt zelfs nog ietsjes beter dan Chaperone, omdat Guardian ook onregelmatige speelvlakken toont. Op de Vive wordt uit het beschikbare speelvlak een rechthoek gekozen, waarmee het werkelijk beschikbare vloeroppervlak niet optimaal benut wordt. Guardian heeft overigens net als Chaperone enkele opties, zoals het reduceren van het grid tot een lijn op de vloer. Vooral als je een klein speelvlak hebt, is dit prettig omdat je anders bijna altijd naar dat grid staat te kijken.

Tracking

De bewegingen van de Touch-controllers worden zeer precies gevolgd door twee sensors. De eerste sensor zit al bij de Rift, de tweede zit in de doos bij de controllers. Oculus raadt aan om de twee sensors naast elkaar op het bureau te zetten, met een meter of anderhalf ertussen. De meeste games in de Oculus Store zijn ontworpen rond deze setup. Dit betekent dat de games er vanuit gaan dat je altijd dezelfde kant op kijkt, want als je met je rug maar de sensors staat, worden de controllers niet meer gevolgd. In spellen als The Unspoken en Dead and Buried is dat geen enkel probleem. De ‘beperking’ van ‘front facing vr’ vergeet je bij deze games onmiddellijk omdat je in deze games nooit de noodzaak hebt om om te draaien. Het enige wat opvalt is hoe snel je vergeet dat je controllers vasthoudt, en hoe nauwkeurig je bewegingen in de game worden weergegeven.

Speel alle vr games

Bij sommige games (zelfs in de Oculus-winkel) blijkt de front facing-setup toch wel enige beperkingen te hebben. Rec room bijvoorbeeld, een gratis sportspellen-collectie, is echt ontworpen om vrij rond te kunnen draaien. En dat kan zonder problemen met dezelfde twee sensors. In plaats van ze naast elkaar op het bureau te plaatsen, zet je ze nu tegenover elkaar in de hoeken van je speelvlak. In onze test opstelling hebben we ze op boekenkasten in tegenoverliggende hoeken van de kamer staan. Hiervoor heb je wel USB-verlengkabels nodig. Wij gebruiken twee goedkope USB 2.0-extenders en die werken prima. En met twee sensors blijkt ons kantoor van 3 bij 4 meter volledig in vr gevolgd te worden. Oculus raadt overigens voor grotere ruimtes een derde sensor aan, die je voor 89 euro kunt bestellen. Wij vragen ons echter af hoeveel mensen zo’n derde sensor echt nodig hebben, gezien de positieve ervaringen met twee.

Een bijkomend voordeel van deze 360 graden-setup, is dat opeens alle spellen op SteamVR werken op Oculus Rift. Dit betekent dat de Rift de grootste bibliotheek van vr-games kan draaien. HTC Vive bezitters kunnen helaas geen Oculus Home-games spelen zonder een hack te gebruiken, die tevens niet bij elk spel werkt en ook met updates onbruikbaar gemaakt kan worden.

Wij testten de Oculus Rift-compatibiliteit met SteamVR-room scale uit met de gratis game The Lab en de Budget Cuts-demo. Die laatste is een van de weinige SteamVR spellen die echt room scale vereist. Je bent hierin een spion die een kantoor door moet sluipen en bewakingsrobots moet vermijden. Budget Cuts werkt zonder enig probleem op de Rift met Touch en laat zien hoe solide de tracking van Oculus Rift is. Dit gevoel wordt versterkt als je de eigen Oculus-software probeert, die optimaal gebruikmaakt van de controllers. Games als The Unspoken maken gebruik van complexe handgebaren die altijd goed worden opgepikt. En de gratis demo Toy Box toont hoe je zelfs extreem fijne motoriek kunt gebruiken voor het bouwen van een blokkentoren of het schieten met een katapult.

Conclusie

Er is op dit moment geen betere vr-controller op de markt dan Touch. De extreme precisie, het comfortabele ontwerp en de mogelijkheid om zelfs je vingers (enigszins) in vr te volgen zorgt ervoor dat het lijkt alsof je je echte handen kunt gebruiken in de virtuele wereld. Dit is een niet te onderschatten verbetering van de Rift, die hiermee zonder enige twijfel de beste vr-ervaring biedt van de drie headsets (al is het verschil tussen Vive en Rift niet heel groot). Touch verandert Rift op fundamentele wijze van een heel leuke manier om Elite Dangerous en Project Cars te spelen tot een ervaring die we niet anders kunnen omschrijven dan Holodeck versie 1.0.

Beoordeling: 5/5

Oculus Touch kost €199, inclusief tweede sensor, en werkt alleen op pc met Oculus Rift.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sierra-games weer verkrijgbaar in Humble Bundle Splatoon-artbook krijgt Engelse vertaling
16

Reacties op: Oculus Touch review

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Magister

    • 8 maanden geleden
    Op welke manier verandert de Rift op fundamentele wijze bij Elite Dangerous?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NareMan

    • 8 maanden geleden
    @Magister:
    Het makkelijk volgen van schepen tijdens combat, het "rondlopen op de brug van je schip en naar wat ik continu op reddit lees, is de ervaring dat je er echt bent zo ontzettend aanwezig dat velen nooit meer elite normaal kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 8 maanden geleden
    @MagisFter

    Niet, hij probeert te zeggen dat cockpit games, of spellen die je met een klassieke controller speelt, leuk zijn in VR maar toch niet de interactie met de spelwereld bieden die de touch controllers wél bieden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 maanden geleden
    @Excalibur82 dat bedoelde ik inderdaad. Sorry voor de verwarring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Magister

    • 8 maanden geleden
    @HarryHol mijn vraag was ook niet erg handig, maar ik bedoelde te vragen hoe die touch controllers in Elite te gebruiken zijn. Ik zou denken dat ze alleen maar in de weg zitten en niet goed te gebruiken zijn in zo`n spel waar je veel knoppen nodig hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 maanden geleden
    @Magister Touch werkt helemaal niet in Elite. En inderdaad zou dat ook weinig toevoegen. Elite is perfect met flight stick :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Magister

    • 8 maanden geleden
    @HarryHol dat dacht ik al. Werd een beetje op het verkeerde been gebracht met je laatste zin: "Touch verandert Rift op fundamentele wijze van een heel leuke manier om Elite Dangerous en Project Cars te spelen tot een ervaring die we niet anders kunnen omschrijven dan Holodeck versie 1.0."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 8 maanden geleden
    Zolang niet alle VR games op alle systemen werken begin ik er niet aan. Die kunstmatige wijze waarop fabrikanten op het moment proberen je te koppelen aan hun specifieke systeem hangt me de keel uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 maanden geleden
    @TheChief alle PC vr games werken op Oculus Rift.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 8 maanden geleden
    Kleine aantekening: met de Vive is het ook mogelijk om een onregelmatige ruimte af te bakenen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 maanden geleden
    @Swieb je kunt het wel afbakenen, maar Chaperone toont rechte lijnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Magister

    • 8 maanden geleden
    @HarryHol bij een kennis heb ik toch echt wel gezien dat hij ook om zijn plantenbak heen kon afbakenen en dus geen vierkant of rechthoek maar een "meerhoek".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 8 maanden geleden
    @HarryHol Zet een vinkje bij 'advanced' en leef je uit. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 7 maanden, 4 weken geleden
    @Swieb ik ga het even checken :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheRussian

    • 8 maanden geleden
    Dit is toch afzetterij sinds je soortelijke controllers bij HTC gewoon meegeleverd krijgt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 7 maanden, 4 weken geleden
    @TheRussian de Oculus Rift plus Touch kost evenveel als een HTC Vive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.